صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

واردات خودرو این روز‌ها به اصلی‌ترین عامل نوسان قیمتی در بازار خودرو تبدیل شده است. پس از ارسال آیین‌نامه واردات خودرو‌های کارکرده به مجلس توسط وزارت صمت، دیشب جلال رشیدی‌کوچی، نماینده مجلس، در لایو اینستاگرامی خود هفت بند از هشت بند آیین‌نامه ارسالی به مجلس را به شکل غیررسمی تشریح کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، واردات خودرو‌های کارکرده داغ‌ترین موضوع این روز‌های وزارت صمت و نمایندگان مجلس است. عباس علی‌آبادی، وزیر صمت، هشتم مرداد۱۴۰۲ اعلام کرد که آیین‌نامه واردات خودرو‌های کارکرده ظرف ۱۰روز به مجلس ارسال می‌شود، اما این آیین‌نامه با پنج روز تأخیر روز ۲۳مرداد به مجلس ارسال شد.

حال پس از گذشت چند روز از ارسال این آیین‌نامه به مجلس، جلال رشیدی‌کوچی، نماینده مجلس، به تشریح هفت بند از آن به شکل غیررسمی پرداخت.

مفاد منتشرشده از آیین‌نامه 

واردات انواع خودرو‌های سواری، اتوبوس، مینی‌‎‌بوس، کشنده و موتورسیکلت با عمر کمتر از پنج سال اولین بند آیین‌نامه است که می‌تواند در صورت اجرایی شدن تحول عظیمی را در حمل و نقل کشور ایجاد کند. در حال حاضر به دلیل تعداد بیشتر مصرف‌کنندگان خودرو‌های سواری نسبت به رانندگان خودرو‌های سنگین و نیمه‌سنگین تجاری به نظر می‌رسد که اهمیت نوسازی و واردات این خودرو‌ها از خودرو‌های کارکرده بیشتر است.

این در حالی است که اهمیت خودرو‌های تجاری به طور کلی و به‌ویژه در شرایط فعلی کشور به مراتب بیشتر از خودرو‌های سواری است. از دلایل این اهمیت می‌توان به فرسودگی ناوگان حمل و نقل کشور به‌‎‌ویژه در قسمت کشنده‌ها اشاره کرد. امروز اکثر کشنده‌های در حال تردد در کشور فرسوده هستند و تعداد بسیار زیادی از این کشنده‌های فرسوده تا به امروز بیش از پنج مرتبه بازسازی و اوورهال شده‌اند تا بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند.

نکته حائز اهمیت در رابطه با این خودرو‌های فرسوده سرعت بسیار کمِ تردد و استهلاک زیاد آن‌هاست. شاید این پرسش ایجادشود که استهلاک یک دستگاه کشنده ماک۱۹۷۴ با یک عدد ولوو ۲۰۱۰ چقدر تفاوت دارد؟ برای پاسخ به این سؤال باید به تفاوت پیمایش خودرو‌های سواری و سنگین توجه کرد، خودرو‌های سنگین معمولاً هر هفته نیاز به سرویس ادواری دارند. در نتیجه این خودرو‌ها اگر فرسوده باشند باید زمان بسیار زیادی را در تعمیرگاه‌ها سپری کنند.

این استهلاک کشنده‌ها و کامیون‌ها و ممنوعیت واردات از سوی دیگر منجر به کاهش تعداد این خودرو‌ها در کشور شده است. در واقع با برهم خوردن چرخه عرضه و تقاضا در بازار قیمت خودرو‌های فرسوده هم به شکل سرسام‌آور و غیرمعقولی افزایش یافته است.

یکی از اصلی‌ترین نیاز‌های مردم کلان‌شهر‌های کشور نظیر تهران و مشهد وجود اتوبوس‌های درون‌شهری و برون‌شهری برای تردد در درون و بین شهرهاست. در دو سال اخیر و پس از اتمام کرونا میزان استفاده از اتوبوس‌های بین‌شهری به دلیل بازگشایی دانشگاه‌ها بسیار افزایش یافته است، اما در سوی دیگر ناوگان حمل و نقل بین جاده‌ای متناسب با میزان تقاضا رشد نیافته و در نتیجه تهیه بلیت به امری دشوار تبدیل شده است.

ناظران واردات خودرو‌های کارکرده

تعیین سقف تعدادی و ارزشی خودرو‌های کارکرده وارداتی توسط وزارتخانه‌های صمت و اقتصاد، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه یکی دیگر از بند‌های مورد اشاره رشیدی‌کوچی بود.

این بند بیشتر جنبه نظارتی دارد زیرا تا به این لحظه سقف ارزی و تعدادی برای واردات خودرو‌های کارکرده در نظر گرفته نشده است، اما انتظار می‌رود که در آینده با توجه به شرایط کشور و تغییر وضعیت بازار این نهاد‌ها قوانین یا محدودیت‌های جدیدی را متناسب با شرایط آن زمان وضع و تعیین کنند.

