صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

آشنایی با سهند، خودروی جدید شرکت سایپا + عکس و مشخصات فنی

  • کد خبر: ۱۶۱۹۸۹
  • ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۷
  • ۲۳
خودروی سهند یکی از محصولات جدید شرکت خودروسازی سایپا است که به بررسی مشخصات فنی آن پرداخته ایم.

به گزارش شهرآرانیوز، شهریور ماه سال گذشته بود که شرکت سایپا از یک محصول جدید به نام سهند و با نشان پارس خودرو رونمایی کرد.

ظاهر داخلی و خارجی این خودرو کاملا جدید است؛ اما از نمای جانبی آن به راحتی می‌توان فهمید که پلتفرمی قدیمی دارد. ممکن است پارس خودرو این محصول را نیز با بدنه دورنگ تولید کند. ابعاد سهند تقریبا با ساینا یکسان بوده و فاصله محوری آن همان عدد ۲۴۱۴ میلی‌متر است. اما بخاطر طراحی کشیده‌تر نمای جلو و عقب آن، ممکن است طول بیش‌تری داشته باشد.

از امکانات و تجهیزات قابل توجه این محصول می‌توان به سیستم BSD یا تشخیص نقطه کور بومی‌سازی شده، سانروف برقی، سنسور باران، نمایشگر ۷ اینچی، دوربین دنده عقب، آینه‌های کناری تاشو برقی همراه با گرمکن و چراغ راهنما، صندلی برقی راننده به همراه گرمکن و ... اشاره کرد.

خودرو سهند در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ وارد خط تولید خواهد شد. با توجه به مشخصات آن، محصولی بین ساینا S و شاهین محسوب می‌شود و رقیبی جدی برای رانا پلاس ایران‌خودرو است.

امکانات خودرو سهند سایپا

دو ایربگ
تریم داخلی دو رنگ (سفارشی)
کروز کنترل و محدودکننده سرعت
فرمان دی‌کات هیدرولیکی
فرمان دی‌کات برقی (سفارشی)
سنسور فشار باد تایر
تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک
خروجی ۱۲ ولت
صندلی ۶ حالته دستی راننده
صندلی ۲ حالته برقی راننده (سفارشی)
صندلی راننده با گرمکن (سفارشی)
صندلی عقب با ایزوفیکس
روکش پارچه‌ای صندلی
روکش چرم صندلی (سفارشی)
چراغ دی لایت و اتولایت
سنسور عقب

اولین رونمایی سایپا سهند

شرکت خودروسازی سایپا، در اولین دوره نمایشگاه تحول صنعت خودرو ۱۴۰۱، برای نخستین‌بار از خودرو سهند رونمایی کرد. طبق اطلاعات منتشر شده در نمایشگاه، سهند سایپا از همان موتور M۱۵GSI با قدرت تقریبی ۹۰ اسب‌بخار بهره می‌برد، ولی این احتمال وجود دارد که شاهد نصب گیربکس CVT با شش دنده مصنوعی روی آن باشیم.

وزن سایپا سهند به حدود ۱۲۲۰ کیلوگرم می‌رسد. ضمن اینکه باک ۴۱ لیتری داشته و مصرف ترکیبی آن معادل ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. امکاناتی مانند سنسور باد تایرها، تهویه اتوماتیک، ایربگ‌های دوتایی، مالتی مدیا با مانیتور ۷ اینچی، صندلی برقی راننده با گرمکن، دوربین عقب، سانروف، آنتن کوسه‌ای، سنسور عقب، سنسور باران و حتی رادار نقطه کور (BSD)، از جمله آپشن‌هایی هستند که سایپا برای تیپ فول سهند درنظر گرفته است.

