رییس هیات اتومبیلرانی و موتورسواری خراسان رضوی از برگزاری فستیوال خودروهای کلاسیک خبر داد.
به گزارش شهرآرانیوز، فرضعلی گرایلی در خصوص برگزاری همایش خودروهای کلاسیک در مشهد عصر روز گذشته ۱۶ تیر اظهار کرد: ماشینهای تاریخی و قدیمی بخشی از هویت یک شهر است و معمولا این نوع خودروها نوستالوژی خاصی برای مردم و به خصوص جوانان دارد. قشر جوان جامعه از این طریق با خودروهای کلاسیک و گذشته آشنا میشوند و نشان داده شده که علاقه زیادی هم به خودروهای کلاسیک دارند.
وی ادامه داد:همه کشورها سعی دارند تاریخ و هویت خود را حفظ و به دیگران معرفی کنند و ما نیز از این طریق هویت تاریخی خود در حوزه استفاده از خودروهای خاص را به نمایش میگذاریم.
گرایلی با اشاره به ظرفیت بزرگ گردشگری مشهد افزود: این همایشها محدود به مردم شهر مشهد نیست و بازدیدکنندگان از سراسر کشور از جمله کلکسیونداران برای دیدن خودروهای کلاسیک میآیند. سالانه ٣٠ میلیون زائر در مشهد داریم که اکثر این افراد مشتاق بازدید از خودروهای کلاسیک و این ظرفیت تاریخی هستند، زیرا برخی از خودروهایی که در ایران است در هیچ جای دنیا وجود ندارد.
وی ادامه داد: تمام خودروهای کلاسیک دارای مالکیت شخصی هستند و در اختیار فرد قرار دارند. در شهری مثل مشهد که شهری زائرپذیر است، برگزاری نمایشگاههای خودروهای قدیمی میتواند مورد توجه قرار گیرد و ظرفیتی برای این شهر به شمار میرود. در تمام دنیا این صنعت در حال تبدیل به تجارت بوده که نشان دهنده ظرفیت عظیم این حوزه است.
گرایلی بیان کرد: در مشهد خودروهای قدیمی نگهداری میشود که شاید مشابه این خودرو در دنیا بسیار کم باشد. قدیمیترین ماشین ایرانی در مشهد پیکان سال ۱۳۴۷ است که بسیار خوب نگهداری شده و ٣۴ هزار کارکرد این خودروی خاص بوده و قدیمیترین خودروی کلاسیک خارجی نیز مربوط به سال ۱۹۶۷ است که در این همایش نیز حضور دارند.
رئیس هیأت موتورسواری و اتومبیلرانی خراسان رضوی گفت: نگهداری از خودروهای کلاسیک فرصتهای شغلی را ایجاد میکند، چون در درجه اول این ماشینها احتیاج به تعمیر دارد و در درجه دوم به دلیل نایاب بودن قطعات خودروهای قدیمی باید با استفاده از دانش بومی و ابتکار این قطعات طراحی و ساخته شود، بنابراین یکی از رشتههای اشتغالزا است.
وی تصریح کرد: همچنین در بین دارندگان خودروهای کلاسیک کلوپهایی مثل کلوپ ماشینهای ژاپنی یا کلوپ ماشینهای پیکان شکل میگیرد و معمولا این کلوپها با هم تبادل اقتصادی و خرید و فروش دارند.
گرایلی افزود: بسیاری از کلکسیون داران کشورهای خارجی برای تکمیل کلکسیون خود به دنبال ماشینهای موجود در ایران هستند که این نیز نشان دهنده خاص بودن خودروهای کلاسیک در کشورمان است.
حفظ هویت تاریخی ذوق هنری میخواهد
هاشم نساج کریمی، رئیس کمیته خودروهای کلاسیک مشهد در حاشیه همایش خودروهای کلاسیک گفت: حدود ٧٠ مدل خودروی کلاسیک در این همایش حضور دارند که شامل خودروهای آمریکایی، فرانسوی و آلمانی بود. قدیمیترین خودرو نیز فولکس مدل ١٩۵٩ بود که در این همایش حضور داشت.
وی با اشاره به اینکه حدود ٣٠٠ نفر در مشهد خودروی کلاسیک دارند، افزود: برعکس کل دنیا، در کشور رده سنی خاصی برای نگهدارندگان خودروهای کلاسیک نداریم و از رده سنی جوانان تا میانسالان از این خودروها استفاده میکنند که این نشان دهنده علاقه مردم مختلف به این خودروها است.
کریمی ادامه داد: بخشی از این خودروهای کلاسیک مورد استفاده میراث فرهنگی است و ما همیشه سعی داریم تا از ظرفیت تاریخی این خودروها استفاده کنیم. در مشهد مجموعه بزرگترین تعداد خودروهای کلاسیک پیکان را داریم و این مجموعه خودروها از ۱۳۴۶ تا ۱۳۶۰ را شامل میشود.
رئیس کمیته خودروهای کلاسیک مشهد افزود: نگه داشتن خودرو قدیمی علاوه براینکه حفظ یک اثر قدیمی هست یک نوع ذوق هنری نیز برای دارندگان این ماشینها محسوب میشود. نگه داشتن ماشینهای قدیمی بسیار پر هزینه است و افرادی که از این خودروها استفاده و نگهداری میکنند، ذوق هنری دارند.
وی در خصوص نگهداری خاص و تعمیرات این خودروها گفت: دارندگان اتومبیلهای کلاسیک معمولا اطلاعات وسیعی درباره محل تعمیر اتومبیلهای قدیمی دارند. البته قطعات یدکی خودروهای کلاسیک به سختی گیر میآید، اما برای دارندگان بسیار باارزش است که آن را با هر سختی پیدا کنند.
کریمی ادامه داد: با توجه به این موارد و کمیاب بودن قطعات خودروهای قدیمی معمولا ماهانه همایشی از خودروسازان کلاسیک برگزار میشود تا این افراد بتوانند با هم تعامل بیشتری داشته باشند.
منبع: ایسنا