تأمین ارز برای واردات خودرو‌های کارکرده

تأمین ارز مورد نیاز از طریق ارز حاصل از صادرات خود و دیگران، جذب سرمایه‌گذاری، منشأ ارز خارجی و باقی راه‌های موردتأیید بانک مرکزی بند سوم آیین‌نامه مرتبط است. 

پس از گمانه‌زنی‌های کارشناسان متعدد مبنی بر کمبود ارز برای واردات خودرو‌های کارکرده وزیر صمت به شکل رسمی اعلام کرد که برای واردات خودرو‌های کارکرده مشکل ارزی وجود دارد و باید از تمام راه‌ها و به‌ویژه روش صادرات استفاده کرد.

به نظر می‌رسد این‌بار دولت پذیرفته است که مردم از ارز‌های شخصی خود که در خانه‌ها و حساب‌های خود در دیگر کشور‌ها و به‌ویژه کشور‌های حاشیه خلیج فارس دارند استفاده کنند تا این پول‌ها در قالب کالا و خودرو وارد کشور شوند.

استاندارد‌های لازم برای واردکنندگان خودرو

بند چهارم آیین‌نامه واردات خودرو‌های کارکرده به ضوابط فنی کارکرده‌ها شامل تأییدیه چین، استاندارد کشور‌های حوزه خلیج فارس، ای‌مارک اروپا، استاندارد یورو ۵ و یورو ۶ اشاره دارد. 

یکی از موانع پیش‌روی واردکنندگان خودرو در ادوار گذشته عدم تطابق استاندارد‌های ایران با منطقه تولید خودرو یا خرید خودرو بود که این بار سازمان استاندارد برای تسهیل فرایند واردات خودرو، استاندار‌دهای اکثر کشور‎‌هایی که احتمال تولید یا واردات خودرو از آن‌ها برای ایران وجود دارد را پذیرفته است.

این امر برای واردات خودرو‌های کاکرده الزامی است زیرا خودرو‌های کارکرده از کشور‌های گوناگون خریداری می‎‌شوند و ممکن است که کشور سازنده خودرو را با توجه به شرایط آن منطقه کالیبره و تجهیز کند.

الزامات واردکنندگان حقوقی

از دیگر شروط آیین‌نامه می‌توان به اجازه واردات به شرکت‌های دارای تأییدیه خدمات پس از فروش با کسب ضمانت اشاره کرد. 

افراد حقوقی که می‌خواهند خودروی کارکرده وارد کشور کنند، باید از بین شرکت‌های واردکننده خودرویی باشند که دارای تائیدیه خدمات پس از فروش محصولات نام‌های تجاری مورد تائید وزارت صمت باشند و خدمات پس از فروش با ضمانت ارائه کنند. در واقع وزارت صمت با این کار خواهان برقراری شبکه خدمات پس از فروش این خودرو‌ها در کشور است.

هر کد ملی یک دستگاه خودرو

اجازه واردات یک دستگاه خودروی کارکرده به هر کد ملی بدون نیاز به ثبت سفارش ششمین بند آیین‌نامه است. مطابق با این بند هر شخص حقیقی می‌تواند با ثبت کد ملی خود یک دستگاه خودروی کارکرده را برای خود وارد کشور کند، اما برای انجام این کار سند خودرو باید به نام خودش باشد و خود او برای واردات اقدام کند.

در صورت اجرایی شدن این قانون اکثر خانواده‌های قشر متوسط می‌توانند یک خودروی کارکرده، اما مطابق با استاندارد‌های جهانی را برای مصرف شخصی خود وارد کشور کنند.

هر خودروی وارداتی، یک گواهی اسقاط

اسقاط یک خودروی فرسوده به ازای هر خودروی کارکرده وارداتی آخرین بندی است که رشیدی به آن اشاره کرد. مطابق با این بند هر فرد حقیقی و حقوقی برای واردات یک دستگاه خودروی کارکرده باید گواهی اسقاط یک دستگاه خودروی فرسوده را دریافت کند.