تولید خودرو سهند در نیمه دوم ۱۴۰۲

مدیرعامل پارس خودرو،سال گذشته ضمن اشاره به افزایش تولید خودرو‌های کامل در پارس خودرو، گفته که سال ۱۴۰۰ به دلیل مشکلات زنجیره تامین قطعات، تنها ۶۵% خودرو‌های تولیدی پارس خودرو، کامل بودند، اما در سال ۱۴۰۱، آمار خودرو‌های کامل پارس خودرو به بیش از ۹۸% رسیده است.

او همچنین به تولید محصولات جدید پارس خودرو در سال ۱۴۰۲ نیز اشاره کرده است؛ طبق گفته‌های وی، در نیمه اول ۱۴۰۲ پارس خودرو تولید محصولات مونتاژی (CKD) را آغاز می‌کند که هرچند به نام و نشان این خودرو‌ها اشاره‌ای نشده، اما احتمالا، همان خودرو‌های جدید چانگان هستند. همچنین از نیمه دوم سال ۱۴۰۲ نیز تولید سدان جدید سایپا سهند در دستور کار شرکت پارس خودرو قرار می‌گیرد.

سهند: نام جدید محصول سایپا

جماعت، رئیس مرکز ارتباطات و دبیر کمیته نامگذاری محصولات سایپا، دی ماه سال گذشته برای نخستین‌بار نام تجاری پروژه «نیوسدان سایپا» را اعلام کرده است. این محصول جدید سایپا، قرار است با نام «سایپا سهند» راهی بازار کشورمان شود و جایگزین سایپا ساینا باشد.

نسخه جدید ساینا در سایپا

سایپا تا سال ۱۴۰۵، چندین محصول جدید را راهی بازار کشورمان می‌کند؛ یکی از این محصولات جدید، خودرویی است که نارنجی‌پوشان جاده مخصوص برای جایگزینی با خانواده ساینا آنرا ساخته‌اند. اما این محصول جدید چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟ اما برای شناخت این محصول جدید، باید سایپا ساینا را بشناسیم.

سال ۱۳۹۵ که سایپا برای اولین‌بار دست به معرفی ساینا (بررسی خودرو ساینا EX) زد، تصور اولیه همه ما این بود که با محصولی لوکس‌تر و پرآپشن‌تر از خانواده تیبا سروکار داریم. اما اندکی بعد متوجه شدیم که چنین چیزی نیست! ساینا، بیش از آنکه یک محصول جدید و نوآورانه نسبت به خانواده تیبا باشد، شبیه یک تغییرچهره شتابزده برای تیبا بود؛ تغییر چهره‌ای که آنقدر‌ها هم تاثیرگذار نبود و هیچکدام از ویژگی‌هایش نمی‌توانست اختلاف قیمت ساینا را با تیبا توجیه کند. این بزرگترین نکته منفی ساینا بوده و هست.

اندکی بعد از معرفی ساینا دنده‌ای، سایپا در سال ۱۳۹۷ موفق به تولید ساینا اتوماتیک شد، ولی در همان سال، تحریم‌های صنعت خودرویی کشورمان، مانع تامین گیربکس‌های این خودرو شد و نهایتا تولید ارزان‌ترین سدان اتوماتیک بازار ایران، خیلی زود متوقف گشت.

در سال ۱۳۹۹ مهندسان سایپا دوباره دست به کار شدند و نسخه جدیدی از این خودرو را با نام ساینا آپشنال (بررسی خودرو ساینا پلاس) معرفی کردند؛ خودرویی که چند تغییر مختصر ظاهری به همراه داشت و اضافه‌شدن مولتی‌مدیا به آن، باعث جلب توجه بیشتر مشتریان به آن شده بود. اما اندکی بعد از ساینا آپشنال، سایپا بالاخره اولین فیس‌لیفت ساینا را معرفی کرد و نامش را ساینا اس (بررسی خودرو ساینا S) گذاشت. سپس به تقلید از کوییک R، نسخه دو رنگ آنرا با نام ساینا اس. آر (بررسی خودرو ساینا SR) رونمایی کرد.

