صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

دوره‌های تربیت مدرس در عصر فناوری

  • کد خبر: ۱۶۲۵۲
  • ۱۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۷
نرگس قربانی مقدم مدرس زبان انگلیسی دانشگاه ساکن محله سید رضی
امروزه کاربرد اینترنت در پیشرفت شغلی و فردی افراد به سرعت در حال افزایش است و این پدیده جهانی می‌تواند سهم خوبی در ارتقای مهارت‌های تدریس زبان‌های خارجی داشته باشد.
 
در دنیای وب معلم‌های زبان بر دسترسی آسان به منابع مفید آموزشی با تنوع زیادی از برنامه‌های آموزشی مجازی مواجه می‌شوند. این برنامه‌های آموزشی اغلب در قالب دوره‌های مجازی و وبینار‌های تخصصی است که به دو صورت «زنده» یا «ضبط شده» ارائه می‌شود. شاید یکی از دلایل شهرت این‌گونه از برنامه‌های مجازی امکان دسترسی راحت‌تر به دامنه گسترده‌تری از مخاطبان و بازار کار مقصد باشد.
 
در عصر فناوری، شبکه اجتماعی‌ای مانند اینستاگرام می‌تواند به طور چشمگیری افراد را در جریان تازه‌ترین اخبار و رویداد‌های آموزشی قرار دهد و در نتیجه افراد به آسانی و سریع از آن‌ها مطلع می‌شوند و برای استفاده از آن‌ها برنامه‌ریزی می‌کنند.

تصمیم‌گیری برای شرکت در چنین دوره‌هایی به علت دسترسی نداشتن فیزیکی به تمامیت این موضوع برای برخی از افراد شک و تردید به همراه دارد که از دیدگاه تحلیل‌گران کاملا منطقی است. به طور قطع برای جلب اعتماد افراد باید راهکار‌ها و تدابیری در نظر گرفته شود تا افزون بر رضایت‌خاطر شرکت‌کنندگان زمینه مشارکت‌های بعدی نیز فراهم شود. بررسی تفاوت‌ها و شباهت‌های اصلی دوره‌های مجازی با نمونه‌های مشابه آن‌ها در قالب دوره‌های حضوری می‌تواند در تصمیم‌گیری افراد بسیار تأثیرگذار باشد.

تفاوت اصلی این دوره‌ها در نوع حضور در جلسه آموزشی است که رابطه مستقیمی با اولویت‌های فردی افراد در نوع یادگیری و هدف‌گذاری آن‌ها از شرکت در چنین دوره‌هایی است. دوره‌های حضوری معمولا با تعاملات اجتماعی بیشتری همراه است که در صورت زیاده‌روی ممکن است مدرس دوره را در کنترل زمان و شرکت‌کنندگان را از کمیت محتوای آموزشی محروم سازد.
 
از طرف دیگر استفاده از اینترنت برای شرکت در دوره‌های مجازی اولین گام محسوب می‌شود و خوشبختانه در شرایط کنونی دسترسی به آن در حد خوبی برای افراد مهیا شده است.
 
فضای آموزشی در دوره‌های مجازی در مقایسه با دوره‌های حضوری متمرکزتر و از انعطاف‌پذیری بیشتری برای کاربران خود برخوردار است.

بررسی شباهت‌های این دوره نیز می‌تواند کمک شایانی به کاربران در انتخاب مطمئن‌تر و آگاهانه‌تر این موضوع کند. جالب است بدانید که برنامه‌ریزی آموزشی نوین در چنین دوره‌هایی اعم از منابع آموزشی و کمک آموزشی، محتوای آموزشی، اصول و روش‌های تدریس، فعالیت‌ها و تمرین‌های آموزشی و سیستم ارزیابی و بازتاب فردی کاملا از نظر تئوری و رویکرد آموزشی مشابه بوده و تنها در نحوه ارائه آن‌ها از ابزار‌های متفاوتی استفاده می‌شود.
 
آشنایی با منابع و ابزار آموزشی جدید و همچنین نحوه به‌کارگیری آن‌ها افزون بر اینکه در کلاس‌های آموزشی افراد رویکرد‌ها و تکنیک‌های نوینی را تعریف خواهد کرد، راه‌اندازی آموزش‌های مجازی را نیز به عنوان یک راهکار درآمدزا معرفی خواهد کرد. افزون بر مزیت‌های ذکر شده در بالا دوره‌های مجازی ضبط شده به دو دلیل متمایز از اهمیت بیشتری برخوردار بوده است و توجه کاربران را بیشتر به خود جلب خواهد کرد.
 
شرکت در دوره‌های آموزشی با توجه به حجم زیاد مطالب آموزشی و عادت‌های فردی شرکت‌کنندگان در ثبت و ضبط مطالب آموزشی برای بازبینی و مرور آن‌ها مستلزم یادداشت‌برداری فشرده و مستمر است که به انحراف ذهنی از روند آموزشی جلسه‌ها منجر خواهد شد.
 
این در حالی است که در دوره‌های ضبط شده کاربران با سرعت فردی به ذخیره تمامی محتویات آموزشی قادر هستند. مزیت دوم سیاست‌گذاری مالی در برنامه‌ریزی این دوره‌هاست که معمولا به صورت رایگان یا با مقرون به صرفه‌ترین قیمت به کاربران عرضه می‌شود.
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.