صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

رئیس کانون جواهرات و گوهرسنگ‌های ایران گفت: مشهد قطب طراحی جواهرات در کشور محسوب شده و دوره‌های آموزشی متعددی در آن برگزار می‌شود.

محمدجواد پیش‌بین، در نشست خبری به مناسبت اختتامیه بزرگترین مسابقه طلا و جواهر کشور مقارن با هشتمین نمایشگاه بین‌المللی طلا، جواهر، نقره و گوهرسنگ‌ها در مشهد که در هتل سی نور برگزار شد،  اظهار کرد: تنها خوشه صنعتی جواهرات در کشور در مشهد است که به تایید شرکت شهرک‌های صنعتی استان نیز رسیده است.  در تهران خوشه طلا وجود دارد که چندان موفق نبوده و در اصفهان خوشه طلا داریم که به جمع‌بندی کامل نرسیده است. خوشه صنعتی جواهرات جز خوشه‌های زنده بوده و این خوشه دائما در حال توسعه است. مشهد قطب طراحی جواهرات در کشور محسوب شده و دوره‌های آموزشی متعددی در آن برگزار می‌شود.

وی افزود: به جرات می‌توان گفت جواهرسازی در هیچ جای ایران کیفیتی مشابه مشهد ندارد و این کیفیت قابل رقابت با تمام جهان است؛ بنابراین این مساله نقطه عطفی برای صنعت جواهر سازی  مشهد است.

دبیر مسابقه ملی طراحی طلا و جواهر درخصوص برگزاری بزرگترین مسابقه طلا و جواهر کشور در مشهد بیان کرد: بعد از چندین سال آموزش طراحی جواهرات اکنون با برگزاری این مسابقه قرار است تا پتانسیل سنجی انجام و طراحان برای هم افزایی بیشتر در کنار هم جمع شوند. در این مسابقه بیش از ۱۰۰۰ طرح به دبیرخانه رسیده است و در چند روز آینده طرح‌ها جمع بندی و توسط هیات داوری سنجیده خواهد شد. داوری در این مسابقه به صورت آنلاین صورت خواهد گرفت.

لزوم حل مشکلات صادارتی صنعت طلا و جواهر و توسعه پایدار در این صنعت

پیش‌بین درباره صادارت طلا و جواهر و مشکلات آن تصریح کرد: در اواخر دولت قبل کمیته‌ای به نام ستاد توسعه جواهرات و گوهر سنگ‌ها در ایمیدرو تاسیس و جلسات زیادی برگزار شد که در نهایت منجر به ایجاد سند توسعه گوهرسنگ‌ها شد، اما در آن سند بخش جواهرات نیز دیده شده است و به دولت قبلی تقدیم شد. نگاه این سند توسعه نگاه صادارتی بوده است. در بحث صادارت به خصوص در زمینه طلا و جواهر مشکلات عدیده‌ای داریم و تصور می‌شود که طلا و جواهر با بقیه کالا‌ها فرق دارد، بنابراین سختگیری‌ها در زمینه صادرات بیشتر است. باید در این  زمینه وزارتخانه‌های متعددی از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت، بانک مرکزی و  مرکز توسعه صادارت در حوزه تدوین قوانین دست به دست هم بدهند. تا زمانی که مشکلات صادارت صنعت طلا و جواهر حل نشود، توسعه پایدار در این صنعت نخواهیم داشت. در کنار این موارد این صنعت نیازمند تسهلات قانونی زیادی است.  

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.