پلمب نانوایی متخلف در مشهد | آغاز دور جدید نظارت‌ها بر واحد‌های صنفی (۲۷ شهریور ۱۴۰۴) حواشی چای دبش ادامه دارد | دریافت ۱۴۳ وام فقط از یک بانک دولتی (۲۷ شهریور ۱۴۰۴) گزارش جدید از بحران قطعه‌سازی | بدهی ۱۱ میلیاردی سایپا روی میز ۵ سال بررسی طرح ساماندهی کارکنان دولت در مجلس | ۳ بار رفت و برگشت یک طرح بین مجلس و شورای نگهبان در ۲ سال جولان لوازم جانبی تقلبی موبایل در بازار | تفاوت بین نمونه اصلی و تقلبی برای خریدار تقریبا غیرممکن است کاهش چراغ‌خاموش ارائه تسهیلات بانک‌ها در خراسان رضوی قیمت طلا در معاملات روز پنجشنبه بازار جهانی، (۲۷ شهریور ۱۴۰۴) اعلام شد مزایده ۶ هزار میلیاردی کالای تملیکی با عرضه خودروی داخلی و خارجی تا چه زمانی ادامه دارد؟ گرانی لبنیات ادامه دارد پیش‌بینی قیمت دلار برای پنجشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۴ قیمت هر کیلو شمش طلا در بورس کالا بعد از یک ماه به ۱۱.۷ میلیارد تومان افزایش یافت (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) پیش‌‌بینی قیمت طلا و سکه پنجشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۴ نمایشگاه مشهد، آوردگاه ارتباط بی‌واسطه تولیدکننده و خریدار | بیست‌وچهارمین نمایشگاه عرضه مستقیم کالا آغازبه‌کار کرد نظام بانکی چطور ترمزِ جهش تولید مسکن را کشید؟ قانون مالیات بر خانه‌های خالی به بازار مسکن کمک نکرد مدیرکل امور مالیاتی خراسان رضوی: تایید فرم تبصره ۱۰۰ و پرداخت مالیات با پیام‌رسان‌های داخلی ممکن شد قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) | تغییر محسوس قیمت‌ها وزیر جهاد کشاورزی: قیمت گوشت قرمز در اختیار ما نیست و مربوط به بازار است قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) | ثبات قیمت‌ها افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت میوه از باغ تا دست مشتری قیمت بلیت هواپیما اوج گرفت (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) افشای راز ۲۰ میلیارد دلاری که در سال گذشته به اقتصاد برنگشت جلسه شورای عالی کار باید فوراً تشکیل شود تا قدرت خرید کارگران جبران شود اتحادیه طلا درباره سکه‌های پارسیان جعلی در بازار هشدار داد سخنگوی صنف جایگاهداران: راهی جز واردات برای تأمین بنزین سوپر وجود ندارد کوچک‌تر‌های بورس به‌ پا خاستند | ازدست‌رفتن حمایت ۲.۶ میلیون واحدی (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) شرط سامانه جامع تجارت برای سرمایه‌گذاران خارجی: به ازای وارد کردن هر خودرو، در ایران ۳۰۰ هزار دلار سرمایه‌گذاری کنید ۹۷ درصد از کارگاه‌های کارگری امن نیستند سکه‌های پارسیان گران شدند (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) + جدول قیمت
سرخط خبرها

قطعه‌سازان مشهدی همچنان با مشکلات ارزی دست و پنجه نرم می‌کنند

  • کد خبر: ۱۹۲۶۳۰
  • ۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۹
قطعه‌سازان مشهدی همچنان با مشکلات ارزی دست و پنجه نرم می‌کنند
باوجود سهم ۲۰ درصدی خراسان رضوی از قطعه سازی کشور، فعالان این حوزه با مشکل تأمین نقدینگی و ارز روبه رو هستند.

بیتا سخایی | شهرآرانیوز؛ یکی از صنایعی که این روز‌ها با چالش‌های زیادی در زمینه تأمین ارز روبه روست، صنعت قطعه سازی است. صنعت خودرو به عنوان یک صنعت مادر نیازمند تولید قطعات بوده و چالش‎‌های موجود در صنعت قطعه‎ سازی، خودروسازی را نیز تحت تأثیر قرار داده است. خراسان رضوی جایگاه دوم کشور را از نظر سرمایه گذاری و تولید قطعات خودرو دارد و سهم استان از قطعه سازی کشور به ۲۰درصد رسیده که پیش از تحریم‌ها این میزان ۱۲درصد بوده است. درواقع استان ما یکی از استان‌های پیشرو در داخلی سازی صنعت قطعه سازی و خنثی سازی تحریم‌ها بوده است، با این حال بروز مشکلاتی در تأمین نقدینگی و ارز موردنیاز واحد‌های تولیدی، قطعه سازی را با مشکل روبه رو کرده است.

رئیس انجمن قطعه سازان خراسان در گفتگو با شهرآرا درباره مشکلات پیش روی قطعه سازان خراسان رضوی گفت: تأمین منابع مالی، مهم‌ترین چالش پیش روی قطعه سازان استان است. قطعه سازان قرارداد‌ها و تفاهم نامه‌هایی را با بانک‌های استان دارند، اما به دلیل موانعی که بانک مرکزی ایجاد کرده نمی‌توانند از این منابع مالی استفاده کنند.

محمدمهدی شکورزاده افزود: امسال وزارت صنعت، معدن و تجارت، هدف گذاری خود برای تولید خودرو را به یک میلیون و ۷۰۰هزار دستگاه افزایش داده و این در حالی است که متوسط نرخ ارز برای تأمین نهاده‌های تولید قطعات تا ۷۰درصد و هزینه‌های تولید تا ۵۰درصد افزایش یافته و این امر تأمین نقدینگی زیادی را برای قطعه سازان ایجاد می‌کند.

وی مشکل بزرگ‌تر قطعه سازان در تأمین مواد اولیه خود را طولانی شدن دوره تخصیص ارز دانست و گفت: طولانی شدن فرایند تخصیص ارز برای ثبت سفارش باعث می‌شود که مهلت یک ماهه تخصیص ارز برای واردات کالا به پایان برسد و این چرخه معیوب دائم تکرار شود و واردات کالا انجام نشود که این موضوع نیازمند چاره اندیشی مسئولان است.

رئیس انجمن قطعه سازان خراسان با بیان اینکه خراسان جایگاه دوم سرمایه گذاری و تولید قطعات خودرو کشور را دارد و۲۰درصد قطعات موردنیاز خودرو در این استان تولید می‌شود، بیان کرد: درحال حاضر ۹۵واحد تولیدی در خراسان رضوی عضو انجمن قطعه سازان هستند که درحال فعالیت اند و نقش مهمی در تأمین قطعات موردنیاز دو شرکت بزرگ خودرو کشور دارند. ۱۵ درصد قطعات ایران خودرو و ۵.۳ درصد قطعات سایپا در استان خراسان تولید می‌شود که این رقم بسیار گسترده است، به طوری که اگر تولید استان تهران را کنار بگذاریم، می‌توان گفت این درصد معادل تولید کل استان‌های کشور است.

وی با بیان اینکه استان خراسان در تأمین قطعات برخی خودروسازان، پیشرو محسوب می‌شود گفت: ۱۷ هزار نفر به طور مستقیم در این واحد‌های تولیدی مشغول فعالیت هستند و در سال ۱۴۰۰ بیش از ۲ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری ثابت در استان در تولید و تأمین قطعات خودرو انجام شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->