ماجرای رانت ۴میلیارددلاری مونتاژکاران خودرو چه بود؟ حدود ۱۰ میلیون جوجه‌ریزی در فروردین ماه ۱۴۰۳ محقق شد چند خواسته مهم جامعه کارگری در هفته کار و کارگر | موضوع رفاهیات کارگری در مشکلات دیگر این قشر گم شده است متقاضیان نهضت ملی مسکن باید هر ۲ ماه ۴۰ میلیون واریز کنند دو روی بازار سهام امروز | گزارش وضعیت بورس (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) گارانتی، هر روز شکننده‌تر از دیروز نان مردم و ایمان جامعه قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) | ادامه ریزش قیمت در بازار منتظر سود مرحله سوم سهام عدالت باشید | + زمان واریز خاندوزی خبر داد: پرداخت ۱۱۷ همت تسهیلات بدون‌ضامن طی ۲ سال گذشته چرا مصرف برق کولر گازی بالاست؟ | قبض برق دومیلیون‌تومانی در صورت استفاده از کولر گازی آسیب سلامت روان در پی نبود امنیت شغلی بررسی فایل‌های اجاره ملک در مطهری شمالی مشهد | تجمع خانه‌های ویلایی در این منطقه + جدول (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) ظرفیت یک میلیون دلاری صادرات فرش ماشینی ۹۵ درصد قراردادهای کار موقت هستند | اجرای مصوبه تعیین سقف ۴ سال برای قراردادهای موقت  افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (شنبه، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) کمبود فصلی لوازم یدکی در بازار حباب سکه در اولین روز هفته، کاهشی یا افزایشی؟ (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازار سیاه لاستیک خودرو از بین می‌رود | تقاضا برای خرید کاهشی شد ریزش گسترده قیمت‌ها در بازار خودرو | آخرین قیمت سمند، دنا، ساینا، شاهین و کوییک (شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | بازار آرام گرفت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) برنامه وزارت صمت برای جهش در تولید خودرو سیگنال مثبت بانک مرکزی به بورس + جدول بورس تهران هشتمین بازار سهامی خاورمیانه شد! + نمودار دردسرهای کارگران تمامی ندارد | نبود امنیت شغلی حتی برای کارگران ماهر
سرخط خبرها

قطعه‌سازان مشهدی همچنان با مشکلات ارزی دست و پنجه نرم می‌کنند

  • کد خبر: ۱۹۲۶۳۰
  • ۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۹
قطعه‌سازان مشهدی همچنان با مشکلات ارزی دست و پنجه نرم می‌کنند
باوجود سهم ۲۰ درصدی خراسان رضوی از قطعه سازی کشور، فعالان این حوزه با مشکل تأمین نقدینگی و ارز روبه رو هستند.

بیتا سخایی | شهرآرانیوز؛ یکی از صنایعی که این روز‌ها با چالش‌های زیادی در زمینه تأمین ارز روبه روست، صنعت قطعه سازی است. صنعت خودرو به عنوان یک صنعت مادر نیازمند تولید قطعات بوده و چالش‎‌های موجود در صنعت قطعه‎ سازی، خودروسازی را نیز تحت تأثیر قرار داده است. خراسان رضوی جایگاه دوم کشور را از نظر سرمایه گذاری و تولید قطعات خودرو دارد و سهم استان از قطعه سازی کشور به ۲۰درصد رسیده که پیش از تحریم‌ها این میزان ۱۲درصد بوده است. درواقع استان ما یکی از استان‌های پیشرو در داخلی سازی صنعت قطعه سازی و خنثی سازی تحریم‌ها بوده است، با این حال بروز مشکلاتی در تأمین نقدینگی و ارز موردنیاز واحد‌های تولیدی، قطعه سازی را با مشکل روبه رو کرده است.

رئیس انجمن قطعه سازان خراسان در گفتگو با شهرآرا درباره مشکلات پیش روی قطعه سازان خراسان رضوی گفت: تأمین منابع مالی، مهم‌ترین چالش پیش روی قطعه سازان استان است. قطعه سازان قرارداد‌ها و تفاهم نامه‌هایی را با بانک‌های استان دارند، اما به دلیل موانعی که بانک مرکزی ایجاد کرده نمی‌توانند از این منابع مالی استفاده کنند.

محمدمهدی شکورزاده افزود: امسال وزارت صنعت، معدن و تجارت، هدف گذاری خود برای تولید خودرو را به یک میلیون و ۷۰۰هزار دستگاه افزایش داده و این در حالی است که متوسط نرخ ارز برای تأمین نهاده‌های تولید قطعات تا ۷۰درصد و هزینه‌های تولید تا ۵۰درصد افزایش یافته و این امر تأمین نقدینگی زیادی را برای قطعه سازان ایجاد می‌کند.

وی مشکل بزرگ‌تر قطعه سازان در تأمین مواد اولیه خود را طولانی شدن دوره تخصیص ارز دانست و گفت: طولانی شدن فرایند تخصیص ارز برای ثبت سفارش باعث می‌شود که مهلت یک ماهه تخصیص ارز برای واردات کالا به پایان برسد و این چرخه معیوب دائم تکرار شود و واردات کالا انجام نشود که این موضوع نیازمند چاره اندیشی مسئولان است.

رئیس انجمن قطعه سازان خراسان با بیان اینکه خراسان جایگاه دوم سرمایه گذاری و تولید قطعات خودرو کشور را دارد و۲۰درصد قطعات موردنیاز خودرو در این استان تولید می‌شود، بیان کرد: درحال حاضر ۹۵واحد تولیدی در خراسان رضوی عضو انجمن قطعه سازان هستند که درحال فعالیت اند و نقش مهمی در تأمین قطعات موردنیاز دو شرکت بزرگ خودرو کشور دارند. ۱۵ درصد قطعات ایران خودرو و ۵.۳ درصد قطعات سایپا در استان خراسان تولید می‌شود که این رقم بسیار گسترده است، به طوری که اگر تولید استان تهران را کنار بگذاریم، می‌توان گفت این درصد معادل تولید کل استان‌های کشور است.

وی با بیان اینکه استان خراسان در تأمین قطعات برخی خودروسازان، پیشرو محسوب می‌شود گفت: ۱۷ هزار نفر به طور مستقیم در این واحد‌های تولیدی مشغول فعالیت هستند و در سال ۱۴۰۰ بیش از ۲ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری ثابت در استان در تولید و تأمین قطعات خودرو انجام شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->