صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

ویروس خطرناک

  • کد خبر: ۱۷۳۶۷
  • ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۱
زرین رسولی مسئول پایگاه بهداشتی آقا مصطفی خمینی
تازگی ویروس جدیدی با نام «کرونا» در یکی از شهر‌های چین شیوع پیدا کرده و دامنه آن از چین هم فراتر رفته است و طبق آنچه در مراکز معتبر پزشکی دنیا ثبت شده، مواردی هم در کشور‌های عربستان، ژاپن، استرالیا، کره و چند کشور دیگر مشاهده شده است. بیش از هر زمانی نیاز است همه شهروندان به‌ویژه در نواحی کم‌برخوردار و حاشیه‌ای مانند منطقه ۶ شهرداری درباره آن بدانند. به همین علت با رعایت یک‌سری نکات ساده و افزایش آگاهی خود درباره این بیماری می‌توانیم در پیشگیری پیشرو باشیم تا این ویروس اجازه ورود به مرز‌های داخل کشور پیدا نکند و فاجعه‌ای انسانی رقم نزند.

بد نیست بدانید ویروس کرونا، ویروسی بسیار قدیمی است که تا قبل از سال۲۰۱۹ در دنیا ۶نوع از آن شناخته شده بود. به طور مثال ویروس سرماخوردگی که بیشتر ما انسان‌ها آن را می‌شناسیم و روز‌های سرد سال گاهی با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم یکی از انواع ویروس کرونا البته از نوع خفیف آن است. خانواده بزرگ ویروس کرونا عاملی برای بیماری‌های دیگری همچون سارس هستند.

علائم ویروس جدید کرونا در معمولی‌ترین حالت خود شبیه ویروس سرماخوردگی است. این ویروس در صورتی که بدن شخص ضعیف باشد یا از قبل مشکلات قلبی یا ریوی داشته باشد، باعث ایجاد سندروم حاد تنفسی و علائم بیماری سارس می‌شود. این نشانه‌ها با سرفه، سردرد، آب‌ریزش بینی، نفس نفس زدن و تنگی‌نفس است. در واقع اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم این بیماری با علائم ساده تب شروع می‌شود. پس از آن سرفه‌های خشک و بعد از یک هفته تنگی نفس شدید ایجاد می‌کند که شخص را روانه بیمارستان می‌کند. هر شخص بیمار می‌تواند ۳نفر دیگر را آلوده کند.

نکته مهم اینکه این ویروس ۱۴ روز در بدن نهفته می‌ماند و بعد نشانه‌هایی مثل تب و لرز، سرفه، گلودرد، سردرد، آب‌ریزش بینی و... که مشابه نشانه‌های آنفلوانزاست نشان می‌دهد.

خبر خوب درباره ویروس جدید کرونا این است که به‌راحتی با رعایت نکات بهداشتی می‌توانید از ابتلا به آن پیشگیری کنید.
 
به این نکات توجه کنید؛ حتماً دست‌های خود را با آب و صابون و ژل‌های ضدعفونی‌کننده به مدت ۲۰ ثانیه بشویید.

از دست دادن و روبوسی با دیگران خودداری کنید.

استفاده از دستمال کاغذی یک‌بار مصرف و ماسک استاندارد را فراموش نکنید.

هنگام سرفه و عطسه حتماً با دستمال کاغذی یا آرنج جلوی دهان و بینی خود را بپوشانید.

از تماس نزدیک با افرادی که علائم سرماخوردگی یا آنفلوانزا دارند، خودداری کنید.

مواد غذایی مانند گوشت و تخم‌مرغ‌ها را حتماً قبل از خوردن کامل بپزید.

با حیوانات یا دام‌ها بدون استفاده از دستکش و محافظ تماس نداشته باشید.

این نکته هم خاص همین منطقه ۶ به‌ویژه محله‌هایی نظیر شهرک شهید رجایی و شهید باهنر است که در گوشه و کنار آن مرغ زنده به فروش می‌رسد و شهروندان دل‌خوش هستند به اینکه مرغ گرم تهیه می‌کنند. بهتر است از انجام این‌کار خودداری شود یا اگر به هر علتی خریداری کردید کاملا آن را بپزید. پرندگان هم که ممکن است از جا‌های دیگر آمده باشند می‌توانند ناقل آن باشند، پس از تماس با آن‌ها خودداری کنید.
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.