توضیحات وزیر صنعت درباره افزایش قیمت خودرو‌های ایرانی سه واحد صنفی در مشهد پلمب شدند (۲ آذر ۱۴۰۳) افتتاح نوزدهمین نمایشگاه تجهیزات پزشکی مشهد | حضور ۷۰ شرکت تولیدکننده تجهیزات پزشکی در نمایشگاه مشهد + ویدئو یارانه دهک‌های چهارم تا نهم واریز شد ‎+ فیلم وزیر صمت: مجوز برای ته‌لنجی‌ها و کولبران اعطا شد گذاشتن زباله دم در سیاره پیش‌فروش فیدلیتی با تحویل فوری از شنبه آینده (۳ آذر ۱۴۰۳) + قیمت و لینک ثبت‌نام بخشنامه جدید بانک مرکزی | معاملات بازار ارز تجاری از شنبه (۳ آذر ۱۴۰۳) عملیاتی می‌شود راهکار قانونی کارگران درقبال کارفرمایانی که با مرخصی آنان موافقت نمی‌کنند، چیست؟ ویدئو | اولین واکنش وزیر کار به واریزنشدن یارانه آبان‌ماه دهک‌های چهارم تا نهم هماهنگ‌کننده ملی بریکس جمهوری اسلامی ایران: ما می‌توانیم الگوی کشورمان را به سایر کشور‌ها صادر کنیم نرخ طلا و سکه در مشهد اعلام شد (یکم آذر ۱۴۰۳) علت واریز نشدن یارانه آبان ۱۴۰۳ چیست؟ + جزئیات ویدئو | وزیر کار: مشکل کارگران شرکتی در دستور کار دولت قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (یکم آذر ۱۴۰۳) | پرواز بیت کوین به کانال ۹۷ هزار دلار اهدای نشان «فداکاری» به خانواده‌های شهیدان پدافند هوایی از سوی فرمانده کل ارتش + تصاویر خودرو و مسکن دو آرزوی دست‌نیافتنی برای کارگران فروش سکه‌های حراجی به مرز ۵۰۰ هزار سکه رسید ماهی کیلویی چند؟ (یکم آذر ۱۴۰۳) + جدول قیمت هزینه سرویس و تعمیر پکیج در مشهد چقدر می‌شود؟ | بازار داغ، اما مشتریان ناراضی از خدمات افزایش ۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومانی قیمت انواع خودرو در بازار (یکم آذر ۱۴۰۳) ۱۱۷ هزار کلنی زنبور عسل در شهرستان مشهد سرشماری شد تأثیر افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروسازان بر بازار آزاد چه بود؟ | رشد ۴۲ میلیونی قیمت خودرو در آبان ۱۴۰۳ یارانه نقدی آبان ۱۴۰۳ کی واریز می‌شود؟ + توضیحات سرپرست سازمان هدفمندی یارانه‌ها چه خبر از بازار مسکن؟ | تأثیر نوسانات ارزی محدود به خریداران مردد رفع موانع مالی خراسان رضوی در انتظار تصمیمات کمیسیون هماهنگی بانک‌ها هیچ ردیفی در بودجه برای افزایش یارانه‌ها پیش‌بینی نشده است | دهک‌بندی‌ها هر ۶ ماه یک‌بار گاز ادارات و اماکن عمومی پرمصرف تهران قطع خواهد شد قیمت امروز میوه و صیفی جات در مشهد (یکم آذر ۱۴۰۳) | شلغم کیلویی ۱۰ هزار تومان
سرخط خبرها

قطعه‌سازان مشهدی همچنان با مشکلات ارزی دست و پنجه نرم می‌کنند

  • کد خبر: ۱۹۲۶۳۰
  • ۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۹
قطعه‌سازان مشهدی همچنان با مشکلات ارزی دست و پنجه نرم می‌کنند
باوجود سهم ۲۰ درصدی خراسان رضوی از قطعه سازی کشور، فعالان این حوزه با مشکل تأمین نقدینگی و ارز روبه رو هستند.

