به گزارش شهرآرانیوز، استادیار گروه ادیان و عرفان دانشگاه فردوسی مشهد در این نشست که صبح امروز همزمان با سالروز میلاد عیسی مسیح (ع) با حضور جمعی از دانشجویان گروه ادیان و عرفان دانشگاه فردوسی و پژوهشگران و محققان بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی در تالار شیخ طوسی بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، به تبیین موضوع «مسیح و چهره مسیحیت» پرداخت و عنوان کرد: از عیسی مسیح در کتاب مسیحیان و اناجیل به عیسی ناصری و عیسی بن مریم نیز یاد شده است.
دکتر، ولی عبدی ادامه داد: در اناجیل آمده است که حضرت عیسی (ع) حدود ۳۰ تا ۳۳ سال عمر کرده است و مادرش مریم مقدس است، وی در سن ۱۲ سالگی وارد معبد شده و با کاهنان یهودی به مباحثه میپرداخت و اشراف کاملی به احکام و شریعت یهود داشت.
وی تصریح کرد: از نگاه مسیحیان، حضرت عیسی (ع) در سن ۳۰ سالگی رسالتش را آغاز کرده و در نهایت سه سال این رسالت به طول میانجامد، پس از آن ایشان را مسموم کرده و دفنش میکنند که پس از مرگ دوباره زنده شده و ۴۰ روز زندگی میکند و پس از آن به آسمان رفته و تا پایان جهان بازمیگردد.
استادیار گروه ادیان وعرفان دانشگاه فردوسی مشهد، با بیان اینکه، حضرت عیسی (ع) یهودی است و مسیحیت فرقهای از یهودیت است، افزود: یهودیان از همان ابتدا عیسی را به عنوان مسیح موعود نپذیرفتند، اما مسیحیان معتقد هستند ایشان در پایان جهان ظهور خواهد کرد.
وی ادامه داد: حضرت عیسی (ع) در زمان رسالتش تعالیمی را بر عهده داشتند، موضوع ملکوت خداوند به معنای سلطنت خدا با این معنی که عالم محضر خداست یکی از تعالیم حضرت عیسی بود که شرط ورود به ملکوت خدا، ایمان و کمک به هم نوع مطرح شده است.
عبدی در ادامه به القاب حضرت عیسی (ع) در اناجیل اشاره کرد و گفت: ایشان دارای القابی همچون عیسی کلام خدا، عیسی مسیح، پسر خدا، پروردگار همه پادشاهان، تجسد روح خدا و... است.
وی با بیان اینکه در قرون وسطی سه دیدگاه درخصوص حضرت عیسی (ع) وجود دارد، اظهار کرد: گروهی ایشان را کاملا خدا و موجودی الهی میدانند، عدهای این حضرت را انسان و معلم برجسته اخلاق میدانند وعدهای نیز از یک طرف عیسی را کاملا خدا و از طرفی انسان میدانند که دیدگاه اول و دو رد شده و نظر گروه سوم پذیرفته شده است.
پژوهشگر گروه ادیان و مذاهب بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی نیز در این نشست به کنکاشی در روایات و احادیث امام رضا (ع) درباره عیسی مسیح، پرداخت و در چرایی تولد عیسی بدون پدر، گفت: اینکه عیسی بدون پدر خلق شود برای این است که خداوند خواسته او را آیه و نشانهاى قرار دهد تا دانسته شود که او بر هر کارى تواناست.
علی اکبری چناری در چرایی رسالت پیامبران با معجزات گوناگون گفت: ابن سِکّیت میگوید: خدمت حضرت رضا (ع) عرض کردم: چرا خداوند متعال موسى بن عمران را با عصا و ید بیضاء و آلات و ادوات سحر مبعوث فرمود و عیسى (ع) را با طب به رسالت فرستاد؟ حضرت رضا (ع) فرمود: خداوند تبارک و تعالى هنگامى که موسى (ع) را به رسالت مبعوث فرمود در میان مردم بیش از همه چیز سحر و جادوگرى رواج داشت و جادوگران در میان جامعه مقام بلندى داشتند و مورد احترام بودند.
وی خاطر نشان کرد: در واقع خداوند متعال موسى را به این وسیله برانگیخت تا با مغلوب کردن جادوگران و کاهنان حق را ظاهر و سحر آنها را باطل کند و حجت خود را بر مردم تمام نماید.
اکبری چناری در ادامه با استناد امام رضا (ع) به آیات قرآن در برائت جستن عیسی از کسانی که او را خدا میانگاشتند، افزود: امام رضا (ع) در حدیثی میفرمایند: «ما از کسانى که در باره ما غلو کنند برائت داریم، همان طور که عیسى بن مریم (ع) از نصارى برائت جست»
این پژوهشگر تصریح کرد: از منظر امام رضا (ع) عیسی مسیح پیامبری بود که به نبوت پیامبر اکرم (ص) بشارت داده بود، حضرت ضمن تصدیق پیامبر بودن عیسی بیان میکنند که عیسی مسیح به نبوت حضرت خاتم بشارت داده است و در این راستا به سخنان یوحنای دیلمی و کتاب اشعیا و انجیل استناد میکند.
وی در ادامه گفت: حضرت رضا (ع) فرمودند: عیسى هم گریه میکرد و هم خنده و یحیى بن زکریا (ع) فقط گریه میکرد و خنده بر لبانش دیده نشد، عملى که حضرت عیسى علیه السلام انجام میداد بهتر بود.
این پژوهشگر با بیان اینکه رجعت عیسی و همراهی ایشان با حضرت مهدی در آستانه ظهور به عنوان نقطه همگرایی و اتحاد مسیحیان و مسلمانان است، افزود: امام رضا (ع) در این خصوص میفرمایند: رجعت حق است و در امتهاى گذشته نیز بوده است و در قرآن نیز آمده، رسول خدا (ص) فرمود: هر چه در امتهاى گذشته روى داده در این امت نیز روى خواهد داد. سپس فرمود: هر گاه مهدى که از فرزندان من میباشد ظهور کند عیسى (ع) با وى نماز خواهد گذارد.
منبع: آستان نیوز