توزیع گسترده برنج ۵۶ تا ۷۰ هزار تومانی تنظیم بازار در فروشگاه‌های زنجیره‌ای آغاز شد (۲۶ تیر ۱۴۰۴) قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۲۶ تیر ۱۴۰۴) | افت ۵ تا ۸۰ میلیونی قیمت‌ها قیمت خودرو‌های داخلی بدون نوسان (۲۶ تیر ۱۴۰۴) | رانا پلاس ۷۷۹ میلیون تومان افزایش قیمت نفت تحت تاثیر داده‌های مثبت چین و تعدیل تنش‌های تجاری (۲۶ تیر ۱۴۰۴) بررسی قیمت پرفروش‌ترین موبایل‌های شیائومی (۲۶ تیر ۱۴۰۴) + جدول ۷۸ درصد ‌صادرات‌ ایران به ‌اوراسیا با تعرفه صفر انجام می‌شود ضرورت اجرای پروژه‌های فشارافزایی در میدان گازی پارس جنوبی | بزرگ‌ترین قرارداد نفت ایران معطل مصوبه صدور بیش از ۲ میلیون فقره چک الکترونیک افت حدود ۰.۵ درصدی قیمت دینار (۲۶ تیر ۱۴۰۴) | دینار عراق امروز چند؟ قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۲۶ تیر ۱۴۰۴) | دلار افت کرد فعالیت فرودگاه‌های کشور ۲۴ساعته شد و به روال قبل بازگشت (۲۶ تیر ۱۴۰۴) هر کیلو شقه گوسفندی چند؟ (۲۶ تیر ۱۴۰۴) + جدول قیمت شرط خودکفایی در گوشت قرمز طی ۳ سال آینده چیست؟ افت قیمت طلا در مشهد در آخرین روز کاری هفته (۲۶ تیر ۱۴۰۴) یارانه نقدی دهک‌های اول تا سوم واریز شد (۲۶ تیر ۱۴۰۴) زمان عرضه اوراق اختیار فروش تبعی اعلام شد + جزئیات برنامه قطعی برق مناطق برگزاری کنکور در مشهد و خراسان رضوی لغو شد (۲۶ تیر ۱۴۰۴) قیمت نفت خام سنگین ایران افزایش یافت (۲۶ تیر ۱۴۰۴) قیمت طلا در بازار جهانی امروز (۲۶ تیرماه ۱۴۰۴) اعلام شد | طلای جهانی از پرواز با دلار جا ماند قیمت امروز میوه و تره‌بار در مشهد (۲۶ تیر ۱۴۰۴) | کاهو و کلم از ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان فروش اجباری بلیت دوطرفه اربعین ممنوع است | پروازهای چارتر‌ی حذف شدند خودرو دیگر برای دلالان نمی‌صرفد | کاهش فاصله قیمت کارخانه و بازار خودرو بازگشایی فرودگاه بین‌المللی اصفهان پس از ۳۴ روز وقفه (۲۶ تیر ۱۴۰۴) ورود ۵ فروند هواپیمای پهن پیکر بویینگ ۷۷۷ به کشور بیانیه حزب الله در محکومیت حمله رژیم صهیونیستی به سوریه| حزب‌الله: صهیونیست‌ها تنها زبان زور را می‌فهمند برگزاری مزایده واگذاری فضا‌های زیر پل عابر پیاده و محل استقرار کافه‌ون‌ها در مشهد پیش بینی قیمت دلار و طلا (پنجشنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۴) کاهش تعرفه واردات خودرو + جدول (۲۵ تیر ۱۴۰۴) افت شدید قیمت خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۲۵ تیر ۱۴۰۴) | چانگان ۲ میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان شد
سرخط خبرها

قطعه‌سازان مشهدی همچنان با مشکلات ارزی دست و پنجه نرم می‌کنند

  • کد خبر: ۱۹۲۶۳۰
  • ۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۹
قطعه‌سازان مشهدی همچنان با مشکلات ارزی دست و پنجه نرم می‌کنند
باوجود سهم ۲۰ درصدی خراسان رضوی از قطعه سازی کشور، فعالان این حوزه با مشکل تأمین نقدینگی و ارز روبه رو هستند.