در گذشته این امکان وجود داشت که به ازای واردات هر دستگاه خودرو یک گواهی اسقاط را خریداری کرد، اما با حذف قانون خرید و الزامی شدن دریافت گواهی اسقاط توسط شخص واردکننده می‌توان امید داشت که مصرف سوخت و آلودگی هوای کلان‌شهر‌های بزرگی نظیر تهران اندکی کاهش یابد.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳۸۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴۸
کاظم سپندارند
۰۶:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۱
سلام پراید مدل83 چه قد قیمت میخوره ومیشه ثبت نام کنم
ناشناس
۰۴:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۷
پراید مدل ۸۱ کسی خواست تماس بگیره
یوسفی
۲۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۲
عالیه من یه پراید۷۶دارم قیمت 70میدم
مهدی
۰۵:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۶
اینهمه سال شعبون حالا یکبار هم رمضون,
۴۳ سال شب خوابیدیم صبح بیدار شدیم دیدیم هرچی که فکرشو بکنید گرون شده،ما هم تحمل کردیم حالا چه ایرادی داره اسمون برای ماها یکبار افتابی بشه،قابل توجه اونایی که دارن سکته میزنن با گرون شدن خودروی مدل پایین
پراید مدل ۸۲ دارم ۳۵۰میلیون میفروشم یا معاوضه با تیبا دوصفر کیلومتر
سعید بابائی
۲۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۴
سلام چه مقدار پول با ید اول بابت خودرو ‌سواری وادراتی بپردازم
ناشناس
۱۳:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
رای گیری نزدیکه سیاست کثیف دولته
بینام
۱۷:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
سلام
دوواسپرو مدل ۹۳(۱۳۷۳)دارم
۴٠٠ملیون ??
مهدی صدری
۱۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
اینکه هر کد ملی می‌تواند یک خودرو وارد کند امر مثبتی است
تا همه بتوانند بطور مساوی مورد توجه قانون قرار بگیرند
بامید تصویب وابلاغ
ناشناس
۱۳:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
منم یه پراید ۸۵ دارم هرکسی خواست درخدمتم تماس بگیره
بینام
۱۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
سلام. ماشین دوو اسپرو مدل ۹۳(۱۳۷۲) دارم
۴۰۰ملیون
ایمان خان
۰۹:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
الان تکلیف اون بنده خدایی که ماشین نداره پولش به ماشین مدل پایین میرسه چیه،،،مردم ایران ماشاءالله دارن،،،دمشون گرم هنوز هیچی نشده همه دلال شدن یه تشویق جانانه،?
یکی
۰۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
وانت تویوتا۷۶ دارم مدارک تکمیله ۵۰۰ ملیون
هرکی خواست در خدمتم
قلی زاده
۰۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
واقعا دمت گرم برای ترحی که ریختی برای واردات خودرو اونکه میخاد ماشین وارد کنه لابد پولداره وگرنه همچین کاری نمیکنه واونکه ماشین مدل پاین داره لابد نداره بالاتر بخره چه اشکالی داره که اقای پولدار که میخاد ماشین۳میلیاردی را با ۷۰۰ میلون وارد کنه ویه سودی هم به اون ادم ندار بده بلکه اونم بتونه یک پراید مدل بالا سوار بشه یعنی ادم پولداربایک میلیارد ماشین ۳میلیاردی سوار بشه وادم ندار هم با ۱۰۰ میلیون خودش و۲۰۰ میلون ادم پوادار که قراره بهش برسه یک پراید۳۰۰ میلیونی سوار بشه اینجوری کشورماهم یه خورده باکلاس وتمیزتر میشه وتاحدی هم ماشین مدل پاین با رضایت همه اسقاط میشه خداروهم خوش میاد!
مریم
۱۳:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
پراید ۱۴۱ مدل ۸۴
ناشناس
۱۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
آقا بزارین مردم نون بخورن اونی که ماشین وارد میکنه خودش میدونه چکار کنه که ضرر نکنه اینقده سفت نباشین
حرص درار
۱۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
گواهی اسقاط واقعی نه سوری که قبلنا فقط اسمش بود و ماشینی از رده خارج نمیشد واله خودم سه بار براش صادر کردن الانم دارم باهش میتازم
هادی
۰۶:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
من یه هاچبک مدل ۷۶دارم هرکی خواست میدم چهل میلیون نرید چهارصد میلیون بدید
امیر
۰۳:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
. پراید ۸۴دارم
ابی
۰۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
من نمیدونم چرا حالا بعضی ها نمیگم حرفشون اشتباهه دایه بهتر از مادر شدن اقاجان شما از سیاست راهبردی نکرانی مرد باش پاشو بجای نظر دادن جلوی محلس بگو ماشین را دوزار کنید تا بخریم . فقط حرف و چوب لای چرخ گذاشتن اتفاقا این عالیه بیش از ۵۰ درصد این جامعه ندارند که بتونن ماشینشون رو تعویض کنند همه ماشین هاشونم داغونه میفهمید ؟
محمد ر
۰۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
یه پژو ۴۰۵ مدل ۸۴ دارم
برای این طرح قیمت۳۴۰
هرکسی خواست
محمد ر
۰۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
یه پژو ۴۰۵ مدل ۸۴ دارم
برای این طرح قیمت۳۴۰
هرکسی خواست
ناشناس
۲۳:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
اتفاقا این طرح خیلی خوبه اونی که ماشین مدل پایین داره نمیتونه ماشین مدل بالاتر بخره اینجوری پولی دستش میاد و ماشین بهتری میخره
کسی هم که میخواد واردات خودرو کنه براش مثلا سیصد چارصدتومن چیزی نیست
ناشناس
۲۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
اگه قرار باشه ماشین مدل پایین اینقدر قیمتش بره بالا ماشین مدل بالا خیلی بیشتر گرون میشه
ناشناس
۲۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
اگه قرار باشه ماشین مدل پایین اینقدر قیمتش بره بالا ماشین مدل بالا خیلی بیشتر گرون میشه
ناشناس
۲۲:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
سلام
بقرآن داشتم پول جمع میکردم که یه پراید مدل ۸۰ بگیرم.ما خدارو فراموش کردیم و فقط به فکر خالی کردن جیب همدیگه ایم.آهای مردم نامسلمان من کم آوردم بخدا پیش خانوادم خجالت میکشم
محسن
۲۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
دیدگاه ارسال شده توسط
محمدباقر
۲۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
منم یه پراید ۷۶دارم .برای فروش
آرمان
۲۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
پراید مدل ۸۲ میدم ۲۵۰ معاوضه میکنم
قربانی
۲۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
سلام یه پراید ۸۲ دارم هرکس خواست بیاد ببره ۲۵۰میلیون
معاوضه هم‌میکنم با ماشین مدل بالا همین قیمتی
اصفهان هستم
زنگ بزنید
قربانی
۲۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
سلام یه پراید ۸۲ دارم هرکس خواست بیاد ببره ۲۵۰میلیون
123
۱۹:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
یه پراید مدل ۸۲دارم معاوضه‌میکنم با یه ماشین ۲۰۰یا ۳۰۰میلیونی تو اصفهان تیبا کوئیک پارس و..
کسی هست تماس بگیره
123
۱۹:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
یه پراید مدل ۸۲دارم معاوضه‌میکنم با یه ماشین ۲۰۰یا ۳۰۰میلیونی تو اصفهان تیبا کوئیک پارس و..
کسی هست تماس بگیره
رها
۱۸:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
آیا مدل ۸۹ هم جز اسقاطی حساب میشه؟؟؟
چون میگن تا ۸۵ فقط
ارمان
۱۷:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
پراید۸۲دارم هرکی خواست ۳۰۰ میدم
م
۱۵:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
با این طرحی که دادید حالا خورهای مدل پایین هم گران شدهرچه آسیب است به مردم ضعیف میزنید.لعنت
علی
۱۵:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
عالیه یه سمند مدل ۸۳ دارم
اسماعیل
۱۵:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
یه اردی مدل ۸۳ دارم هرکی خواست درخدمتم
ناشناس
۱۴:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
منم دارم.
محمد،دهلران
۱۴:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
اگه قراره ماشین فرسوده به طرح اسقاط بره برای واردات خودرو ملاک گذاشتن کار خوبی کردن
چراکه مردم تا چیز بهتری حتی پول که برای این فرسوده ها بگیرن ماشین رو اسقاط نمی‌کنند

