به گزارش شهرآرانیوز، محمد کاظمیفرد رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه با بیان اینکه یکی از چالشهای فرآیند رسیدگی که در سند تحول قضایی به آن اشاره شده است غیرمتقن بودن برخی از آراء و تصمیمات قضایی است گفت: راهبرد سند تحول قضایی برای حل آن استفاده از فناوریهای نوین و هوشمند در فرایند صدور آراء و تصمیمات قضایی از طریق دستیار هوشمند قاضی است.
رئیس مرکز آمار و فناوری قوه قضاییه با بیان اینکه ابزارهای مختلفی را برای حل این مشکل ایجاد کرده ایم تاکید کرد: ابزار گفتار به متن دراختیار قضات قرار گرفته است یکی از ابزار جدیدی که توسعه داده شده است که بتواند به فرآیند تصمیم گیری قضات کمک کند. همچنین ابزار سابقه یابی خودکار و هوشمند نیز از دیگر ابزاری است که در اختیار قضات شعب و معاونین ارجاع قرار گرفته است. این ابزار به صورت خودکار و هوشمند و در لحظه کلیه سوابق هر فرد داخل پرونده را به صورت متمرکز و یکپارچه در اختیار قاضی قرار میدهد و در فرایند رسیدگی قضایی، شناخت دقیقتر و جامعتری از پرونده قضایی شخص در اختیار مقام قضایی و رسیدگی کننده دهد.
محمد کاظمیفرد ادامه داد: پروندههای جریانی، سابقه زندان، محکومیت ها، تمام دادخواستها و شکوائیههای ارجاع نشده، سوابق سامانه اطلاعات موثر تنها گوشهای از ابزارها و خدماتی است که در دستیار هوشمند قضایی قرار گرفته است. همچنین امکان مشاهده آرا مشابه و متعارض جهت افزایش اتقان آرا قضایی در اختیار قضات قرار گرفته است.
سامانه ارجاع هوشمند به کارشناس در اختیار تمام قضات
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه با بیان اینکه کاهش اطاله دادرسی و اتقان آرای قضایی از تاکیدات مقامات عالی نظام است گفت: با همین هدف و در راستای اجرای سند تحول قضایی، ساماندهی فرآیند کارشناسیهای قضایی راه اندازی و در اختیار تمام قضات کشور قرار گر فته است.
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه با بیان اینکه تمام فرآیند در این سامانه به صورت کاملا الکترونیک و هوشمند صورت میگیرد گفت:با راهاندازی سامانه ارجاع هوشمند به کارشناس مشکلاتی که در گذشته وجود داشت از بین رفته است و زمینه کاهش اطاله دادرسی و اتقان آرای قضایی فراهم شده است. استفاده از این سامانه باعث میشود تا فرایندهای رسیدگی به پروندهها تسریع شود. همچنین امکان نظارت کنترل در اجرای فرآیندها ایجاد شده است.
کاظمی فرد در ادامه با بیان اینکه این سامانه با توجه به تعداد کارشناسیهای ارجاع شده، صلاحیت و محل کارشناسی اقدام به پیشنهاد کارشناس میکند؛ تاکید کرد: اتقان آرای قضایی از دیگر مزیتهای این سامانه است. استفاده از این سامانه آسیبهایی که در گذشته وجود داشت را از بین میبرد و باعث اتقان آرای قضایی میشود.
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در ادامه احراز هویت بر خط کد ثنا را مورد توجه قرارداد و گفت:استفاده از فناوریهای نوین وارائه خدمات آسان و ارزان از مهمترین اولویتهای این مرکز است. برای استفاده از خدمات قوه قضاییه داشتن شناسه قضایی ثنا ضروری است. احراز هویت غیر حضوری جهت دریافت ثنا یکی از اقداماتی است که دریافت شناسه قضایی ثنا را تسهیل میکند. افرادی که قصد استفاده از خدمات قضایی را داشته باشند میتوانند بدون حضور در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی یا مراجع قضایی به صورت برخط و غیر حضوری اقدام به دریافت شناسه قضایی ثنا کنند.
