به گزارش شهرآرانیوز، اگر بنا باشد از مناطق حاشیه شهر و دغدغهها و مشکلات چندینسالهشان بگوییم، بهیقین محلات واقع در شهرداری منطقه ۴ با ۱۳۴۵هکتار وسعت و جمعیتی بیش از ۲۶۲هزار نفر که متراکمترین منطقه را تشکیل میدهد، اولین خواهد بود. حاشیهنشینی و زندگی چندینساله در منطقهای که با انواع محرومیتها همسایه است، کار سختی است؛ سخت به این اندازه که مدام باید بهدنبال رساندن صدایشان به گوش مسئولان خرد و کلان باشند، قول و وعده بشنوند و باز برای تحقق آن وعدهها کفش آهنین بپوشند و امید داشته باشند به همراهی آنان در کوتاهترین زمان ممکن.
در سلسلهمیزگردهای بررسی مشکلات حاشیه شهر بنای گروه جامعه را بر این گذاشتیم که بهجای برپایی جلسات مسئولان در محل روزنامه، آنها را به میان مردم در حاشیه شهر ببریم تا بدون واسطه مردم با مسئولان حرفهایشان را بزنند، عین ماجراها را بگویند و پاسخ بگیرند. نشست ابتدایی را هم در مسجد قائمیه واقع در پنجتن ۵۴ برگزار کردیم. اهالی منطقه هم حضور داشتند و فعالان از مشکلات سخن گفتند. وعدههای مسئولان حاضر در جلسه امیدوارکننده بود و چندماه دیگر از تحقق آنها گزارش خواهیم نوشت.
هاشمی| در مرحله دوم پروژههای زودبازده برای بوستان اقاقیا که ۱۵ میلیارد تومان اعتبار داشت، ۱۰ میلیارد تومان آن را برای ساخت مجتمع فرهنگی، کتابخانه و قرائت خانه در دل بوستان اقاقیا مصوب کردیم. این منطقه با تراکم جمعیت زیاد، فقط یک کتابخانه دارد. جوانی که در خانه شصت یا هفتادمتری برای کنکور درس میخواند، نیاز به سالن مطالعه دارد. اکنون فضای سبز در حال اجراست، اما مجتمع فرهنگی جانمایی نشده است. اکنون این درخواست را مطرح میکنیم که وقتی به انتهای اجرا رسیدند، نگویند نشد که اجرا کنیم.
نعیمی مقدم| درباره بوستان اقاقیا باید بدانید که طراحی اولیه فقط فضای سبز بوده است، اما از وقتی من مسئولیت را برعهده گرفته ام، مشاور را مجاب کرده ام که طرح را بازنگری و فضای فرهنگی در نظر بگیرد. موضوع پذیرفته شده و در حال بازطراحی است. بخشی از اعتبار را شورای اجتماعی محلات تخصیص داده است و بخشی را هم ما در طراحی فضای سبز بر عهده گرفته ایم. تا پایان سال اتفاقهای خوبی در این بوستان خواهد افتاد.
طهوریان عسکری| اعضای شورای اجتماعی محله، معتمدان و اعضای دفاتر تسهیلگری دقت کنند که شهرداری مشهد بودجه عملیاتی دارد. یعنی حدود بهمن ماه وقتی بودجه سال بعد بسته میشود، باید یک سال براساس بودجه قبلی اقدام کنیم. امروز در تیرماه اگر ردیفی در بودجه دیده شده باشد، میتوانیم پاسخگو باشیم. چون هریک از ردیفها مشخص است. اعضای شورای اجتماعی محله باید پیش از دی ماه امسال بنشینید و خواسته هایتان را با مجموعه شهرداری جمع بندی کنید. بخشی از خواستههای شما یا در بودجه منطقه قرار میگیرد که ما از آن حمایت میکنیم و بخشی هم در طرحهای زودبازده آورده شود که بتوانیم اعتبارات بگذاریم.
