«کودک شو» ویژه عید غدیر روی آنتن می‌رود + زمان پخش «منوچهر والی زاده» مجری مناظره انتخاباتی رادیو ورزش شد محمد معتمدی «از ایران نگذشتیم» را خواند + ویدئو «تامینا» جایزه بهترین فیلمنامه فالواترای ایتالیا را کسب کرد کنسرت رایگان محسن ابراهیم‌زاده در منطقه فرهنگی‌گردشگری عباس‌آباد معرفی کاندیدا‌های هیئت‌مدیره انجمن هنر‌های خراسان‌رضوی + اسامی «ترانه راهزنان» از شبکه چهار پخش می‌شود راه‌یابی «آخرین شیهه...» به جشنواره RIFFA کانادا سریال «فراری» روی آنتن شبکه یک + زمان پخش «زخم کاری» به فصل چهارم رسید + جزئیات مریم و رامین «در پناه تو» بعد از ۴۰ سال + عکس جلسه نقد کتاب «گنجشک در اتاق ریکاوری» برگزار شد | کنسرو شدن کلمات و رنده شدن دیالوگ‌ها در شعر فراسپید جکی چان با یک «یک اسطوره» در راه سینما ویژه‌برنامه‌های تلویزیون به مناسبت عید غدیر + زمان پخش دوقلو‌های جایگزین سارا و نیکا در پایتخت ۷ مشخص شدند؟ + عکس صفحه نخست روزنامه‌های کشور - دوشنبه ۴ تیر ۱۴۰۳ گذری بر ظرفیت نمایش‌های سنتی و آیینی در نقد اجتماعی «امروز کافران نومید شدند» | غدیر، به روایت تفسیر‌های کهن فارسی
سرخط خبرها

نشست نقد و بررسی تئاتر آهوان برگزار شد

  • کد خبر: ۱۷۳۹۶۸
  • ۲۲ تير ۱۴۰۲ - ۰۰:۵۳
نشست نقد و بررسی تئاتر آهوان برگزار شد
نشست نقد و بررسی تئاتر آهوان از سلسله جلسات تخصصی نقد تئاتر مشهد برگزار شد.

به گزارش شهرآرانیوز، نمایش آهوان به کارگردانی «محمد جهان پا» نمایشی است که در آن، کارگردان و عوامل تلاش کرده اند برشی از وقایع اوایل قرن سوم هجری و جریانات مرتبط سفر امام رضا (ع) از مدینه به مرو را با محوریت شخصیت «دعبل خزاعی» به تصویر بکشند. این نمایش توانست در شانزدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی عناوین برگزیده طراحی نور، طراحی چهره و طراحی صحنه، رتبه سوم کارگردانی و رتبه سوم مشترک بازیگری نقش مرد و نویسندگی نمایشنامه را به خود اختصاص دهد.

اجرای این نمایش از ۱۰ تیرماه در سالن نوری حوزه هنری انقلاب اسلامی خراسان رضوی آغاز شده و تا ۲۶ تیرماه نیز ادامه دارد و امشب (۲۱ تیرماه) نیز نشست نقد و بررسی این نمایش در ادامه سلسله جلسات تخصصی نقد تئاتر مشهد در سالن نمایش نوری حوزه هنری انقلاب اسلامی خراسان رضوی برگزار شد.

در این جلسه که به همت مجموعه دیوار چهارم و با حضور حجت الاسلام «مصطفی یوسف زاده» پژوهشگر و منتقد سینما، دکتر «آمنه مجذوب صفا» مدرس دانشگاه و منتقد تئاتر و «محمد جهان پا» و «مهدی سیم ریز» کارگردان و نویسنده تئاتر آهوان و به میزبانی دکتر «سید محمد مداح حسینی» برگزار شد، ابعاد مختلف تئاتر آهوان مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

در ابتدای این نشست حجت الاسلام یوسف زاده پژوهشگر و منتقد سینما ضمن بیان بخشی از تاریخ زندگی و خصوصیات دعبل خزاعی گفت: شخصیت دعبل به عنوان یک شخصیت ادبی و سیاسی که مواضع تندی نیز با حکومت عباسیان داشته، مهم و قابل توجه است.

وی افزود: در شعر دعبل نیز به عنوان یک شاعر و محدث، علاوه بر نکات سبک شناسی و ادبی، نکات معرفتی مطرح است.

حجت الاسلام یوسف زاده در بخش دیگری از سخنان خود نیز به بیان نکاتی درباره تئاتر آهوان پرداخت.

در ادامه نشست، دکتر مجذوب صفا مدرس دانشگاه و منتقد تئاتر نیز ضمن بیان این که این نمایش بیانگر یک روایت تاریخی و دارای بافت مذهبی و دینی است، به نقش پررنگ شاعران و از جمله دعبل خزاعی در وقایع عصر آن‌ها اشاره کرد و عنصر شاعری دعبل را در متن این نمایش، کمرنگ ارزیابی کرد.

وی همچنین با اشاره به وجود برخی از محدودیت‌ها در ارتباط با به تصویرکشیدن متون مذهبی، ساخت چنین آثاری را کاری دشوار دانست که و معتقد بود که عوامل آهوان نیز با وجود همین محدودیت‌ها توانسته اند این کار را در سطحی قابل قبول به تصویر بکشند.

بهره گیری از الگوی سفر قهرمان در نمایش آهوان

محمد جهان پا نیز در بخش دیگری از این نشست به وجود برخی از محدودیت‌ها در تولید این نمایش اشاره کرد و گفت: در این نمایش از الگوی سفر قهرمان بهره گیری کردیم که البته مشابه آن در فیلم «روز واقعه» بهرام بیضایی نیز استفاده شده است.

وی افزود: دعبل از معدود شخصیت‌هایی خارج از وابستگان نسبی امام رضا (ع) است که اختلافات خود با حکومت عباسی را علنا بیان می‌کند و پس از سفر حضرت رضا (ع) از مدینه به مرو نیز ین مسیر را به سلامت طی می‌کند تا خود را به ایشان برساند.

وی تاکید کرد: حضور دعبل در این نمایش، نه به عنوان یک شاعر، بلکه بهانه‌ای تاریخی برای همراهی با امام رضا (ع) بود تا نکات اجتماعی آن زمان از جمله مظلومیت‌ها و همنشینی با افراد و ... را به این نحو روایت کند.

گفتنی است در این نشست، نکاتی درباره این نمایش توسط دکتر مداح حسینی میزبان نشست و جمعی از منتقدان و کارشناسان حاضر در این جلسه مطرح شد و کارگردان و نویسنده نمایش نیز پاسخگوی برخی از این نکات بودند. استفاده مناسب از نور، طراحی صحنه منحصر به فرد، بازی‌های خوب نقش آفرینان و کارگردانی خوب کارگردان، از جمله مواردی بود که در این بخش مورد اشاره حاضران قرار گرفت.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->