به گزارش شهرآرانیوز، گروه صنایع غذایی شیرین عسل پس از ورود به عرصه تولید پنیر، شیر پاکتی و روغن حیوانی در سال ۱۳۹۵، حالا قصد خودروساز شدن دارد. روز قبل رسماً اعلام شد که شیرین عسل مجوز خودروسازی را دریافت کرد. اما مگر ورود زر ماکارون به صنعت خودرو چقدر موفقیتآمیز بود که حالا برندهای دیگر صنعت مواد غذایی هم در تکاپوی خودروسازشدن هستند؟
صابر پرنیان رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی رسماً خودروساز شدن شیرین عسل را تأیید کرد.
او در خبری که منتشر شد گفت: این خودرو، یک خودرو روز اروپایی است. مجوز آن هم برای بخش خصوصی گروه صنعتی «شیرین عسل» صادر شد.
شیرین عسل از سال ۱۳۷۱ در شهر تبریز به تولید بیسکوئیت، شکلات، کیک و… مشغول است. اما در طول ۲۴ ساعت قبل خبر خودروساز شدن این گروه صنایع غذایی در محافل خودرویی داغ شد.
شیرین عسل قرار است پس از خودروساز شدن در ۱۸ ماه ابتدایی، محصول خود را بهصورت قطعات منفصله (Completely Knocked Down) یا CKD تولید کند. اما پس از آن، خودرو شیرین عسل تولید داخل خواهد شد.
این برند صنایع غذایی بنا به بیان صابر پرنیان ۱۵ هزار میلیارد تومان برای خودروساز شدن سرمایهگذاری کرد. در شرکت خودروسازی این برند قرار است انواع خودروهای سواری بنزینی، گازسوز، دیزلی و انواع کامیونهای کشنده تولید شود.
در حال حاضر بیش از ۴۰۰ واحد قطعهسازی خودرو در آذربایجان شرقی فعالیت میکنند. صابر پرنیان باور دارد که با خودروساز شدن شیرین عسل، سالانه ۲۱۰ هزار دستگاه خودرو توسط این برند تولید خواهد شد.
از زر ماکارون تا شیرین عسل
ماهها از انتشار خبر خودروساز شدن زر ماکارون گذشت. سال قبل بسیاری از خبرگزاریها اعلام کردند که زر ماکارون یک زمین یک زمین ۴۴۰ هکتاری در اتوبان کرج خریداری کرد و فرایند خودروسازی را استارت زد.
اما با گذشت تقریباً یک سال از انتشار این خبر، هنوز نه محصول زر ماکارون مشخص است و نه دیگر خبری از احداث کارخانه خودروسازی این برند را شنیدیم.
اگر ریشهای به بحث خودروساز شدن زر ماکارون نگاه کنیم، باید گفت که گروه صنعتی زر، تولیدکننده میللنگ خودرو در ایران است. اما به صرف قطعهسازی نمیتوان خط تولید یک یا چند خودرو را در زمینی ۴۴۰ هکتاری (۴/۴۰۰/۰۰۰ متر مربع) احداث کرد. اگر اینطور بود باید صنایع تولیدی کروز هم به عنوان بزرگترین شرکت تولیدکننده قطعات خودرو در کشور، خودرو تولیدی خود را به بازار معرفی میکرد.
برای مقایسه لازم است بدانیم که کارخانه رویایی ۴۴۰ هکتاری زر ماکارون ۲۰ هکتار (۲۰۰/۰۰۰ متر مربع) از مساحت کل گروه صنعتی ایران خودرو بیشتر خواهد بود. اما در وبسایت رسمی زر ماکارون، حتی یک خبر هم در ارتباط با خودروساز شدن این برند وجود ندارد.
جالب اینجاست که چنین خبرهایی معمولاً با فاصله چند ماه از انتشار خبر استیضاح (درخواست توضیح) وزیر صمت منتشر میشوند.
حال خبر خودروساز شدن شیرین عسل هم در شرایطی منتشر شد که فاطمی امین چند قدم بیشتر با چهارمین استیضاح خود فاصله ندارد.
ورود برندهای بزرگ صنعتی به تولید خودرو فرصت است یا تهدید؟
خودروساز شدن برندهایی مانند زر ماکارون یا شیرین عسل موافقان و مخالفانی دارد. از دیدگاه موافقان، برندهای صنایع غذایی شناخت درستی از بازار و رقابت دارند.
شناخت مویرگی بازار به عقیده موافقان باعث خواهد شد تا خودرویی مناسب وضعیت فعلی جامعه از سوی برندهای صنایع غذایی تولید شود.
از سویی دیگر تولیدکنندگان غذا با سلامت مردم سر و کار دارند. به همین دلیل موافقان بر این باورند که خودرو تولیدی توسط برندهایی مانند زر ماکارون یا شیرین عسل ایمن خواهد بود.
قطعاً ورود برندهای مطرح در صنعت ایران، به بهبود شرایط بازار خودرو کمک میکند. اما باید به این نکته نیز توجه داشت که ورود به هر شاخهای توان و تخصص لازم را میطلبد.
صرفاً داشتن بنیه مالی نمیتواند تضمین کننده موفقیت یک برند صنعتی در خودروسازی باشد. کما اینکه بسیاری از خودروسازان و مونتاژکاران فعلی بازار خودرو هم با وجود داشتن افراد متخصص، هنوز به موفقیت لازم دست پیدا نکردند.
اگر میشنویم که Apple خودروساز خواهد شد باید بدانیم که این برند آمریکایی تولید خودرو را به کمک تویوتا و شرکای کرهای انجام میدهد. چنانچه میبینیم خودرو SONY به مراحل نهایی تولید رسید، باید درک کنیم که اینکار با همکاری هوندا انجام شد.
وگرنه سالها پیش Barilla (برند صنایع غذایی ایتالیایی) خودرو یی برای رقابت با فیات میساخت. یا حالا شاهد رونمایی خودرو جدید هولدینگ Mondelez (مالک برندهای Oreo، Toblerone، Milka و…) در بازار آمریکا شمالی بودیم. چرا که هم توان مالی لازم را در اختیار دارند، هم بازار را مویرگی میشناسند و هم به سلامت و امنیت مردم اهمیت میدهند.
منبع: بیت ران