صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: سالانه هفت هزار نفر در استان شش میلیون نفری خراسان رضوی به انواع سرطان‌ها مبتلا می‌شوند.
به گزارش شهرآرانیوز، محمدجعفر صادقی افزود: بررسی‌ها نشان داده میزان ابتلا به سرطان در خراسان رضوی همگام با کشور روند رو به رشد دارد، اما به دنبال اقدامات و پیشرفت‌های درمانی میزان مرگ و میر ناشی از سرطان کاهش یافته است.
وی ادامه داد: آمار‌های ابتلا به سرطان در دانشگاه‌های علوم پزشکی مستقر در خراسان رضوی شامل نیشابور، سبزوار، تربت حیدریه، تربت جام و گناباد نیز به دانشگاه علوم پزشکی مشهد ارسال می‌شود.
مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد سرطان معده و پستان را به ترتیب شایعترین سرطان‌ها در مردان و زنان ذکر و بیان کرد: طبق آخرین آمار‌ها سالانه در خراسان رضوی ۵۴۰ نفر به سرطان معده و ۵۲۰ نفر به سرطان پستان مبتلا می‌شوند.

وی گفت: پس از آن سرطان پوست، مری، کلورکتال (روده بزرگ)، پروستات و مثانه بیشترین شیوع را دارند.
دکتر صادقی افزود: هم اینک میانگین شیوع سرطان در جهان ۱۸۰ مورد به ازاء ۱۰۰ هزار نفر جمعیت و این شاخص در ایران ۱۳۵ مورد به ازاء ۱۰۰ هزار نفر جمعیت است.
وی ادامه داد: ابتلا به سرطان در مردان ایرانی ۱۳۴ به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت و در زنان ۱۲۸ به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت است.
مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ادامه از برنامه غربالگری سرطان کلورکتال (روده بزرگ)، پستان و دهانه گردن رحم در مناطق زیر پوشش این دانشگاه در خراسان رضوی خبر داد و افزود: این طرح در سال آتی عملیاتی می‌شود.

وی ادامه داد: این اقدام در راستای اجرای برنامه‌های سند ملی بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ارتقاء سطح مراقبت‌ها برای همه افراد از جمله سالمندان و میانسالان اجرا شده است.
دکتر صادقی همچنین به عوامل ابتلا به سرطان و گسترش این عوامل در جامعه اشاره و بیان کرد: مصرف دخانیات و تنباکو، کم تحرکی و چاقی، رژیم غذایی نامناسب و آلودگی هوا مهمترین عوامل ابتلا به سرطان به شمار می‌روند.

وی گفت: این در حالی است که دو عامل استعمال سیگار و قلیان و رژیم غذایی نامناسب بیشترین نقش را در ابتلا به سرطان دارند.
مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: استعمال دخانیات و مصرف تنباکو بین ۲۵ تا ۴۰ درصد، رژیم غذایی نامناسب بین ۱۰ تا ۷۰ درصد، نورخورشید نقش ۱۰ درصدی و مواجهات شغلی نقش پنج درصدی در ابتلا به سرطان دارند.

طبق آمار وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سالانه ۹۰ هزار مورد ابتلا به سرطان در کشور ثبت می‌شود که کمتر از ۱۰ درصد آن مربوط به خراسان رضوی است.
منبع:ایرنا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.