جزایری | شهرآرانیوز؛ ثبت نام برای خرید خودروهای وارداتی از امروز آغاز میشود. این ثبت نام طبق اعلام قبلی در سامانه یکپارچه خودرو انجام میشود و در بورس کالا نخواهد بود.
متقاضیان خرید باید مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان را در حساب وکالتی واریز کنند و این مبلغ تا زمان مشخص شدن نتیجه، بلوکه خواهد شد. تاکنون حدود ۸۵ تا ۹۰ هزار دستگاه خودرو وارداتی ثبت سفارش شده است و تعدادی خودرو نیز در مسیر ورود به ایران قرار دارد. خرید خودرو از سامانه براساس ضوابط و شرایط عمومی خرید از خودروسازان داخلی خواهد بود. هر کدملی فقط مجاز به ثبت نام یک دستگاه خودروست و متقاضی از ۴۸ ماه گذشته تاکنون، نباید از بورس و خودروسازهای داخلی، خودرو خریده باشد.
بعد از پایان ثبت نام و راستی آزمایی، قرعه کشی انجام خواهد شد که در این دوره از قرعه کشی، ۱۰۰ هزار نفر به عنوان برنده انتخاب میشوند و در زمان اعلام عرضه خودرو میتوانند در سامانه، خودروهای مدنظر خود را انتخاب کنند. اگر خودرویی تقاضای بیشتری داشته باشد، حق تقدم با شمارههای اولی است که در قرعه کشی برنده شده باشند، ضمن اینکه این مسئله ارتباطی با زمان ثبت نام ندارد.
بعد از عرضه خودروها توسط واردکنندگان در سامانه، متقاضیان خریدی که همچنان پولشان در حساب وکالتی بلوکه است، میتوانند خودروها را انتخاب کنند و سه روز مهلت دارند مرحله اول پرداخت را پشت سر بگذارند؛ این مرحله شامل پرداخت هزینه سی آف ار است؛ یعنی هزینه ارزش کالا، کرایه حمل ونقل تا بندر مقصد و بیمه؛ اگر در مهلتهای تعیین شده مرحله اول پرداخت طی نشود، ثبت نام باطل خواهد شد و متقاضی باید ۵ درصد جریمه بپردازد.
در مرحله دوم پرداخت، متقاضی باید حقوق گمرکی را پرداخت کند و در مرحله سوم یعنی زمان تحویل گرفتن خودرو، هزینه باقی مانده پرداخت میشود. قیمت خودرو وارداتی براساس نرخ روز ارز است. اگر متقاضی در زمان تعیین شده محصول را دریافت نکرد، میتواند به ازای هر ماه دیر کرد، ۷/۵ درصد جریمه دیرکرد دریافت کند و هزینه ابطال معامله طرفین نیز ۵ درصد خواهد بود، ضمن اینکه پیش از انعقاد قرارداد هیچ تضمینی برای تحویل خودرو وجود ندارد.
سخنگوی وزارت صمت در گفتگو با صداوسیما، با اشاره به مهلت یک هفتهای ثبت نام برای متقاضیان خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه خودرو، گفت: هیچ اولویتی برای روز یا ساعت اول ثبت نام وجود ندارد، ضمن اینکه در مرحله نخستی که خودروهای وارداتی عرضه میشود، قیمتها زیر ۱۰هزار یورو خواهد بود.
امید قالیباف بیان کرد: بعد از اتمام مهلت ثبت نام در طی چند روز این شرایط باید احراز شود و شاید حدود ۱۰ تا ۱۵درصد از متقاضیان در این مرحله ریزش کنند و سپس وارد مرحله قرعه کشی اولویت خواهند شد؛ یعنی قرعه کشی اولویت یک تا ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو؛ زیرا وعده کرده بودند تا پایان سال، ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو وارداتی به فروش برسانند، بنابراین متقاضیان از رتبه یک تا ۱۰۰ هزار اولویت بندی خواهند شد و پس از آن عرضهها در این سامانه آغاز خواهد شد.