هاشمی| وضعیت پل هوایی حدفاصل خیابانهای شهیدحسینی محراب و وحید نامناسب است، پله برقیها و آسانسورهایش بیشتر مواقع یا خراب است یا خاموش. بارها از مسئولان شنیده ایم که قرار است پیمانکار تغییر کند. از طرفی، رمپ پل عابر باید اصلاح هندسی شود تا عبور شهروندان آسانتر شود. کف و ظاهر پل هوایی هم نیاز جدی به بازسازی دارد. پیشنهاد ما این است که پل هوایی را به دلیل نزدیکی به بازار کیف خیابانهای وحید و شهیدحسینی محراب به المان کیف تبدیل کنید؛ شبیه پل هوایی راه آهن. اگر این اتفاق بیفتد، بازار با حضور زائران و مجاوران رونق خواهدگرفت.
نعیمی مقدم| پل عابرپیاده در اختیار سازمان حمل ونقل و ترافیک است. ما برای رسیدگی به آن پیگیری میکنیم. اکنون تبدیل پل هوایی به المان مقدور نیست. این قول را میدهیم که برای استقبال از بهار سال آینده المانی را طراحی و برای اجرای آن هزینه کنیم؛ به ویژه برای بازار کیف و کفش که یکی از چهار بازار مهم منطقه است.
طهوریان عسکری| مشکلات پل عابرپیاده ابتدای خیابان شهیدحسینی محراب را پیگیری میکنم. این قول را میدهم که تا پایان تابستان مشکلاتش را برطرف کنیم.
هاشمی| سند توسعه محله میثم بیش از یک سال پیش نوشته و تصویب شده، اما هنوز اجرا نشده است. سه محله دیگر درحال نوشتن قرارداد هستند، اما ما عقبتر از دیگران هستیم. طبق شنیده ها، احتمال اینکه این سند اجرا شود، در حد صفر است. چون بودجهای که برایش دیده شده، مربوط به سال قبل است و بسته شده. اگر قرار است نظرخواهی کنیم، ولی چیزی را اجرا نکنیم، چه فایدهای دارد؟
رضازاده همدانی| در سند توسعه محله میثم ۳۵ خدمت و پروژه تعریف شده بود و در برنامه دفتر توسعه ما قرار گرفت. به جز این هم دیگرسازمانها وظایفشان مشخص شده و این سند، چون پنج ساله است و امسال سال اول اجرای آن است، تاکنون هفت پروژه را انجام داده ایم. برای بقیه هم نامه نگاری شده و از متولیانش خواستیم که نسبت به بودجهای که امسال و سال آینده تعیین کرده اند، این موارد را لحاظ کنند. در کنار این موارد ما هم پیگیر هستیم که آنها را سرعت بدهیم تا در همان زمان مصوب پنج ساله به نتیجه برسد. بخشی از اینها به دیگرسازمانها برمی گردد.
هاشمی| تا کی قرار است معضل بدون پلاک بودن منازل را از مردم بشنویم؟ منطقه برای حضور نیروهای امدادی بی نام ونشان است. واقعا نصب پلاک آن قدر سخت است؟ در دوره قبلی شورای اسلامی شهر تعداد زیادی پلاک خریده شده، ولی نصب آن بلاتکلیف مانده است. وقتی پیگیر شدیم، پاسخ دادند برای نصب پلاک کد نوسازی الزامی است. صدور کد نوسازی که به عهده شهروند نیست! مگر پلاکهایی که در گوشه وکنار حاشیه شهر نصب شده است، همه کد نوسازی دارد؟ انتهای خیابان پنجتن چه تفاوتی با اولش دارد؟
نعیمی مقدم| ما ۱۳ هزار پلاک خریده ایم و تحویل سازمان فرهنگی داده ایم. بارها نامه زده ایم و پیگیری کرده ایم، اما دلیل مشخصی برای این تأخیر مطرح نکردند. خودمان دنبال آن هستیم. از رئیس کمیسیون ویژه سامان دهی حاشیه شهر شورا میخواهیم در این باره کمک کنند.
طهوریان عسکری| درباره پلاک کوبی الان در تماسی با آقای باغگلی، معاون فرهنگی شهردار، موضوع را پیگیری کردم. تا آخر تابستان پلاکهای خانههای منطقه ۴ نصب خواهد شد.
