صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

کوچ زودهنگام بهاری عشایر خراسان رضوی آغاز شد

  • کد خبر: ۱۵۸۸۲۹
  • ۲۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۸
مدیرکل امور عشایر خراسان رضوی گفت: کوچ زود هنگام بهاری عشایر از مناطق گرمسیر به سوی مراتع سردسیر در این استان آغاز شد.

به گزارش شهرآرانیوز، محمدحسین جعفری افزود: امسال باتوجه به کاهش بارندگی و نبود علوفه در مراتع قشلاقی، عشایر به ناچار حدود سه هفته زودتر از موعد مقرر کوچ خود را آغاز کردند.

وی اظهار کرد: عشایر درون کوچ خراسان رضوی از مناطق قشلاقی استان شامل پساکوه کلات، سرخس، میامی در مشهد، سبزوار، بردسکن و خواف به سمت ییلاقات استان در کوه‌های هزارمسجد، کلیدر، عمارت و حوزه‌هایی از شهرستان‌های یاد شده نقل مکان می‌کنند.

مدیرکل امور عشایر خراسان رضوی افزود: عشایر برون کوچ استان نیز از مراتع قشلاقی مراوه تپه در استان گلستان حرکت خود را آغاز کرده و با عبور از خراسان شمالی، در ارتفاعات مناطق ییلاقی شهرستان قوچان استقرار می‌یابند.

وی ادامه داد: تعداد خانوار کوچنده از استان گلستان به مناطق ییلاقی خراسان رضوی بسته به شرایط آب و هوایی حداکثر ۴۵۰ خانوار است که با طی مسافت ۳۷۰ کیلومتر به خراسان رضوی کوچ می‌کنند.

مدیرکل امور عشایر خراسان رضوی گفت: با توجه به کمبود بارش‌ها و خشکسالی حاکم بر استان و کاهش علوفه و افزایش نیاز دام به نهاده‌های دامی و آب و به منظور رفاه حال عشایر در طول مسیر کوچ، تانکر‌های آبرسان به عشایر کوچرو آبرسانی را انجام می‌دهند، همچنین شبکه‌های تعاونی عشایری نیز علوفه مورد نیاز دام، سوخت، آرد و دیگر مایحتاج ضروری مورد نیاز خانوار‌های عشایر را تامین خواهند کرد.

جعفری افزود:عشایر خراسان رضوی از اواخر فروردین ماه مناطق قشلاقی را به سمت مناطق ییلاقی ترک و در نیمه دوم اردیبهشت ماه در مناطق ییلاقی مستقر خواهند شد و به مدت حداکثر سه ماه در مناطق ییلاقی حضور داشته و سپس به سمت میان‌بند‌ها و مزارع مسیر حرکت خود را ادامه می‌دهند.

وی با تاکید بر حمایت و رفع مشکلات احتمالی در حین کوچ عشایر گفت: براساس آیین نامه ساماندهی عشایر، دستگاه‌های اجرایی شامل آموزش و پرورش، بهداشت و درمان، منابع طبیعی، دامپزشکی، نیروی‌های انتظامی و امنیتی وغیره موظفند نسبت به ارائه خدمات در حوزه‌های وظایف خود تمهیدات و خدمات لازم را به عشایر ارائه کنند.

جعفری گفت: برابر با تقویم کوچ و مصوبات مدیریت کوچ خراسان رضوی، عشایر در زمان تعیین شده به مراتع ییلاقی وارد خواهند شد و تا آن زمان از مسیر ایل‌راه‌های عشایری در مسیر کوچ به چرای دام خود مشغولند.

منبع: ایرنا

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.