صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

شکاف زیاد قیمتی میان نرخ بازار و کارخانه‌ای خودرو‌ها باعث شده تا خرید خودرو با قیمت کارخانه‌ای تبدیل به آرزو شود؛ چراکه هر چه اختلاف قیمت خودرو در کارخانه و بازار افزایش پیدا کند، دستیابی به خودرویی با قیمت کارخانه که از حاشیه سود بالایی برخوردار است، برای مردم عادی دشوارتر و برای گروه‌هایی که به رانت دسترسی بیشتری دارند، آسان‌تر خواهد بود.

وحید عسکری | شهرآرانیوز؛ پس از کش‌وقوس‌های فراوان، شورای رقابت در روز‌های آغازین سال ۱۴۰۲ قیمت خودرو‌ها را اعلام کرد و براین‌اساس محصولات پرتیراژ ایران‌خودرو به‌طورمیانگین ۲۹درصد و محصولات سایپا ۱۷ تا۱۸درصد افزایش قیمت داشتند؛ هرچند پیش‌ازاین شورای رقابت میزان افزایش قیمت‌ها را بیش از ۴۰درصد اعلام کرده بود که پس از دستور معاون‌اول رئیس‌جمهور، این قیمت‌ها توسط سازمان حمایت، مجدد بررسی و درصد افزایش قیمت‌ها کمتر شد.

به اعتقاد کارشناسان خودرو و باوجود آنکه افزایش قیمت خودرو در کارخانه ممکن است چندان مورد پذیرش عموم مردم قرار نگیرد، اما مردم بایستی به این نکته توجه کنند که اتفاقا شکاف زیاد قیمتی میان نرخ بازار و کارخانه‌ای خودرو‌ها باعث شده تا خرید خودرو با قیمت کارخانه‌ای تبدیل به آرزو شود؛ چراکه هر چه اختلاف قیمت خودرو در کارخانه و بازار افزایش پیدا کند، دستیابی به خودرویی با قیمت کارخانه که از حاشیه سود بالایی برخوردار است، برای مردم عادی دشوارتر و برای گروه‌هایی که به رانت دسترسی بیشتری دارند، آسان‌تر خواهد بود.

درحقیقت به‌دلیل تعداد بسیار ثبت‌نام‌کنندگان، سیاست‌گذار خودرویی مجبور می‌شود با تعیین شرایطی، گروه‌هایی از مصرف‌کنندگان را برای دریافت خودرو به نرخ کارخانه‌ای متمایز کند (نظیر تصمیم دولت برای واگذاری خودرو به مادران به جهت حمایت از قانون جوانی جمعیت). ازسوی‌دیگر فروش خودرو کمتر از قیمتِ تمام‌شده، باعث می‌شد خودروسازان توان افزایش تولید خود را از دست بدهند و در نتیجه فاصله تقاضا و عرضه خودرو نیز بیشتر می‌شد. همین موضوع افزایش قیمت خودرو در بازار را به‌دنبال داشت.

بر اساس آمار‌ها باوجود افزایش سالانه دست‌کم ۴۰درصد در نرخ تورم، از سال١٣۹۸تا۱۴۰۱ که قیمت خودرو در کارخانه افزایش نیافته بود، رقمی در حدود ۲۵۰هزارمیلیارد تومان سود، ناشی از اختلاف قیمت خودرو در کارخانه و بازار به جامعه تزریق شده که بیشتر آن‌ها به جیب دلال‌ها رفته است.

دراین‌زمینه، حسین حسینی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو مشهد، به شهرآرا گفت: اکنون خریدوفروش خودرویی در بازار انجام نمی‌شود.
وی با اشاره به اینکه اعلام افزایش میانگین ۲۹‌درصدی خودرو‌ها ازسوی شورای رقابت قطعا منجر به کاهش قیمت خودرو در بازار خواهد شد، تأکید کرد: البته این کاهش قیمت درصورتی است که تحویل خودرو‌ها از سوی کارخانجات به‌موقع انجام شود.
وی در ادامه یادآور شد: کارخانجات برای کاهش قیمت خودرو‌ها در بازار باید خودرو‌ها را در عرض یک ماه به بازار عرضه کنند و در صورت طولانی‌شدن روند عرضه خودرو ازسوی کارخانجات، قیمت‌ها در بازار افزایش خواهد یافت.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو مشهد با بیان اینکه عرضه بموقع خودرو ازسوی کارخانجات، دست دلالان را از بازار خودرو کوتاه خواهد کرد، ادامه داد: قیمت‌های اعلام‌شده در فضای مجازی و همچنین بنگاه‌های خودرو مورد‌تأیید ما نیست.
وی با تأکید بر اینکه قیمت‌های کنونی خودرو در بازار بسیار بالاست که توسط دلالان تعیین می‌شود، افزود: فروش لیزینگی خودرو درصورتی‌که عرضه خودرو ازسوی کارخانجات به‌موقع انجام شود نیز بر کاهش قیمت خودرو تأثیر خواهد گذاشت.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.