مشخصات فنی سایپا سهند

مدل خودرو سهند سایپا
نوع موتور چهار سیلندر تنفس طبیعی ۱.۵ لیتزی
توان (اسب بخار) ۹۰
گشتاور (نیوتن متر) ۱۳۷
گیربکس پنج دنده دستی یا اتوماتیک CVT
شتاب ۰-۱۰۰ (ثانیه) ۱۳(تقریبی)
بیشترین سرعت -
مصرف سوخت (Lit/۱۰۰km) ۷ تا ۷.۵
حجم باک (Lit) ۴۱
وزن (kg) ۱۲۲۰

همانطور که خودرو اطلس (بررسی سایپا اطلس) برای جایگزینی با خانواده تیبا آمده، سایپا درصدد است تا محصول جدید دیگری را هم بعنوان جایگزین خانواده ساینا، راهی بازار کشورمان کند. نخستین اطلاعات از این محصول جدید را آقای رادمنش (مدیرعامل مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا) در آذرماه ۱۴۰۰ رسانه‌ای کرد. وی درباره این خودروی جدید گفته بود که سایپا هنوز نام تجاری آنرا تعیین نکرده، اما پروژه ساخت آن را «نیوسدان» نامگذاری کرده است. اندکی بعد، یعنی در دیماه ۱۴۰۰، سایپا نام تجاری این پروژه را «سهند» اعلام کرد.

سایپا سهندبا همان پلتفرم ساینا ساخته می‌شود، اما فیس‌لیفت کاملی روی آن صورت گرفته و احتمالا با آپشن‌های گران‌تری نیز ساخته خواهد شد.

زمان تولید سهند سایپا

طبق برنامه‌ریزی سایپا، پروژه تولید «سایپا سهند» با فاصله زمانی شش ماه بعد از شروع تولیدانبوه سایپا اطلس خواهد بود. از آنجایی که سایپا اطلس در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ به تولیدانبوه می‌رسد، پس خودرو سهند سایپا نیز احتمالا در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ به بازار کشورمان می‌آید.


