صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

جزئیات جدید از پرونده هواپیمای اوکراینی| آیا رادار توانایی تشخیص هواپیمای مسافربری از موشک را نداشت؟+ فیلم

  • کد خبر: ۱۵۹۴۵۰
  • ۲۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۳
رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح تهران ضمن تشریح جزئیات جدید از پرونده هواپیمای اوکراینی گفت: خطا‌های متعددی در فرایند سقوط هواپیما اوکراینی وجود داشته است.

به گزارش شهرآرانیوز، علی افتخاری رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح تهران در برنامه گفتگوی ویژه خبری درباره پرونده هواپیمای اوکراینی گفت: این پرونده ابعاد پیچیده و متعدد فنی داشت، لازم بود تحقیقات این پرونده به صورت ویژه در دستورکار سازمان قضایی نیرو‌های مسلح قرار بگیرد.

رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح تهران ضمن اشاره به این که در این خصوص یکی از بهترین بازپرس‌ها را مامور رسیدگی کردیم، ادامه داد: از همان ابتدای شروع تحقیقات اکیپی از بهترین ضابطان را تشکیل دادیم. هیئت‌های کارشناسی تشکیل دادیم و این‌ها می‌طلبید که وقت موسعی داشته باشند و به همین دلیل رسیدگی به این پرونده طول کشید.

وی افزود: همه همکاران قضایی ما در سازمان قضایی نیرو‌های مسلح تمام تلاش خودشان را در چارچوب قانون و مقررات رسیدگی را بدون هیچ اغماضی انجام داده اند. ما جلسات متعددی تشکیل دادیم ۲۰ جلسه تشکیل شد؛ ما نسبت به بخش عمده‌ای از مقصران رسیدگی کردیم، اما بخش دیگری برای تکمیل تحقیقات مفتوح است.

رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح تهران در ادامه اظهار داشت: ما یکسری افراد غیر از افراد نظامی مقصر داریم؛ افرادی که مصاحبه‌های متعدد کرده و ذهن افراد و خانواده‌ها را مشوش کردند؛ این‌ها رسیدگی خواهند شد.

افتخاری اظهار داشت: خطا‌های متعددی در این فرایند سقوط هواپیما وجود داشته است، اما در تحقیقات به این نتیجه رسیدیم که شبکه پدافندی آسمان کشور نقصی نداشته است یعنی از نظر سیستماتیک نقصی نبوده است. عامل وقوع عامل انسانی بوده که خطای در تشخیص بوده است.

وی افزود: ما به همه شکات دادنامه را ابلاغ خواهیم کرد. ما افراد متعددی از مقامات و فرماندهان را بر‌اساس مستندات و شکایات احضار کردیم. قصور آن‌ها توسط مقامات قضایی رسیدگی شده است؛ افراد دخیل همین ده نفر بودند.

رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح تهران ادامه داد: اگر افرادی منع تعقیب خوردند تقصیری برایشان نبوده است. یک سال و نیم بررسی شده است. درباره رسیدگی به جرم بقیه افراد (غیرنظامی) باید گفت که در مراجع عمومی باید رسیدگی شود و این‌ها نظامی نیستند.

افتخاری درباره این که چرا دو موشک به سمت هواپیما شلیک شد، گفت: بعد از اینکه موشک اول شلیک می‌شود کاربر می‌بیند که هدف در حالت پیش رونده است و به‌زعم خودش یک موشک کافی نبوده برای سقوط و دومین موشک را شلیک می‌کند. ما در داده‌های خودمان به این نتیجه نرسیدیم که موشک دوم اصابت کرده است، چون خود این سامانه به محض شلیک اگر اصابت موفقیت‌آمیز باشد این را در سامانه موشکی اعلام می‌کند. جعبه سیاه ما هم تاییدی برای شلیک موشک دوم را ندارد.

وی ادامه داد: کلییر شدن شرایط خاص دارد؛ فضای کشور اگر بخواهد قرمز باشد مراجع مرتبط با این موضوع باید اظهارنظر کنند آن شب به این نتیجه نرسیدن که وضعیت قرمز وجود داشته و باید این کار را انجام دهند. شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور مسئول این کار بوده است؛ ضرروتی نداشته این کار اتفاق بیفتد. اگر این فرد دقت می‌کرد و مسامحه نمی‌کرد این اتفاق نمی‌افتاد.

رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح تهران درباره اینکه رادار توانایی تشخیص هواپیمای مسافربری از موشک را نداشته است، اظهار داشت: این رادار فقط و فقط برای کشف و شناسایی بوده است. ما شبیه‌سازی کردیم؛ در شبیه‌سازی ما که تمام جزئیات در آن بود دقیقا خودمان و قاضی پرونده دید که امکان اینکه تشخیص داده شود وجود نداشته است و تمیز اینکه که این هواپیما بوده یا موشک  برای کاربر در شب وجود نداشته است.

افتخاری در پاسخ به این سوال که دادسری به پرونده در چه سطحی انجام شد، گفت: همان‌طور که در رای پرونده مشاهده می‌شود، پرونده ۱۰ متهم دارد و سطوحی که در پرونده وجود دارد از فرماندهی تا کاربر سامانه است. ۲ نفر از متهمان فرمانده پدافند هوایی منطقه تهران و یک نفر فرمانده پدافند هوا و فضایی نیروی سپاه، فرمانده مرکز عملیات پدافند هوایی منطقه تهران، افسر شیفت مرکز کنترل عملیات SOC، فرمانده پایگاه پنجم سامانه و همچنین متهم ردیف اول پرونده فرمانده سامانه بوده است.

رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح تهران بیان کرد: درجه متهمان سرتیپ ۲ پاسدار، سرهنگ پاسدار، سرگرد آجا، سرگرد پاسدار، سروان پاسدار، سشتوان یک پاسدار، ستوان ۳ پاسدار و ستوان ۳ پاسدار و سروان پاسدار بوده است.

علی افتخاری در خصوص میزان مجازات مقصران حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی گفت: بر‌اساس قانون مجازات اسلامی و قانون مجازات جرایم نیرو‌های مسلح اتهاماتی که برای متهمان این حادثه تفهمیم شده به این صورت است که اتهام متهم ردیف اول مباشرت در قتل شبه عمد بوده و در مباشرت قتل شبه عمد حداکثر مجازاتی که می‌توانیم در نظر بگیریم سه سال حبس است، ولی حداکثر مجازات را در نظر گرفتیم همچنین اتهام دیگری به عنوان لغو دستور در شرایط آماده باش رزمی برای متهم ردیف اول در نظر گرفته شده است.

وی درخصوص قتل شبه عمد اظهار داشت: اگر فردی قصد ارتکاب عملی را داشته باشد، ولی قصد نتیجه یا جنایتی را نداشته باشد این فرد به عنوان متهم قتل غیر‌عمد یا شبه‌عمد تلقی می‌شود مانند این است که اگر طبیبی در حین جراحی بیمارش فوت کند نمی‌توانیم بگوییم اگر مرتکب قتل شدید پس قتل عمد است بنابراین متهم ردیف اولی که پشت سامانه موشکی نشسته قصد تیراندازی داشته، ولی قصد کشتن نداشته است.

افتخاری در ادامه در خصوص تناسب داشتن مجازات بیان کرد: اگر فردی به عنوان راننده اتوبوس در اثر سهل‌انگاری مرتکب قتل غیر‌عمد کلیه سرنشینان شود حداکثر مجازاتی که برای این فرد در نظر گرفته می‌شود سه سال حبس است، ولی اگر شخصی کسی را با چاقو بکشد می‌توانیم شخص را به قصاص محکوم کنیم، زیرا این فرد مرتکب قتل عمد شده است، ولی راننده اتوبوسی که ۴۰ نفر را کشته مرتکب قتل شبه عمد شده است.

رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح تهران اظهار کرد: هدف کاربر پشت سامانه ایجاد امنیت بود و زمانی که هدف را مشاهده می‌کند موشک کروز می‌بیند با هدف تامین امنیت این اقدام را انجام می‌دهد و برای اینکه تشخیص اشتباه انجام داده است و مرتکب خطا شده باید مجازات شود و نبایدبا کسانی که به خیابان آمدند و هدف آن‌ها برهم زدن امنیت بود مقایسه شود.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.