پس اگه قراره با اسقاط بفروشید یا با اسقاط بخرید خرج چی دارید روش بکنید . آخرش برای بازیافت بشه
حجت
۱۴:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
با سلام . این طرح بیشتر به منفعت پولدارا هست . یه ماشین میخرند مثلا ۴۰۰ تومن یه ماشین وارد میکنن چند میلیارد با ارز دولتی و ماوالتفاوت بازار آزاد سود می‌کنند . آدم های پولدار الکی ثروتمند نشدن از موقعیتشان به خوبی استفاده کردند . در کل برای ما قشر ضعيف به نسبت سرمایه سود میرسه ...
ناشناس
۱۴:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
یک رنو پی کی مدل 84 دارم 200 تومان
میلاد
۱۳:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
خداوکیلی موندم اونی که این طرحوداده چه فکری کرده اون مسعول مطمعن باشین این طرح سود زیادی برای خودش یاخانوادش داره چون اگه به فکرمردم بود میگفت ماشینای مدل پایینوبدین دولت تابرگه اقساط بدن نه اینکه یمشت دلال بریزن این ماشینای فرسوده روبه چندبرابرقیمت بزارن که تاثیرش بشه گرون شدن همه ماشینااین کجاش به نفع مردمه دلم به حال اونی میسوزه که الان داره کیف میکنه میگه ماشین من گرون شد خب بفروشش چی میخره پارس میگیری بخدااون پراید سگش به ماشینای الان میارزه که بایه انگشت میرن داخل تروخدایکم فکرکنید ایناهیچ کاری به نفع منوتونمیکنند همین
فردین سعادت
۱۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
این طرح خیلی عالیه یعنی شگفت انگیزه آقای رییسی ریس جمهور بزرگ وشریف همیشه بفکر قشر ضعیف هست عاشق شیفته این حرکت دولت شدیم هم ضعیف ها به یه نون نوایی می‌رسد هم هوای آلوده ک بابت ماشین های فرسوده ایجاد میشه توقف میشه کلا به نفع مردم ضعیف کار کردن از هر لحاظ آقای رئیسی عاشقتیم