در ادامه حتما بخوانید

تولید ۲۴۵۰ دستگاه خودرو در روز | کاهش ۵۰۰ درصدی مراجعات به نمایندگی برای شاهین

زمان ورود خودرو‌های اطلس و سهند «سایپا» به بازار اعلام شد

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۸
چنگیر
۱۴:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
پراید تیبا شده که بعد شد ساینا و حالا شده سهند بسیار ضعیف هست و پلت فرم قدیمی و ضعیفی دارد بخصوص اگر باهاش بری جاده که نه تعادل داره و نه امنیت
ناشناس
۰۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
سلام بنظرم قیمتها خیلی خیلی خیلی بالاست کاش ی روز بتونم ماشین صفر باز بخرم
امیر
۱۳:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
آپدیت ساینا هست اسمشو سهند گزاشتن
محمدرضا
۱۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۶
رقیب جدی استون مارتین ومرسدس بنز
Amiiir
۱۱:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۶
ملت خنگ همیشه پر صحنه بشتابید ، چراغ رو عوض کردن کل ماشین اسمش عوض شده برید بخرید که براتون ..‌‌‌‌‌...
ناشناس
۱۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۶
کمپانی‌های خودرو سازی با اصالت هرکدام از محصولات شان را در طول تاریخ هزاران تغییر می‌دهند ولی اسم محصول را عوض نمی‌کنند ، برعکس شرکتهای خودروسازی سایپا و ایران خودرو فقط به تغییر نام و ظاهر خودرو بسنده می‌کنند .
م ر
۰۹:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۶
هرکدوم نوه او دنیا میاد یک ماشین درست میکنه اسم نوه خود را روی ماشین میزاره بابا ول کنید دیگه
ناشناس
۰۸:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۶
شتاب 13مخزن باک 41 کلا داریم دنده عقب میریم تو عرصه خودرو سازی واقعا چرا نمیخواهید ایرانیا ماشین لوکس داشته باشن هرروز چراغاشو عوض میکنین قیمتو میبرین بالا یه مقدار منصف و شریف بودن هم خوبه حتما امتحان کنید
ناشناس
۰۸:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۶
شما که موتور هر ماشینی که گیر بیارید روی یه بدنه سوار میکنید لااقل یه بدنه طراحی کنید که ادم میبینه کیف کنه نه اینکه حالش بهم بخوره. بد نیست یه گوگل سرچ کنید و طراحی بدنه های خودروی روز دنیا رو ببینید.
طراحی بدنه تون طوریه که ادم حس میکنه یه طراح رو انداختین توی قفس و از دنیا بیخبره بعد بهش گفتین یه خودرو طراحی کن.
یکمی بخودتون بیایید.تا کی میخواید آشغال تولید کنید.
چین رو نگاه کنید ببینید طراحی خودشو نزدیک به دنیا کرده.
یعنی یه طراح بدنه توی این کشور وجود نداره. ما که انتظار اینکه موتور خودرو طراحی کنید رو نداریم.
ناشناس
۰۷:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۶
اما کیفیت صفر
ناشناس
۰۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۶
خجالت‌بکش‌گاریچی‌.
Ehsan
۰۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۶
خدایش این چیه طراحی داخلیش چرا اینجوریه اخه فرمونش حس پراید کاربراتوری قدیمو میده چراغ خطرش هه هه چه قشنگ طراحی شده اصلا این قرمز مشکی سفارشی وای خدا شما دیگه کی هستین خداشاهده حالت تهوع گرفتم داخلشو دیدم بیرونشم من ک عقبشو ندیدم ولی جلوش همون شاهین چرا سهندم بهش اضافه میکنید اسمشو شاهین ۲ بذارید خدایش شما دارین طلف میشین حیفین برا ایران شما باید طراحی بوگاتی بودین ن این ماشینا
ناشناس
۲۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۵
بسیار عالی و بی نظیر است دستتون درد نکنه و کم نظیر رست خدا رو شکر که تولید شد
فرهاد
۱۳:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۵
بنداز آشغالی
رضا
۱۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۵
طراح این خودرو رو باید گرفت با لگد از خودروسازی انداخت بیرون از تیبا گرفته تا دیگر خودروهای داخلی رو جلو پنجرش و ظاهر جلوی خودرو به همین شکل مسخره ساخته شده لیاقت ندارند همش یه طرح مزخرف و مزحک میسازند طراح تو ایران وجود نداره ؟ اکثر طراحان خودروهای خارجی مال ایرانند بعد آسمون سوراخ شده همین طرح مزخرف افتاد ؟
مجید
۰۸:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۵
جلو رو تغییر میدن یه اسم روش میزارن عقب رو تغییر میدن یه اسم روش میزارن بابا زمانی که ما خودرو پیکان صادر می‌کردیم کره جنوبی صنعت خودرو سازی نداشت حالا اون کجاست ما کجا خجالت آور است فقط غارت و خالی کردن جیب مردم با اسم های الکی رو ماشینی های بی کیفیت
ناشناس
۰۵:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۵
انشاا... که گران و مافیایی نباشه
ناشناس
۰۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۵
جلو مک لارن
عقب پورشه ماکان
بغل ساینا s
در مجموع
حجت
۲۳:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۴
سلام بی کیفیت ترین ماشینای جهان توسط سایپا به مردم غالب میشه اینم یه نمونه دیگه شه
ناشناس
۲۲:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۴
کشتید خودتون با ابن طراحی بدرد نخور
ناشناس
۲۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۴
بگید ساینا دیگه همه رو سر کار گذاشتید
جیرجیرک
۱۷:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۴
هنرکردن لاک پشت ساختن
Saeed
۱۷:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۴