کاظمیفرد با بیان اینکه ثبتنام ثنا، جزء خدمات پایه و درگاه ورود به ارائه دیگر خدمات حقوقی و قضایی در قوهقضاییه به مردم است که تا قبل از احراز هویت برخط، بهصورت حضوری در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی صورت میپذیرفت، افزود:احراز هویت برخط کد ثنا در زمانی کمتر ۲۰ دقیقه انجام میشود و در هر زمان از ساعات شبانه روز صورت میگیرد. برای این کار از ظرفیت چند شرکت دانش بنیان استفاده کرده ایم. معتقدیم نباید یک ارائه خدمت تنها محصور در یک شرکت دانش بنیان باشد به همین با استفاده از ظرفیت چند شرکت دانش بنیان فضای رقابتی هم ایجاد کرده ایم.
بهره گیری از ظرفیتهای شرکتهای دانش بنیان خدمات قضایی
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه با تاکید بر اینکه شرکتهای دانش بنیان دارای ظرفیتها و توانمندیهای فراوانی هستند گفت: لزوم توجه به شرکتهای دانشبنیان و استفاده از ظرفیتهای آنان از سیاستهای دستگاه قضایی است.
کاظمی فرد با تاکید براینکه کلید پیشرفت کشور در گرو نگاه ویژه به علم و فناوری است گفت: بهره گیری از فناوریهای نوین، هوش مصنوعی و ظرفیت شرکتهای دانش بنیان پیشرفت و توسعه کشور را سرعت میبخشند. باید از ظرفیت شرکتهای دانش بنیان که اغلب از نیروهای جوان تشکیل شده است حمایت کنیم.
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه ادامه داد:امروز از ظرفیت شرکتهای دانش بنیان در زمینه احراز هویت برخط، پیام رسان ها، شکواییه ساز، دادرسی الکترونیک و تبدیل گفتار به متن بهره گرفته ایم، اما اعتقاد داریم میتوانیم با همفکری و تلاش خدمات بهتر و بیشتری را به مردم و دستگاه قضایی ارائه دهیم.
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه با تاکید بر اینکه شرکتهای دانش بنیان میتوانند ایدههای خود را برای تسریع در خدمات قضایی ارائه کنند و ما از آنها کاملاً حمایت میکنیم تاکید کرد: امیدواریم شرکتهای دانش بنیان بیشتری در زمینه فناوری قضایی به ارائه خدمت به مردم بپردازند و ما نیز با حمایت از آن بتوانیم تلاششان را دوچندان کنیم.
کاهش اطاله دادرسی با سامانه خودکاربری کارشناسان رسمی
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در ادامه سامانهی خود کاربری کارشناسان رسمی را مورد توجه قرار داد و گفت: به منظور تسهیل دسترسی به خدمات قضایی، کاهش اطاله دادرسی و الکترونیکی شدن پروندهها و تکریم کارشناسان رسمی دادگستری، سامانه خودکاربری کارشناسان رسمی راهاندازی شده است که از طریق آن میتوانند نظریات کارشناسی را به صورت غیرحضوری و الکترونیکی برای واحدهای قضایی ارسال کنند. همچنین کارشناسان رسمی میتوانند اقدامات مربوط به تمدید پروانه خود را هم از این طریق دنبال کنند. محمد کاظمی فرد ادامه داد:امکان ارجاع الکترونیکی درخواست نظریه کارشناسی توسط مرجع قضایی، امکان ارسال نظریه کارشناسی توسط کارشناسان رسمی، امکان ارسال درخواست و مکاتبه الکترونیک کارشناسان با واحدهای قضایی، ارسال درخواست معرفی به مراجع رسمی، استمهال، اعلام عضو به صورت غیرحضوری، امکان پرداخت الکترونیک هزینه و تمدید الکترونیک پروانه کارشناسان رسمی دادگستری برخی از امکاناتی است که در این سامانه قرار داده شده است.
بررسی و پالایش بیش از ۷۴۰ هزار نظر قوه قضاییه
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در ادامه گفت:در راستای توسعه نظارتهای برخط مردمی، تکریم مراجعان و نیز اجرای سند تحول قضایی سامانه سنجش برخط رضایت مردمی توسط متخصصین مرکز تولید و راه اندازی شده است. فرایند این سامانه به این شکل است که پس از برگزاری جلسه رسیدگی یک پیامک برای شرکت کنندگان در جلسه ارسال میشود و از آنان درخواست میشود که نظر خود را در مورد واحد قضایی مورد مراجعه و نیز عملکرد تک تک همکاران قضایی و اداری حاضر در شعبه ثبت کنند.
وی با بیان اینکه در سال گذشته نظر ۷۴۰ هزار و ۵۳۷ نفر از طریق این سامانه ثبت شده است گفت: تمامی این نظرها مورد بررسی و پالایش قرار میگیرد و نتایج آن در اختیار مقامات عالی قضاییه قرار میگیرد و قرار است نتایج آن در نظامات تشویقی و تنبیهی قوه قضاییه استفاده شود.