هاشمی| بوستانهای لاله، ارم و اقاقیا متأسفانه به پاتوق اراذل و اوباش تبدیل شده اند. به راحتی با موتور میآیند داخل بوستان دور میزنند، مواد میفروشند و میروند. اکنون که تابستان است، خانوادهها برای تفریح همین بوستان را دارند، اما حضور این افراد خطرناک است. محصورکردن بوستان را برای آسایش خانوادهها انجام بدهید.
نعیمی مقدم| در گذشته بوستانها مثل بوستان بسیج اطرافش محصور بود و مشکلاتی را در پی داشت که برداشته شد. اکنون باز درخواست دوستان محصورکردن محدوده بوستان هاست. ما برای حل این مشکل کار میانهای را دوهفته است در بوستان ارم آغاز کرده ایم. جدولهایی با ارتفاع پنجاه یا شصت سانتی متر پشت حصارها ایجاد کرده ایم که نه دیوار است که پشت آن دیده نشود و نه اینکه امکان عبور و مرور موتورسیکلت باشد. با پیگیریهایی که کرده ایم، ناحیه مقاومت بسیج سپاه میثم هم قول دادند که وقتی دیوارکشی تمام شد، گشت ویژه را در بوستان ارم مستقر کنند. نتیجه را خواهیم دید و، چون هزینه خیلی زیادی برای ما ندارد، آن را در بوستانهای دیگر منطقه مثل اقاقیا اجرا خواهیم کرد.
هاشمی| درباره بازگشایی خیابان افسر ۵۵ به دهخدا هم توضیح دهید. در کمیته نظارتی قرار شد ۲۰ میلیاردتومان برای بازگشایی چهار پلاک این خیابان هزینه شود. کد نوسازی و مالک مشخص شده و حدود ۱۵ تا ۱۶ میلیارد تومان هم برای آن تأمین اعتبار شده است.
رضازاده همدانی| تا پارسال یک تبصره داشتیم به نام تبصره ۱۶ که به شهرداری این امکان را میداد تا از سرجمع بودجهها بتواند برای بازگشایی معابر استفاده کند. در بودجه سال ۱۴۰۱ این سرفصل حذف شد و قرار بر این است که از سرجمع تملکهایی که در طرحهای زودبازه پیش بینی کردیم، این مبلغ را اختصاص بدهیم، اما به واسطه اینکه باید اعلام نظر همه مناطق برسد و مشخص بشود، وضعیت تملکها ممکن است کمی زمان بر باشد. این را که کدامها قابلیت اجرا دارد، به شهرداری اعلام میکنیم تا بتواند بودجه را تخصیص بدهد.
نعیمی مقدم| سازمان بازآفرینی طبق قولی که در تبصره ۱۴۶ داده، برای بازگشایی خیابان افسر اعتبار اختصاص داده است. چند جلسه پیش هم در شورای اسلامی شهر وعده داده شد. هرسال تا ماه مهر و آبان به بعد یا حتی اسفند اعتبارات باز میشد، اما با سیاستهای آقای عسکری تا سه چهار روز آینده باز میشود. حدود یک ماه طول میکشد که پیمانکار بگیریم و کارهای اجرایی را انجام بدهیم و یکی دو ماه هم برای تملک زمان میبرد. به هرحال امیدواریم در دوماه آینده بتوانیم همه پروژههای زودبازده را که به کمک شما بستیم، عملیاتی کنیم.
چنارانی| ترافیک ورودی پنجتن به دلیل عرض کم خیابان است. از طرفی، پیاده رو عریض است. پارسال پیشنهاد دادیم که ورودی خیابان را بزرگتر کنند. مسئولان قبول کردند، اما اتفاقی نیفتاده است. از طرفی، دفتر تسهیلگری از پارسال پیگیر پیاده روسازی خیابان پنجتن است، ولی فقط پروژه بهسازی پیاده رو تا پنجتن ۳ پیش رفته و سپس رها شده است.
نعیمی مقدم| درباره پیاده روسازی اول پنجتن به جمع بندی نرسیدیم که آن را خراب کنیم. کمتر از ۱۰ سال است که ساخته شده و هرچند با جدیدها مقایسه شدنی نیست، اما توجیه خوبی برای خرابی ندارد. اگر در بررسی دیگر به این نتیجه برسیم، اجرا خواهیم کرد.