اونایی ک با ماشین ایران خودرو مدل بالا پز میدادن جواب سلام باباشونم نمیدان حالا مخالف این طرح شدن بیچارها
بهرام حسنوند
۱۲:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
بنام خدا
سلام
من تقریبا همه ی پیام ها رو خوندم . همش از خرید و فروش صحبت شد . حالا یه نفر درست و حسابی راهنمایی کنه اگه بخام خودروی مدل پایین خودم رو تحویل بدم و یه خودرو وارد کنم باید چه کار کنم.
مصطفی
۱۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
حالا چه اشکالی داره اونی که میخواد لند کروز وارد کنه، 500 میلیون از 10 میلیارد سودش بده به کسی که همه زندگیش یک ماشین اسقاطیه. به جای 10 میلیارد 500 میلیون کمتر بخوره اتفاقا این یک حرکت خوب برای قشر ضعیفه. ممنون از جناب رییسی و عواملشون. تبدیل کردن تحویل اسقاط به پرداخت 1.5 درصد به محیط زیست ؟؟؟؟... به نفع چه کسیه؟؟؟.....
محمود قائد
۱۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
ویلایی فول امکانات؛سند تک برگ؛موقعیت تجاری؛سه نبش؛معاوضه با پراید ۸۰
کیانوش رضایی
۱۰:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
با سلام
اون شخصی که میگه پارس ۶۰۰ تومنی میشه ۹۰۰ اخه مگه پارس تو طرح فرسوده س دخل و تصرفی داره تو این پروسه اصلا ، همه شدن عالم در
۲۰۶ مدل ۸۴ بدون هیچگونه مشکل فنی ۶۵۰ میلیون نقد و معاوضه فقط با دنا پلاس صفر
۱۰ روز دگ پراید اسقاطی ۸۰۰ م بهتون نمیدن دارن با اسقاط ماشین مدل پایین بروزترین ماشین دنیارو وارد میکنن
رهگذر
۱۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
یه پراید صندوق دار مدل ۷۶ دارم برای فروش کسی خواست زنگ بزنه
محمود
۱۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
خوبه والا.یارانه میلیونی.بنزین فراون.لبنیات مفت.دمپایی کهنه میدیم گوشت میدن.آب و برق گاز اجباری رایگان.مالیات و عوارض کارتخوان نداریم.هوا خوبه.آقا من میگم چوبه خوب بود.خواهشا دوسرش نکنین.ما پوستمون نازکه
ناشناس
۰۹:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
با سلام باید یه جوری باشه هرکسی که خودرو نداره بتونهخودرو وارداتی ثبت نام کنه و طرح اسقاط هم برای هر کد ملی باشه اگه خودرو فرسوده اینقدر گرون باشه ایا برای واردات کننده خودرو به صرفه هست که وارد کنهاگر هم وارد کن قیمت خودرو باز هم پایین نمیاد
ناشناس
۰۹:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
با سلام باید یه جوری باشه هرکسی که خودرو نداره بتونهخودرو وارداتی ثبت نام کنه و طرح اسقاط هم برای هر کد ملی باشه اگه خودرو فرسوده اینقدر گرون باشه ایا برای واردات کننده خودرو به صرفه هست که وارد کنهاگر هم وارد کن قیمت خودرو باز هم پایین نمیاد
یوسف
۰۹:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
اگه اینا بتونن ماشین وارد کنن من اسممو میزارم خ،،،رقلی خان، اینم مثل برجام دو سه سال یا پنج شش سال فقط برای تجویز و تزریق امید به مخ مردم ساده لوح و صرفا فقط برای خبردرمانی است و هیچ اتفاقی و وارداتی صورت نخواهد گرفت، ۱۴۰۲/۶/۹ یوسف ازادی
علی
۰۹:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
با سلام خدمت دوستان بنظر من طرح خوبی هست فقط فقرا ماشین اسقاط رو میدن دست پولدار ها به قیمت خدا تومن این طرح هم جمع میشه و کلاه میره سر کسایی که فرسوده خریدن چون خودرو های فرسوده اصلا تعویض پلاک نمیشن که در ضمن هر شخص با کد ملی خودش یه ماشین میاره تا ۵سال هم حق فروشش رو نداره اصلا فکر کنم این طرح اجرایی نیست
حامد
۰۹:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
یه اردی ۸۴ دارم جهت طرح اسقاط معامله میکنم سند دست اول بنام خودم
ناشناس
۰۸:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
من مدل ۸۵پراید دارم
ناشناس
۰۷:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
وقتی یه وارد کننده فرسوده رو میخره ۴۰۰ تا بتونه وارد کنه یعنی اینکه قیمت وارداتی ۴۰۰ بالا میره اینم میکشه رو وارداتی اونوقت قیمت وارداتی میره بالا
بدبخت
۰۶:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
سلام
بابابعد۵۰سال بخت به ماروکرده بعضی هاچش دیدن ندارن ?????
حسین
۰۳:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
این چه کاریه؟. فردی که تا الان سوار یک پراید ۸۵ میشده لابد آدم بدبخت و بی پولی هست که نمی تونسته ماشینشو عوض کنه.گیرم که این طرح اسقاط در برابر گواهی شامل حالش بشه.آخه چه جوری میتونه پول این خودروی وارداتی رو بده.
ناشناس
۰۳:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
ببین ما چقدر بدبختیم همی کامنت هاتونو خوندم ۹۰درصد شونه طرف نوشتن ماشین مدل زیر داریم قیمت ۴۰۰ملیون ببین بند خدا اگه اصلا هم چین چیزی بود که تو تا الان ماشینتو فروخته بودی نیازی نبود بیایی اینجا اگهی کنی خد وکلی یکی چرا نمپرسه اصلا دلیلش چیع اصلا این داستا از کجا شروع شده ما بختیار یه حکایت داریم میگیم اول بپرس بعد بکوش...
خاعش میکنم یه کمی فکر کنید حیف این مخع اکبند بر تو گور من یه پراید ۸۳دارم هر خواست بیاد من بدمش بهش۲۰ملیون ببرش بد اصلا ۵۰۰ملیون
مجتبی
۰۳:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
صرف نظر از عواقب این طرح چند تا چیز خیلی خوب داره
اولا مشکل خودروهای فرسوده که سالهاست حل نشده بدست خود مردم حل میشه که مشکل آلودگی هوا و مصرف سوخت هم حل می‌کنه
دوماً خیلی از سرپرستان خانوار که با ماشین های فرسوده خرج زندگی می دادن و نصف درآمدشون صرف هزینه تعمیر و نگهداری می شد صاحب ماشین نو میشن
سوما اونی هم که پول داره می خواد ماشین وارد کنه با رضایت خودش داره مدل پایین اسقاط می کنه می‌تونه نخره یعنی میگه ارزش داره یه ماشین اسقاط کنم و یه ماشین بهتر با پول کمتر سوار بشم