بیتا سخایی | شهرآرانیوز؛ یکی از صنایعی که این روز‌ها با چالش‌های زیادی در زمینه تأمین ارز روبه روست، صنعت قطعه سازی است. صنعت خودرو به عنوان یک صنعت مادر نیازمند تولید قطعات بوده و چالش‎‌های موجود در صنعت قطعه‎ سازی، خودروسازی را نیز تحت تأثیر قرار داده است. خراسان رضوی جایگاه دوم کشور را از نظر سرمایه گذاری و تولید قطعات خودرو دارد و سهم استان از قطعه سازی کشور به ۲۰درصد رسیده که پیش از تحریم‌ها این میزان ۱۲درصد بوده است. درواقع استان ما یکی از استان‌های پیشرو در داخلی سازی صنعت قطعه سازی و خنثی سازی تحریم‌ها بوده است، با این حال بروز مشکلاتی در تأمین نقدینگی و ارز موردنیاز واحد‌های تولیدی، قطعه سازی را با مشکل روبه رو کرده است.

رئیس انجمن قطعه سازان خراسان در گفتگو با شهرآرا درباره مشکلات پیش روی قطعه سازان خراسان رضوی گفت: تأمین منابع مالی، مهم‌ترین چالش پیش روی قطعه سازان استان است. قطعه سازان قرارداد‌ها و تفاهم نامه‌هایی را با بانک‌های استان دارند، اما به دلیل موانعی که بانک مرکزی ایجاد کرده نمی‌توانند از این منابع مالی استفاده کنند.

محمدمهدی شکورزاده افزود: امسال وزارت صنعت، معدن و تجارت، هدف گذاری خود برای تولید خودرو را به یک میلیون و ۷۰۰هزار دستگاه افزایش داده و این در حالی است که متوسط نرخ ارز برای تأمین نهاده‌های تولید قطعات تا ۷۰درصد و هزینه‌های تولید تا ۵۰درصد افزایش یافته و این امر تأمین نقدینگی زیادی را برای قطعه سازان ایجاد می‌کند.

وی مشکل بزرگ‌تر قطعه سازان در تأمین مواد اولیه خود را طولانی شدن دوره تخصیص ارز دانست و گفت: طولانی شدن فرایند تخصیص ارز برای ثبت سفارش باعث می‌شود که مهلت یک ماهه تخصیص ارز برای واردات کالا به پایان برسد و این چرخه معیوب دائم تکرار شود و واردات کالا انجام نشود که این موضوع نیازمند چاره اندیشی مسئولان است.

رئیس انجمن قطعه سازان خراسان با بیان اینکه خراسان جایگاه دوم سرمایه گذاری و تولید قطعات خودرو کشور را دارد و۲۰درصد قطعات موردنیاز خودرو در این استان تولید می‌شود، بیان کرد: درحال حاضر ۹۵واحد تولیدی در خراسان رضوی عضو انجمن قطعه سازان هستند که درحال فعالیت اند و نقش مهمی در تأمین قطعات موردنیاز دو شرکت بزرگ خودرو کشور دارند. ۱۵ درصد قطعات ایران خودرو و ۵.۳ درصد قطعات سایپا در استان خراسان تولید می‌شود که این رقم بسیار گسترده است، به طوری که اگر تولید استان تهران را کنار بگذاریم، می‌توان گفت این درصد معادل تولید کل استان‌های کشور است.

وی با بیان اینکه استان خراسان در تأمین قطعات برخی خودروسازان، پیشرو محسوب می‌شود گفت: ۱۷ هزار نفر به طور مستقیم در این واحد‌های تولیدی مشغول فعالیت هستند و در سال ۱۴۰۰ بیش از ۲ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری ثابت در استان در تولید و تأمین قطعات خودرو انجام شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->