سخنگوی وزارت صمت گفت: خودروهای وارداتی به تدریج عرضه خواهد شد و با تأخیر سه ماهه؛ البته برنامه تحویل فوری هم خواهیم داشت، اما بازه زمانی تحویل خودرو معمولا سه ماهه و به این صورت است که مثلا فرض کنید شرکت اول محصولات عرضه شدنی اش را در سامانه قرار میدهد، شرکتهای دوم و سوم هم محصولات عرضه شدنی شان را قرار میدهند؛ به طور مثال ۲۰هزار دستگاه خودرو را سه شرکت در سامانه قرار داده اند، بنابراین افرادی که اولویت یک تا ۲۰هزار را دارند، میتوانند خودرو خود را انتخاب کنند.
قالیباف بیان کرد: فرض کنیم شخصی در این اولویت قرار گرفته و حق انتخاب داشته است، اما خودرو مدنظرش در سامانه سه شرکتی که خودروهایشان را عرضه کرده اند، قرار ندارد. اینجا سؤال پیش میآید که آیا اولویت شخص متقاضی میتواند برای عرضههای بعدی که ممکن است سلیقه اش به سمت آنها باشد، باقی بماند؟ پاسخ مثبت است؛ یعنی مثلا اگر کسی از اولویت خرید خودرو وارداتی سه شرکت اول در مرحله اول عرضههای خودرو استفاده نکرده باشد، میتواند صبر کند تا در مرحله دوم یا سوم بالاخره خودرویی را که مدنظرش است، انتخاب کند و بخرد.
واردات خودرو از سال۹۷ متوقف شده است و درحال حاضر بیشترین سهم بازار دراختیار خودروهایی است که تولید و مونتاژ داخل است. از طرف دیگر قیمت خودروهای دست دوم وارداتی نیز به شکل سرسام آوری افزایش یافته است و حالا شکی نیست که شماری از خودروهای موجود در ایران، گران قیمتترین نمونههای مشابه خود در جهان هستند. درکنار این مسئله، قیمت دلار نیز روندی افزایشی دارد. اما آیا باز شدن دوباره مسیر واردات خودرو، میتواند آرامش بخش وضعیت ملتهب این بازار باشد؟ فعالان بازار خودرو مشهد میگویند تأثیرگذاری واردات بر بازار خودرو، بستگی زیادی به قیمت دلار در سال آینده دارد.
اگر قیمت دلار در ماههای آینده به ثبات برسد، احتمال اینکه خودروهای وارداتی بتوانند التهاب بازار را کاهش دهند وجود دارد، با این حال درصورت افزایش نرخ دلار، خودروهای وارداتی نمیتوانند موجب ایجاد آرامش در بازار خودرو شوند. بررسی روند تغییر قیمت خودرو از سال ۱۳۹۷ تاکنون، نشان میدهد که انتظارات تورمی موجب شده است بازار خودرو از یک کالای مصرفی به یک کالای سرمایهای تغییر کند، از این رو یکی دیگر از شروط تأثیرگذاری واردات، کنترل انتظارات تورمی در سال آینده است. اگر چشم انداز تورم کاهشی باشد، بی تردید واردات تأثیر خوبی بر بازار خودرو میگذارد. همچنین فعالان بازار خودرو معتقدند خودروهایی مانند سانتافه، انواع بنز و بی ام و و بیشتر محصولات هیوندای کیا و تویوتا از واردات خودرو تأثیری نمیگیرند.
بازار خودروهای مونتاژ چینی با افت تقاضا روبه رو شده و ممکن است قیمت آنها در بازار تاحدودی به خصوص در ماههای اولیه واردات ریزش کند، با این حال خودروهای وارداتی کوچک قدیمی مانند انواع هاچ بک و مونتاژیهای کوچک و خودروهای جدید داخلی از این مصوبه متأثر میشوند و قیمت آنها کاهش مییابد. درباره بازار خودروهای داخلی این موضوع بیشتر بر خودروهای بیشتر از یک میلیارد تومان تأثیر میگذارد و خودروهای ارزان قیمت بازار مانند تیبا و ساینا چندان تحت تأثیر قرار نمیگیرند.
اکنون ۲۲ میلیون خودرو در سطح کشور تردد میکنند که سهم مشهد از این خودروها نزدیک به یک میلیون خودرو است. همچنین مشهد سهم ۵ درصدی از بازار خودرو کشور را دارد.