بیتا سخایی | شهرآرانیوز؛ یکی از صنایعی که این روز‌ها با چالش‌های زیادی در زمینه تأمین ارز روبه روست، صنعت قطعه سازی است. صنعت خودرو به عنوان یک صنعت مادر نیازمند تولید قطعات بوده و چالش‎‌های موجود در صنعت قطعه‎ سازی، خودروسازی را نیز تحت تأثیر قرار داده است. خراسان رضوی جایگاه دوم کشور را از نظر سرمایه گذاری و تولید قطعات خودرو دارد و سهم استان از قطعه سازی کشور به ۲۰درصد رسیده که پیش از تحریم‌ها این میزان ۱۲درصد بوده است. درواقع استان ما یکی از استان‌های پیشرو در داخلی سازی صنعت قطعه سازی و خنثی سازی تحریم‌ها بوده است، با این حال بروز مشکلاتی در تأمین نقدینگی و ارز موردنیاز واحد‌های تولیدی، قطعه سازی را با مشکل روبه رو کرده است.

رئیس انجمن قطعه سازان خراسان در گفتگو با شهرآرا درباره مشکلات پیش روی قطعه سازان خراسان رضوی گفت: تأمین منابع مالی، مهم‌ترین چالش پیش روی قطعه سازان استان است. قطعه سازان قرارداد‌ها و تفاهم نامه‌هایی را با بانک‌های استان دارند، اما به دلیل موانعی که بانک مرکزی ایجاد کرده نمی‌توانند از این منابع مالی استفاده کنند.

محمدمهدی شکورزاده افزود: امسال وزارت صنعت، معدن و تجارت، هدف گذاری خود برای تولید خودرو را به یک میلیون و ۷۰۰هزار دستگاه افزایش داده و این در حالی است که متوسط نرخ ارز برای تأمین نهاده‌های تولید قطعات تا ۷۰درصد و هزینه‌های تولید تا ۵۰درصد افزایش یافته و این امر تأمین نقدینگی زیادی را برای قطعه سازان ایجاد می‌کند.

وی مشکل بزرگ‌تر قطعه سازان در تأمین مواد اولیه خود را طولانی شدن دوره تخصیص ارز دانست و گفت: طولانی شدن فرایند تخصیص ارز برای ثبت سفارش باعث می‌شود که مهلت یک ماهه تخصیص ارز برای واردات کالا به پایان برسد و این چرخه معیوب دائم تکرار شود و واردات کالا انجام نشود که این موضوع نیازمند چاره اندیشی مسئولان است.

رئیس انجمن قطعه سازان خراسان با بیان اینکه خراسان جایگاه دوم سرمایه گذاری و تولید قطعات خودرو کشور را دارد و۲۰درصد قطعات موردنیاز خودرو در این استان تولید می‌شود، بیان کرد: درحال حاضر ۹۵واحد تولیدی در خراسان رضوی عضو انجمن قطعه سازان هستند که درحال فعالیت اند و نقش مهمی در تأمین قطعات موردنیاز دو شرکت بزرگ خودرو کشور دارند. ۱۵ درصد قطعات ایران خودرو و ۵.۳ درصد قطعات سایپا در استان خراسان تولید می‌شود که این رقم بسیار گسترده است، به طوری که اگر تولید استان تهران را کنار بگذاریم، می‌توان گفت این درصد معادل تولید کل استان‌های کشور است.

وی با بیان اینکه استان خراسان در تأمین قطعات برخی خودروسازان، پیشرو محسوب می‌شود گفت: ۱۷ هزار نفر به طور مستقیم در این واحد‌های تولیدی مشغول فعالیت هستند و در سال ۱۴۰۰ بیش از ۲ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری ثابت در استان در تولید و تأمین قطعات خودرو انجام شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->