صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

نمایش دینی «آهوان» نشانه‌ای از عشق دعبل خزاعی، شاعر معروف زمانه به امام رضا(ع) است که با توجه به سیره رضوی توسط گروه هنری «جلوه هشتم» تولید شده است.

شهرآرانیوز؛ «آهوان» نمایشی به کارگردانی محمد جهانپا و نویسندگی مهدی سیم ریز است که این روز‌ها در سالن استاد حسین نوری حوزه هنری مشهد به روی صحنه می‌رود. نمایشی که به گفته کارگردانش، تلاش شده تا در سطح حرفه‌ای تولید شود. به گفته محمد جهانپا در این اثر نمایشنامه، بازیگران، نورپردازی، طراحی صحنه، گریم و طراحی لباس در سطح حرفه‌ای به کار گرفته شده است.

نمایش واقعیت با زبان هنر

اجرای «آهوان» با اینکه یک ساعت و نیم طول می‌کشد، مخاطب را خسته نکرده و او را همراه شخصیت اصلی نمایش یعنی دعبل خزاعی می‌کند که علی ضمیری نقش آن را برعهده دارد.

او شاعری عارف و عاشق امام زمانش است که بعد از آنکه قصیده معروفش را در وصف امام رضا (ع) می‌سراید و می‌خواهد تقدیمش کند، متوجه می‌شود سربازان بنی عباس امام را به سفری بی‌بازگشت مجبور کرده‌اند. بنابراین تصمیم می‌گیرد خود را به مرو برساند و تا دیر نشده امانتی‌اش را به معشوق برساند. در این سفر او از جدال میان مسلمانان در مدینه عبور می‌کند، به پل اهواز می‌رسد و در آنجا با داستانی شگرف روبرو می‌شود. بعد از آن دعبل به نیشابور وارد می‌شود که ماجرای حدیث معروف سلسله الذهب را از زبان یک روستایی می‌شنود و بعد از آن چندین روایت دیگر با زبانی شیرین و احساسی روایت می‌شود تا زمانی که دعبل خزاعی به محضر امام رضا (ع) می‌رود و شعرش را تقدیم می‌کند.

ما در «آهوان» امام را نمی‌بینیم، اما به واسطه روایتگری دعبل خزاعی، با واقعیت‌هایی که بر امام رضا (ع) در این سفر وارد می‌شود آشنا می‌شویم. در واقع رد پای حضور و برکات و مظلومیت‌های امام در هر صحنه از نمایش وجود دارد. بخش عمده این نمایش به طور ویژه بر مسئله پذیرش ولایتعهدی مامون عباسی از سوی حضرت رضا (ع) تمرکز دارد تا دلایل هجرت ایشان از مدینه به مرو پاسخ داده شود که فرصت خوبی برای بیان واقعیت تاریخ تشیع با زبان هنر است.

عرض ارادت به امام رضا (ع)

 به گفته جهانپا «آهوان» عرض ارادتی است به محضر امام رضا (ع) که دلش می‌خواهد همه مردم آن را ببینند و کسی گمان نکند این اثر، جنبه سیاسی دارد چرا که تمام اعضای گروه با جان و دل پای کار بودند و تلاش کردند تمام توان و ظرفیت خود را به کارگیرند که نمایشنامه، طراحی صحنه، طراحی لباس و حضور بازیگران حرفه‌ای و بازخورد‌های مثبت مخاطبان از تماشای این اثر، مهر تاییدی بر این ارادت است.

یکی از نقاط قوت این اثر طراحی صحنه متحرک آن است که در کمترین زمان ممکن، توسط  ۱۶ بازیگر  تغییر می‌کند. گاهی این ماکت‌ها تبدیل به پل می‌شوند، گاهی تبدیل به دژ و قلعه، گاهی تبدیل به سکو و گاهی هم تبدیل به حوضچه می‌شوند.

نمایش دینی «آهوان» از جمله آثار تولیدی حوزه نمایش موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی است که گروه هنری «جلوه هشتم» اجرای آن را به عهده داشته و شامگاه شنبه ۱۰ تیرماه همزمان با دهه ولایت و امامت، در تماشاخانه «استاد حسین نوری» مشهد به روی صحنه رفت و اجرای آن تا ۲۶ تیرماه ادامه خواهد داشت.

بلیت این نمایش را می‌توان از سایت gishot.ir تهیه کرد.  

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.