۴۹ پروژه ایمنسازی در تقاطعها و گذرگاههای شهر اجرا شده یا در حال انجام است
زهرا اسکندریان - پروژه رعایت حق تقدم عابران پیاده که از مهرماه امسال در شهر شروع شده، این روزها به مراحل خوبی رسیده است و با ایمنسازی شمار زیادی از گذرگاههای خطرآفرین خیابانهای مشهد، این شهر برای تردد و عبورومرور شهروندان زیستپذیرتر شده است.
به گفته خلیلا... کاظمی، معاون عمران، حملونقل و ترافیک شهردار مشهد، از زمان اجرای این طرح تاکنون کار ایمنسازی ۱۵ تقاطع در شهر تمام شده است و ۱۴ طرح دیگر نیز تا پایان سال به فرجام خواهد رسید.
این پروژه برای فرهنگسازی به سازمان فرهنگی شهرداری تکلیف شد و سازمان ترافیک هم این روزها سر هر چهارراهی کندوکاو میکند تا زیرساختهایش را مهیا کند. علت شروع این پروژه هم آمار بالای مرگومیر ناشی از تصادف درونشهری بود.
بر اساس خوداظهاری شهروندان، ۶۰درصد عابران از خط عابرپیاده عبور نمیکنند و ۲۶درصد به تابلوهای ترافیکی راهنماییورانندگی توجه ندارند. همچنین در این پژوهش مشخص شده است که ۹۷درصد شهروندان مشهدی تجربه تصادف رانندگی داشتهاند و ۷۳درصد رانندگان اعلام کردهاند سرعت مجاز را در معابر شهری رعایت نمیکنند.
حالا آنطور که معاون عمران، حملونقل و ترافیک شهرداری مشهد گفته است، ایمنسازی ۲۹ تقاطع و ۲۰ گذرگاه برای عبور عابران پیاده در چهارچوب طرح حق تقدم عابران پیاده یا انجام شده یا تا پایان امسال به پایان میرسد.
کاظمی با بیان اینکه بر اساس تأکیدهای شهردار مشهد، اجرای طرح حق تقدم عابران پیاده در چهارچوب توسعه فرهنگ شهروندی، ایجاد زیرساختهای لازم برای ایمنسازی تقاطعها و گذرگاههای پرخطر در دستورکار قرار گرفت، اظهار کرد: در این راستا در ابتدا با همکاری پلیس راهور ۲۹تقاطع و ۲۰ گذرگاه پرخطر و پرتردد در نقاط مختلف شهر مشهد شناسایی شد و ایمنسازی آنها برای عبور عابران پیاده با اعتبار حدود ۳۰ میلیارد تومان در چند ماه گذشته شروع شد.
وی با بیان اینکه در این طرح مسیر عبور عابران پیاده در تقاطعها همسطحسازی، رنگآمیزی، نورپردازی و ایمنسازی میشود، ادامه داد: بر این اساس تقاطعهای میدان شریعتی، سجاد و بزرگمهر، سجاد و بهار، شهید قرنی و شهید مطهری، شهید قرنی و مجد، شهید قرنی و ابوطالب، خیام و فردوسی، خیام و مهدی، خیام و فرامرز، وحدت و امت، وحدت و ولایت، بهار و صابری، بهار و استانداری، امام خمینی (ره) و شهید مدرس، امام خمینی (ره) و پاسداران، امام خمینی (ره) و بهار، اندیشه و شاهد، حسابی و شهید فلاحی، امامت و استقلال، امامت و معلم و... درحال عملیات ایمنسازی هستند و تا پایان سال این عملیات کامل خواهد شد.
معاون عمران، حملونقل و ترافیک شهردار مشهد به ایمنسازی ۲۰ گذرگاه عابرپیاده هم اشاره کرد و گفت: این گذرگاهها به ۲ روش تیپ یک و تیپ ۲ برای عبور عابران پیاده ایمنسازی میشوند. از این تعداد ۸گذرگاه به روش تیپ یک و ۱۲گذرگاه به روش تیپ ۲ اجرا خواهد شد.
وی بیان کرد: در گذرگاههایی که به روش تیپ یک اجرا میشود، ساعت شنی و پایه فانوس عابرپیاده نصب شده است و در آنها سرعتکاه به شکل تایل فرش اجرا میشود، اما در تیپ ۲ محل عبور عابران رنگآمیزی مثلثی میشود و در محل تابلوهای هشدار ترافیکی نصب میشود.
کاظمی با بیان اینکه در این راستا گذرگاههای واقع در کوهسنگی ۲۹، بعثت و ناصر خسرو، امامت ۳۸، احمدآباد و کلاهدوز، احمدآباد و پاستور، بعثت و ملاصدرا، بعثت و رضا، بعثت و ابوذر، میرزاکوچک خان و رحیمی و نیز امامت و آموزگار به شکل تیپ یک درحال اجرا است، اضافه کرد: از این گذرگاهها تعدادی به بهرهبرداری رسیده است و بقیه نیز تا پایان امسال به بهرهبرداری خواهد رسید.
وی همچنین ادامه داد: گذرگاههای واقع در بولوار بعثت، بهار ۳۸، خیابان امام خمینی (ره)، باغ ملی، میدان شریعتی، میدان شهدا و... به روش تیپ ۲ در حال اجرا هستند که تاکنون گذرگاههای احمدآباد، بعثت، رضا و شریعتی تایل فرش شدهاند و درمجموع تا پایان سال به بهرهبرداری خواهند رسید.