چنارانی| از سال ۱۳۹۸ به طور جدی پیگیر بوی بد کانال پنجتن هستیم. این کانال با طول چهار کیلومتر حدود ۳۵ دریچه دارد و در تابستان بوی بسیار بدی از آن خارج میشود. لطفا به وضعیت آن رسیدگی کنید.
طهوریان عسکری| من به شهردار منطقه گفتم که اگر باقیات صالحات میخواهی، بوی نامطبوع خیابان پنجتن را برطرف کن. در این جلسه چه کسانی اگو خانه شان را به شبکه وصل نکرده اند؟ برخی خیابانهای پنجتن وصل نشده است. در دوسال باقی مانده شورا به صورت جدی این مسئله را پیگیری میکنیم که یادگاری ما برای اهالی محل بماند.
چنارانی| از سال ۱۳۹۴ کلنگ ساخت استخر شهیدقربانی زده شده است، ولی تاکنون قولها و وعدههای زیادی برای افتتاح این استخر شنیده ایم. آیا شورای اسلامی شهر برنامهای برای بهره برداری از این استخر ندارد؟
طهوریان عسکری| یکی از ظرفیتهای محله شما که امیدوارم امسال قول نهایی بدهند، استخر شهیدقربانی است. شهرداری درمجموع دو استخر در مشهد دارد. پیش بینی کرده ایم امسال نیز پنج استخر به شبکه فضاهای تفریحی ما اضافه شود.
چنارانی| سه شنبه بازار در فضای خوبی جانمایی نشده است. به علت اینکه فروشندگان در حاشیه خیابان بساط میکنند و سدمعبر میشود و مردم مجبورند از خیابان عبور کنند. پیشنهاد ما این است که به فضای باز جنب فرهنگ سرای انقلاب منتقل شود. در محله جمع زیادی از بانوان کارآفرین فعالیت میکنند. بعضی محصولاتشان آن قدر کیفیت خوبی دارد که به کشورهای همسایه صادر میشود. درخواست داریم برای آنها بازارچه دائمی اختصاص بدهیم.
نعیمی مقدم| سه شنبه بازار را هم چندروز پیش بازدید کردیم و قرار است به داخل محوطه خاکی عقب نشینی کند. ضمن اینکه اعتباری را خود بازار محله پنجتن برای بازسازی تخصیص داده است. ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار برای ساخت بازار در بوستان ارم دیده شده است که بسیاری از مشکلات را حل میکند. این مواردی را که گفتم، تا پایان امسال عملی خواهدشد.
خدادادی| طرحهای پروژههای زودبازده سال ۱۴۰۰ مصوب شد، ولی اکنون ما در همان مصوبات ابتدایی مانده ایم. اعتبار طرحی که در سال ۱۴۰۰ تصویب شده است، به صورت قطره چکانی تحویل داده میشود. اکنون سه مسجد علوی، مسجدالرضا (ع) و مسجد امام حسن مجتبی (ع) را داریم که بهبودسازی آن مصوب شده است. ابتدا قرار بود هزینه آن به صورت هبه باشد، اما این اتفاق نیفتاده است. سپس قراردادی بسته شد که براساس آن ما پیمانکار مسجد شدیم. ۷۰۰ میلیون تومانی که در آن زمان تصویب شده است، اکنون هزینه بهبودسازی یک مسجد و نیمی از مسجد دیگر میشود. الان برای مسجدالرضا (ع) هیچ کاری انجام نشده و مسجد علوی هم نیمه تمام است. ۱۰۰ میلیون تومان هم شهرداری منطقه باید بپردازد که هنوز پرداخت نشده است.
