صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

پالایشگاه نفت کرمانشاه میزبان لک‌لک‌ها

  • کد خبر: ۱۶۰۸۶
  • ۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۵
  • ۱
لک‌لک‌ها حدود ۸۵ سال است که در مسیر مهاجرت خود از روسیه به عرض‌های جنوبی زمین، در پالایشگاه نفت کرمانشاه ماندگار شده و ساز یکجانشینی کوک کرده‌اند.
به گزارش شهرآرانیوز؛ این پرندگان با وجود گذشت ۸۵ سال از حضور دائمی خود در کرمانشاه همچنان در کنار خانه‌های سازمانی شرکت پالایشگاه کرمانشاه برای خود خانه دارند و در چند کلنی کنار هم زندگی می‌کنند.

در شهرک مسکونی پالایشگاه کرمانشاه تمام خانه‌ها ویلایی، یک طبقه و شیروانی دار هستند که در کنار آن‌ها درخت‌های چنار بسیاری به چشم می‌خورند؛ با قدم زدن در این شهرک به راحتی می‌توان لانه‌های لک لک‌ها را بر روی درختان، دودکش‌های قدیمی و تیرک‌های چراغ برق دید.


یکی از لانه‌های قدیمی لک‌لک‌ها که در بر روی تیر برق‌های قدیمی و در کنار منازل مسکونی پالایشگاه کرمانشاه ایجاد شده است.

پیچیدن صدای لک لک‌ها در پالایشگاه

لک لک هــا، برخــلاف پرنده‌های دیگر اندام تولید صــدا در حنجره ندارند، اما آن‌ها با به هــم زدن منقار خود صدای تق تق تولید می‌کنند که معمولاً برای ابراز شادمانی و یا برای هوشیار کردن یکدیگر است.

به عنوان مثال زمانی که لک لک زیادی در لانه‌های خود باشند و یک غریبه از کوچه‌های شهرک مسکونی پالایشگاه عبور کند، صدای تق تق لک لک‌ها در این شهرک می‌پیچد و یا هنگامی که پرنــده نر و مــاده همدیگر را در لانه ملاقات صدا‌هایی شبیه خرخر و هیس هم از خود درمی آورند.

لک لک‌ها به مرور زمان با اهالی شهرک و صاحبان خانه‌ها آشنا شده اند و نه تنها از آنان نمی‌ترسند بلکه گا‌ها تردد‌های آنان را نیز زیرنظر می، گیرند، در حالی که این پرندگان به حضور غریبه‌ها به سرعت واکنش نشان می‌دهند.

دوستی لک‌لک‌ها با پرسنل پالایشگاه

یکی از ساکنان شهرک مسکونی پالایشگاه کرمانشاه که لک لک‌ها بر روی درخت کنار خانه آنان لانه دارند گفت: بعضی وقت‌ها برای این پرنده‌ها چوب‌های کوچک و باریک را در گوشه‌ای از بام خانه جمع می‌کنیم و آن‌ها برای ساخت لانه از چوب‌ها استفاده می‌کنند.

علی ۳۴ ساله که از مهندسان شرکت نفت است، ادامه داد: لک‌لک‌های کنار خانه ما تمام طول سال هستند اما، جمعیت آن‌ها معمولا در پاییز و زمستان اضافه می‌شود؛ بعضی اوقات برای لک لک‌ها مقداری ضایعات گوشت مرغ یا ماهی در بالای خانه می‌گذاریم تا بخورند.
 
منبع: ایرنا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ایرانی
۰۰:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۸
وسط این همه اخبار استرس‌زا، این خبر حال آدمو خوب می‌کنه. ممنون