صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری تاجیکستان گفت: نگاهی به آمار‌ها نشان می‌دهد حجم مبادلات اقتصادی دو کشور از سال ۱۳۹۸ تا به امروز با همکاری بخش‌های دولتی و خصوصی بسیار مناسب بوده، اما ظرفیت همکاری بین دو کشور بسیار بیشتر از میزان فعلی است.

گروه اقتصاد | شهرآرانیوز، محمدتقی صابری، سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری تاجیکستان، امروز ۳۰ آذرماه در نشست فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تجارت با تاجیکستان که در محل سالن همایش اتاق مشهد برگزار شد، به‌صورت آنلاین اظهار کرد: در دوره جدید روابط اقدامات خوبی برای عمق‌بحشیدن به روابط دو کشور به‌خصوص در حوزه اقتصادی صورت گرفته است.
وی افزود: نگاهی به آمار‌ها نشان می‌دهد حجم مبادلات اقتصادی دو کشور از سال ۱۳۹۸ تا امروز با همکاری بخش‌های دولتی و خصوصی بسیار مناسب بوده، اما ظرفیت همکاری بین دو کشور بسیار بیشتر از میزان فعلی است. بنده نیز تأکید می‌کنم که باید دو کشور با اشتراکات زیاد در حوزه اقتصادی و در بحث استاندارد‌سازی و تسهیل حمل‌ونقل کالا داشته باشند. بعد از اولین سفر خارجی رئیس جمهور کشورمان به تاجیکستان در شهریورماه ۱۴۰۰ چندین توافق‌نامه همکاری بین دو کشور امضا شد و بعد از سفر رئیس جمهور تاجیکستان به ایران حدود ۱۷ سند همکاری به امضا رسید و عمده این اسناد در حوزه اقتصادی بود. یکی از اقدامات خوبی که در این سفر به امضای رؤسای اتاق بازرگانی دو کشور رسید، تشکیل شورای کارآفرینان ایران و تاجیکستان بود که اقدام مبارکی محسوب می‌شود. این مسئله موجب نهادینه‌شدن بخش‌های مختلف دو کشور و افزایش همکاری‌ها در حوزه اقتصادی با یکدیگر شده است. 

سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری تاجیکستان درباره اقداماتی که برای تقویت همکاری اقتصادی دو کشور صورت گرفته است، تصریح کرد: برنامه بلند‌مدت همکاری اقتصادی در راستای سفر رئیس جمهور تاجیکستان به امضا رسیده تا بتوانیم علاوه بر در بخش تجارت در بخش‌های دیگر اقتصادی نیز همکاری کنیم.

صابری افزود: در بخش دولتی به‌دنبال تسهیلگری و پیگیری رفع موانع احتمالی هستیم. با بهبود شرایط بیماری کرونا و بهتر‌شدن شرایط حمل‌ونقل به‌خصوص از سمت ترکمنستان، مشکلی در حمل‌ونقل کالا با تاجیکستان نداریم. در سفارت هر ماه با تجار و بازرگانان نشستی داریم و مشکلات را پیگیری می‌کنیم.

وی درباره حذف روادید بین دو کشور گفت: اقدامات خوبی صورت گرفته و ساعت فعالیت بخش خصوصی به‌جای نیم روز تا آخر وقت افزایش یافته و میانگین زمان صدور ویزا به کمتر از نیم ساعت رسیده است. برقراری دو خط پروازی بین ایران و تاجیکستان ظرفیت خوبی برای دو کشور بوده و امید است این پرواز‌ها افزایش یابد. در زمینه گردشگری نیز اقدامات خوبی صورت گرفته است و معاون وزیر گردشگری و فعالان این حوزه به تاجیکستان سفر کرده‌اند.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.