طهوریان عسکری| ما سال ۱۴۰۰ اصلا طرح زودبازده نداشتیم. اینها مربوط به سال ۱۴۰۱ بوده است که به دلیل مشکلات مالی که کشور با آن روبه رو شد، به هم خورد. عزیزان من، ما امروز برای ساخت یک کیلومتر مترو به قیمت امروز باید ۱۶۰۰ میلیارد تومان بپردازیم و امروز مشهد بیش از ۳۳ کیلومتر مترو نیاز دارد. برای خرید هر دستگاه اتوبوس دست کم باید ۵ تا ۶ میلیارد تومان پول بدهیم و امروز مشهد ۲ هزار دستگاه اتوبوس کم دارد. اکنون اتوبوس رانی با ۱۷۰۰ دستگاه اتوبوس خدمت میکند، درحالی که عمر متوسط اتوبوسهای ما ۱۰ سال و یک ماه است و ما ۲ هزار اتوبوس دیگر باید وارد کنیم که ناوگان به استاندارد برسد.
رضازاده همدانی| در بحث اجرای پروژههای «زودبازده یک» طرحی نداریم که محقق نشده باشد. در «زودبازده ۲» در محلات و مساجد چهل پروژه با اعتبار ۱۱۸ میلیاردتومان تعریف شده است. حتما در فرایند تأیید و تشریفات شهرداری آنها را پیش خواهیم برد که شهردار منطقه بتواند سریعتر آن را اجرا کند.
خدادادی| کبوترفروشی مشکل جدی است، اما کسی پاسخگو نیست! با نیروی انتظامی مکاتبه کردیم، اما متوجه شدیم کبوترفروشان از هرچه انجام میدهیم، باخبر هستند. نیروی انتظامی میگوید شهرداری، شهرداری میگوید اصناف، اصناف هم به ادارات دیگر ربط میدهد.
طهوریان عسکری| موضوع کبوترفروشان چندبار مطرح شده است. لطفا هرمحلهای که درگیر است، یک استشهاد محلی پرکند و نامه را به من بدهید که در شورای تأمین استان مطرح و همچنین به رئیس شورای اسلامی شهر منعکس و پیگیری کنم.
اسدی| فرهنگ سرای انقلاب در منطقه داریم، اما از برنامههای آن بی خبریم. فقط در شبهای میلاد از روی پشت بام این فرهنگ سرا نورافشانی میبینیم و تمام.
نعیمی مقدم| در فرهنگ سرا کلاسهای آموزشی زیادی داریم و همه آنها روی سایت است. اکنون هم گروهی با ۱۶۰۰ عضو از اعضای شورای اجتماعی محلات داریم، اما تلاش میکنیم آن را افزایش دهیم.
اسدی| سامان دهی گلزار شهدای بوستان ارم باید زودتر انجام شود. باید مسئولان با کمک تشکلها غرفههای فرهنگی را در محدوده گلزار شهدا ایجاد کنند و برای فرهنگ سازی در زمینههای مختلف برنامه داشته باشند.
نعیمی مقدم| شش ماه است که شهیدگمنام را به این منطقه آورده ایم. در دوسه ماه گذشته اقدامات و زیرسازیهایی انجام شده که شاید طی شانزده سال در کوهسنگی انجام نشده است. به نظر میرسد تا بیست روز آینده طرح به پایان خواهد رسید. قول داده ایم هم المان بسازیم و هم دور آن را اصلاح کنیم که هم برای زیارت و هم برای حضور خانوادهها مناسب باشد. امیدواریم یکی از فضاهای فاخر شهدای گمنام در شهر را در بوستان ارم ایجاد کنیم.
اسدی| در خیابان پنجتن ۴۰ چند مدرسه بزرگ وجود دارد که در طول سال تحصیلی محل رفت وآمد بسیاری از دانش آموزان است. امنیت دانش آموزان دغدغه والدین است. رانندهها با سرعت زیاد از خیابان عبور میکنند. این محدوده نیاز به پل هوایی و سرعت گیر استاندارد
دارد.
نعیمی مقدم| امکان ساخت پل هوایی برای مدارس وجود ندارد. همکاران ما در سازمان ترافیک به دلایل مختلف چنین ادعایی را پاسخ میدهند و اینکه پل هوایی مربوط به مکانهای خاص است. آنجا یک طرح ساده ترافیکی داشته است که پارسال اجرا کردیم، ولی برآوردن خواسته شما امکان پذیر نیست.