به نظر من اگر بازار ماشین صفر کنترل بشه این طرح واقعا عالیه البته اگر ماشین وارداتی بیاد خواهان ماشین داخلی کم میشه پس ماشین صفر هم زیاد تغییر نمیکنه
سجاد
۰۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
چرا موضوع چرخ خیاطی و...را پیش میکشید آقا اینو قانون تصویب کرده فعلا،حسادت بزارید کنار،خودروهای فرسوده جم میشه و همه حداقل یه ماشین مدل بالای ایرانی که استاندارد جهانی نداره سوار میشیم و پولدارها هم به سود خودشون تو ماشینهای وارداتی میرسند،واقعا این خیلی معادله سختیه یعنی، بابا تو دوست نداری خانواده ات که اسنپ میگیرند با ماشین کولر دار وبهتر برند جایی
امین
۰۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
سلام انشاالله که قیمت اونقدر پایین میاد که اونایی که این ماشینها رو داشتن مجبور بشن بفروشن برن دوچرخه بخرن چون گرون فروختن این ماشینها یعنی تورم چند برابری وقتی یه ضعیف 400میلیون پول ببینه اگه سکته نکنه نمیره راه میفته تو بازار هرچی که میبینه رو خرید میکنه پس افزایس پول در مردم یعنی تورم دولت الان دوساله داره سعی میکنه نقدینگی رو از مردم جمع کنه ومطمعن باشید دو هفته دیگه اینا رو زیر پنجاه هم نمیتونید بفروشید انشاالله
امین
۰۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
سلام واقعا متاسفم برای این ادمها که با هر بادی که میاد با همون اینور واونور میشن اخه کی میاد پراید مدل پایین بخره اون قیمت تمام بچه های شرکت ما گزاشتن برا فروش اخه یه دونه باید فروش بره بعد اونیم که پول لازمه ماشینشو میخواد بفروشه هم نمیتونه بفروشه چند روز دیگه هم که معلوم شد دروغه دولت قیمت گزاری میکنی ماشینهای فرسوده15میلیون قیمتشه بعد شما ها که ذوق میکنید باید بزنید تو سرتون چون قیمت دولتیش اعلام شده کسی هم بیشتر از اون نمیخره
عل
۰۲:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
هر کی این طرح رو داده خدا پدر مادرشو بیامورزه
برا طبقه پایین خیلی خوبه
لاعقل یکم پول دستشون رو میگیره
خدا قوت عزیزان
faridsameri
۰۲:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
بنده خدایی نظرداده.که باید تصویب کنن که اونی که میخاد ماشین تحویل و اسقاط کنه شرط بذارن که باید ۵سال از سندخوردن گذشته باشه..چقدر فکر کرده به نتیجه رسیده..اثلان من ماشین ندارم..یا خریدم از اشنا سند نزدم..امروز دوستدارم ماشین خوبی بخرم..وارد کنم..امروز خریدم سند زدم . یعنی من نباید شامل این طرح بشم.چون سند ۱ماه زدم..من ماشین سنگین دارم .بنام داماد خودمون هست..خریدم اعتمادداشتم سند نزدم.۷ساله..شامل من نباید بشه..ایولا بتو..بنظرم.زیادی به مغزت فشار نیار.فیوز میسوزونه خدایی نکرده..البته شاید کارمندی باشه که ۳۰ سال ماشین نگه میدارن.فکرش فقط درخصوص خودش.کارمیکنه..طرح عزیز شامل همه بایدبشه..این تفکرها گندمیزنن به کل .....!تصورکنید.اینو بااین تفکربذارن تو یک پست مهم..بدبخت هستن اونوقت هرچی غیر کارمنده.
ناشناس
۰۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
سلام به نظر من هم طرح خوبیه چرا، چون تمام ماشین های مدل پایین دست بدبخت، بیچاره ها است الان رفقایی که میخواهند یه شاستی به ماشین های مدل بالای دیگشون اضافه کنند باید یه مبلغی رو تقدیم ما کنند
خیلی هم طرح عالیه، یه عمر جون کندم درس خوندم هزار تا امتحان دادم شدم کارمند اینم وضع ماشین و زندگی ماست
اون وقت یه سری......
کسانی که معترض هستند جسارتا نگران این هستند که چرا باید، پول بدهند و مهم تر اینکه چرا پول برسه به طبقه ی پایین جامعه
هر چی از این طرح ها بیشتر باشه فاصله ی طبقاتی کمتر خواهد شد
همچین کاری رو برای خونه ی فقرا هم باید انجام بدهد هر کی خونه ی فلان متری تو ولنجک و... داره میسازه باید سند دو تا واحد جنوب شهر با سن بالای سی سال و داغون و.... به نامش باشه و جهت نوسازی آن اقدام کنه
یا مثلا هر کی بنز آخرین سیستم و.... سوار میشه باید قسمتی از هزینه های حمل و نقل عمومی رو عهده دار بشه

