صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

سهم ناچیز مفاهیم قرآنی از آثار هنری

  • کد خبر: ۱۵۷۶۹۷
  • ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۳
همه ما مسلمین باور داریم که اگر بر مبنای قرآن حرکت کنیم و تولیدات و آثاری که در همه زمینه‌ها ایجاد می‌کنیم، بویی از مفاهیم قرآنی داشته باشد و در حیطه معرفت قرآنی اتفاق بیفتد، حتما دارای برکات و نور زیادی خواهد بود.

تلاش و خواست مدیران فرهنگی بر این است که تا جایی که امکان دارد، سعی کنند مطالب و تولیدات فرهنگی شان مطابق با مفاهیم قرآنی باشد. به عنوان مثال صدا و سیما بسیار تلاش می‌کند تا بر همین اساس وارد این حیطه شود و برای تولید آثار هنری از مفاهیم قرآن استفاده کند.

همه ما مسلمین باور داریم که اگر بر مبنای قرآن حرکت کنیم و تولیدات و آثاری که در همه زمینه‌ها ایجاد می‌کنیم، بویی از مفاهیم قرآنی داشته باشد و در حیطه معرفت قرآنی اتفاق بیفتد، حتما دارای برکات و نور زیادی خواهد بود؛ بنابراین همه مدیران فرهنگی تلاش می‌کنند تا جایی که امکان دارد، وارد فضای قرآنی شوند و از خلق این گونه آثار حمایت کنند؛ ولی متأسفانه از جایی که نوع نگاه به قرآن از همان اوایل انقلاب بیشتر بر مبنای نگاه غیر معارفی بود و هست، آثاری که در فضای دینی خلق می‌شود، به خاطر رویکرد سیاسی تاریخی مشاورین دینی از حال و هوا و فرهنگ قرآنی فاصله پیدا می‌کند. از همین رهگذر ما شاهد این هستیم که تولیداتی که بر مبنای قرآن و فرهنگ دینی ایجاد می‌شوند، تأثیرات شگرفی در فرهنگ جامعه نداشته اند تا ما بتوانیم اعلام کنیم این آثار قرآنی در جامعه منجر به اصلاحات فرهنگی شده است و این در حالی است که جامعه ما آلوده به فرهنگ‌های بیگانه و فرهنگ‌های زائد است.

حضرت امام (ره) برای سیر انقلاب، اهدافی الهی را تبیین کردند و به ما نشان دادند؛ بنابراین ما باید با تولید آثار بر گرفته از مفاهیم قرآنی، تلاش کنیم تا فرهنگ‌های زائد و اعوجاجات فرهنگی جامعه را اصلاح کنیم تا مسیر حرکت به سمتی که امام (ره) نشان داده اند، هموار شود.

تلاش هنرمندان و مدیران هنری ما بر این بوده است که این آرزو محقق شود، ولی کسانی که راهبری و تولیدِ فکر می‌کنند، از آنجاکه با فرهنگ و معرفت قرآنی فاصله زیادی دارند، باعث شده اند تا در تولید آثار متأسفانه بازدهی لازم را نداشته باشیم.

امید داریم که هر چه زودتر مشاوران مذهبی آثار هنری به ویژه سریال‌های تلویزیونی و سینمایی به سمت معرفت قرآنی بروند و تلاش کنند که هنرمندان و تولیدات آن‌ها به فرهنگ قرآن نزدیک شوند. هر چه آثار بیشتر منطبق با قرآن باشد، حاوی نور بیشتری خواهد بود و اگر حاوی نور باشد، حتما بر فطرت مخاطبانش تأثیر می‌گذارد و تحول به وجود خواهد آورد.

اگر قرآن از مهجوریت خارج شود، خداوند برکات خودش را بر این جامعه بیشتر خواهد گستراند و به تبع آن، از این شلختگی فرهنگی که هر چند وقت شاهد اتفاقات ناخوشایندی در کف جامعه هستیم، کاسته خواهد شد و فرهنگ جامعه به سمتی خواهد رفت که در خور انقلاب اسلامی باشد.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.