خدمات به ایرانیان خارج از کشور
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در ادامه خدمات به ایرانیان خارج از کشور را مورد توجه قرار داد و گفت: برای شروع هر کاری در قوه قضاییه ابتدا باید دارای کد ثنا باشید. این کد ثنا، شناسه قضایی شما است و بدون داشتن ثنا نمیتوانید خدمات دریافت کنید. برای داشتن کد ثنا باید به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی یا مراجع قضایی یا بعضا کلانتریها مراجعه کنید. در خارج از کشور این ابزارها وجود ندارد و هموطنان در خارج از کشور در گذشته نمیتوانستند کد ثنا داشته باشند و طبیعتاً نمیتوانستند از خدمات آن استفاده کنند، اما یک امکانی با همکاری شرکتهای دانشبنیان ایجاد شد که هر فرد بعد از این که اطلاعاتش وارد سامانههای قوه قضاییه میشود برای بخش احراز هویت به یکی از شرکتهای دانشبنیان ارجاع داده میشود که در حال حاضر ۸ شرکت در این زمینه فعال هستند. بعد از اینکه احراز هویت انجام شد در یک بازه زمانی ۱۰ الی ۲۰ دقیقهای کد ثنابه فرد اختصاص داده میشود.
کاظمیفرد ادامه داد: یکی از چالشها برای ایرانیان خارج از کشور دسترسی به تلفن همراه بود که این موضوع مرتفع شد و اگر این متقاضی در خارج از کشور ایمیلشان را به درستی وارد کند رمز یکبار مصرف به جای ارسال به تلفن همراهشان به ایمیل شان فرستاده میشود، بنابراین بدون داشتن تلفن همراه نیز میتوانند از امکانات ثنااستفاده کنند. با داشتن کد ثنا در حال حاضر دو خدمت پرکاربرد و عمده برای ایرانیان خارج از کشور ارائه میشود، یکی دسترسی به ابلاغ الکترونیک است که بسیار پر کاربرد است و از این طریق میتوانند از دعاوی که در داخل کشور علیه شان مطرح میشود مطلع شوند و دیگری درخواست گواهی عدم سوء پیشینه است و پس از اینکه درخواست ارایه دهند در یک روز کاری آن را دریافت میکنند. همچنین هر گونه اطلاع رسانی که در این پروندهها نیاز داشته باشند را میتوانند دنبال کنند. اگر شما پرونده داشته باشید و اگر دعویای علیه شما مطرح شده باشد از طریق ابلاغ الکترونیک به شما اطلاع داده میشود، اما اگر شما پروندهای داشته باشید و میخواهید از وضعیت پرونده تان مطلع شوید سامانهای به اسم اطلاع رسانی پرونده وجود دارد که در آن مشخص میشود که وضعیت پرونده تان در چه مرحلهای است و در چه مواردی پیش رفته است و به چه مواردی نیاز دارید. حتی اگر وکیل شما در حال پیگیری پرونده باشد شما نیز میتوانید از روند پرونده تان مطلع شوید.
خودکاربری دادخواست بدوی و تجدیدنظر دیوان عدالت اداری
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه یکی دیگر از اقداماتی که به صورت خود کاربری در پنجره واحد الکترونیک قوه قضاییه ایجاد شده است را دو خدمت دادخواست بدوی دیوان عدالت اداری و دادخواست تجدیدنظر دیوان عدالت اداری عنوان کرد و گفت: با توجه به حجم زیاد ورودیها به دیوان عدالت اداری در مرحله رسیدگی عالی در شعب تجدید نظر از رای بدوی صادره در دیوان است امکان دریافت دادخواستهای مذکور از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و خود کاربری اشخاص حقیقی و حقوقی موضوع مهمی در کاهش اطاله دادرسی و مراجعه به دیوان عدالت اداری به شمار میآید. بر این اساس و نظر به اینکه شیوه ثبت و ارجاع در شعب تجدید نظر در مرجع مذکور متفاوت از سایر مراجع قضایی است این مرکز ضمن انطباق دادرسی دیوان عدالت با سمپ نسبت به طراحی ساختار جدید در سامانههای مذکور اقدام و دریافت تجدید نظرخواهی، ثبت و اجرای آن به شیوه الکترونیک صورت میپذیرد.