وای چی میشه
عالیه عالی
در آخر واقعا پول سالم سخت در میاد وگرنه پول دلالی و زیر میزی دکتر ها و رشوه و دهن مردم رو سرویس کردن و....
مهدی
۰۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
هرکس فکر می‌کنه دو یا یک ماشین اسقاطی داره و اره باخودش فکرمیکنه بهتره پیاده شم و بفروشم خیلی وقته پیاده شدی ولی خبر نداری
ازنی
۰۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
هیچ انسان فقیر یا متوسط نمیتونه ماشین های وارداتی واردکنه چون پولشو نداره.به نظرمن این طرح اسقاط خودرو عالیه اینجوری بخشی ازپول سرمایه دارها میره توجیب فقیرها وتعادل ایجادمیشه این فکرشون عالیه.اینجوری یه عده که متوسط به بالا هستن خودروهای مدل بالا دارن سرمایه دارهاهم خودروی خارجی واسه خودشون وارد میکنن اون دسته هم که متوسط به پایین هستن وخودروی قدیمی دارن به پولی میرسن وخودروی مدل بالا واس خودشون میخرن خیلی عالی میشه.کسایی که خودروی مدل پایین دارن هرروز توتعمیرگاه ها اسیر هستن گناه دارن.عده ای که به افزایش قیمت خودروی فرسوده اعتراض دارن اگه خودشون روجای این بدبخت هابذارن حرف منو تاییدمیکنن
ازرائیل
۰۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
خدا به دادمون برسه که اگه این طرح به درستی انجام نشه و این قیمتای بیخودی ملت ادامه دار باشه ن ماشینی میاد ن اسقاطی میشه چون به هیچ وجه به نفع ملت نیست
ایرانی
۰۰:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
هر ماشینی بدن پولشو میگیرن مفتی نمیخوان بدن که یه ماشین از رده خارج بقیمت گزاف سواستفاده کنن یه عده از خبرها خوب هرزگاهی مردم تیغ میزنن پول به این ماشین های فرسوده ندید با این قیمت خودرو صفر بخرید گول دلال هارو نخرید بازار راکته ازبس قیمت ها بالاست توان خرید نیست به این چیزها رو اوردن
ناشناس
۰۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
من یه پژو ۴۰۵ مدل۸۱ دارم ماشین سرحال وخیلی کم کار وبی خرجی هستش کسی خواست در خدمتم،یا ماشین پژو وسمند مدل ۹۰ به بالا داره هم معاوضه میکنم،
حسین
۰۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
واقعا مردم ساده ای داریم آدم حیرت میکنه از دست این مردم بعدش میگن چرا مملکت درست نمیشه ...خب عزیز دل من اصلا امکان نداره دولت بیاد چنین کاری کنه اگه هم چنین کاری کنه باید بگم بوی قیمت های نجومی ماشین در راه هست
خب یکی بیاد یه ماشین مدل پایین ۴۰۰ بفروشه بعدش حود به خود قیمت تموم ماشین های مدل بالاتر گرون میشه و این وسط بازم دولت سودش رو میبره چون داره تولید میکنه وبا قیمت چند برابر میفروشه بعدش اون دوست عزیزی که اسقاط فروخته ۴۰۰ میلیون باید بره ۱میلیارد بده همون پراید رو بخره
متاسفانه همه فک میکنن بوی کباب میاد در صورتی که دارن خر داغ میکنن
طلوع
۲۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۹
یه مشت شل مغز دور هم جمع شدیم فک میکنیم با این به
اصطلاح مسئولین و نظراتشون یه نقطه ی روشنی در آینده مون پیدا میشه غافل از اینکه خانه از پای بست خرابه
التماس تفکر
رضاخوبیان
۲۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۹
دمتون گرم بااین طرحی که دادین
علی اکبر کارگر
۲۳:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۹
سلام برای جلوگیری از دلال بازی در خودروهای فرسوده سواری دولت باید شرط بزاره که فرد اسقاط کننده حداقل باید در مدت ۵ سال گذشته مالک خودرو بوده و سند یا پلاک از ۵ سال پیش به نام ایشان باشد .دراین صورت مصرف کننده واقعی ماشینش را اسقاط می کنه و از دلال بازی و این قیمت های مسخره و خنده دار که در شرایط فعلی اصلا به صلاح مملکت نیست جلوگیری می شود.
علی
۰۴:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
۵سال نه حداقل یک سال به بالاصاحب ماشین فرسوده باشه تا کسی الان نره بخره
رضا
۲۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۹
بعد از ۴۵ سال اولی طرحیه که نفع طبقه پایین و مستضعفه ،آدم پولدار نه از این ماشینای مدل پایین داره نه هرگز سوار میشه ،اینجوری خودروهای مدل پایین هم میرن اسقاط ،کلی هم رو آلودگی هوا تاثیر داره
ناشناس
۲۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۹
الهی خیر نبینید دیگ باید خواب ببینم ماشین بخرم چند ماهی هست پول جمع میکردم یه ماشین مدل پایین بخرم
ناشناس
۲۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۹
الان ماشین من مدل ۷۵ چند قیمت شده
امیرعلی
۲۲:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۹
خیلی اشتباهه این طرح ،
چرا جوونی که چند سال پول جمع کرده که یه ماشین بخره الان دیگه به آرزو تبدیل شده با این طرح تورو خدا یه کم فکر کنین به حال مردم بدبخت
Sadeq
۲۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۹
سلام پراید 83تمام انژکتور بی رنگ و کم کار موجوده اگه کسی خاست
مجید رویال
۲۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۹
آقا خیلی هم عالی،
?
یه وانت پیکان دارم مدل ۸۴
هر کی خواست ۳۰۰ میدم ،
گواهی اسقاط هم به خرج خودم ،
?
مهردادگرایلی
۲۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۹
دمت تون گرم دولت مردمی رییسی

