به گزارش شهرآرانیوز، افزایش قیمت شیر به میزان ۲۵ درصد و افزایش قیمت شکر به میزان ۴۰ درصد به این معنی است که طیف گستردهای از محصولات تولیدی خوراکی گران خواهند شد و با توجه به این که اهرمی گران میشوند، شاهد گرانی وسیع در خوراکیهای مشتق از این دو خواهیم بود.
شیر، شکر، تخم مرغ، هزینههای دستمزد از جمله عواملی است که در افزایش قیمت محصولات خوراکی مثل کیک، بیسکوییت، بستنی و شیرینی تاثیر به سزایی دارد. شیرینی از جمله کالاهایی است که همه این مواد غذایی را به در بر میگیرد و از آن جایی که این محصول در الویت چندم مردم در سبد خرید است این هزینهها بر رکود این بازار تاثیر میگذارد.
فرزانی، رئیس اتحادیه صنف شیرینی فروشان مشهد در گفتگو با خبرنگار شهرآرانیوز گفت: تنها شکر نیست که از ابتدای سال جاری افزایش قیمت داشته است. افزایش ۲۷ درصدی دستمزد ها، هزینههای انرژی و در نهایت اقلام مواد اولیه همه اینها دست به دست هم میدهد که بازار ما در رکود بیشتری فرو ببرد و انتظار میرود روزهای خوبی در انتظار شیرینی نباشد.
به گفته وی، شیرینی جزء اقلام ضروری مردم نیست و به نوعی یک کالای لوکس و تنقلاتی مردم محسوب میشود و با این افزایش قیمتها به نوعی از چرخه مصرف در حال خارج شدن است. باید دولتمردان در جهت حمایت ازمصرف کنندگان گام بردارد. وقتی گرانی و استقبال خرید کم شود، مسلما اقتصاد ما هم آسیب میبیند و مجبوریم تعدیل نیرو کنیم.
رئیس اتحادیه صنف شیرینی فروشان مشهد افزود: امیدواریم در جهت عملیاتی شدن شعارسال درماههای آینده شاهد کاهش قیمتها هم باشیم. اگر نرخ دلار افزایش پیدا کند افزایش قیمت اقلامی مثل مغزها را داریم، اما اگر کاهش نرخ دلار اتفاق بیافتد خبری از کاهش قیمتها نیست.
این فعال در حوزه تولید شیرینی یادآورشد: مسلما تولید کننده هم نقشی در افزایش قیمتها ندارد و متاسفانه ما به عنوان اخرین حلقه اتصال دربخش توزیع محکوم به گرانفروشی هستیم. در صورتیکه به جرات میتوان گفت گرانفروشی در واحد صنفی ما اتفاق نمیافتد، چون مردم با همین قیمتها هم رغبتی برای خرید ندارد.
به گفته وی، امیدواریم همانطور که سیر سعودی قیمتها هروز ادامه دارد روزی شاهد کاهش قیمتها هم باشیم. محصولی مثل شکر جزء اقلامی کشوراست و در سبد خانوار جا دارد و در قیمت تمام شده بسیاری از محصولات نقش دارد. کارخانجات بیسکوییت سازی، بستنی سازی، نبات و آبنبات همه اینها از شکربهره میبرند و این افزایش قیمت ۴۰ درصدی آنها مسلما هزینههای تولید و در نهایت قیمت محصول را دو وبرابر میکند.