همیشه پولداران قوی شدن حالا یه بار نوبت ما چشم حسود بترکه درود به رییسی انشالله مسکن ملی هاروهم زود تر میدن
مجتبی
۲۱:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۹
مثل اینکه بعضی از اینا که ال ۹۰خریدن ۴۰تومن الان با باد به غبغب میگن ۶۰۰تومن یا هر ماشین دیگه ای.. فقط اینا آدم هستن...یا اونی که لندکروزر خرید ۳۰۰میلیون الان ۵میلیارده.... فقط گیرشمن اینه که اینا که لایه پراید فرسوده خرج زندگی شون رو میدم چرا میگن ماشین ۷۰تومنی شون شده ۲۵۰تومن
مرتضی
۲۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۹
پراید ۸۵ دارم کسی خواست تماس بیگیره ۳۵۰.
ناشناس
۲۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۹
من یه پرشیا 87دارم شامل این طرح میشه،?????
ابراهیم
۲۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۹
سمند ۸۱ دارم کسی خواست در خدمتیم
ابوالحسن
۲۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۹
سلام بنده یه پراید مدل 81دارم قیمت هم توافقی
میلاد
۲۰:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۹
پراید هاچبک ۷۷ دارم واسه فروش
۰۹۰۳۱۰۸۶۵۱۶
ناشناس
۲۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۹
رشیدی ریشه ات کنده بشه ریشه ات خشک بشه بی شرف
علی
۲۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۹
پراید مدل ۸۴ دارم هرکی خواست در خدمتم قیمت مناسب
نورالکس
۲۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۹
کسانی که کارگر هستن و هیچ خودروی نتونستن تا به اینجا داشته باشند خصوصا کارگران روزمزد که دیگر بیمه هم نمیکنن اونارو .تکلیفشون چیه این چه مسولانی هستند این طرح باز برا کسانی هست که پول دارند
نورالکس
۲۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۹
کسانی که کارگر هستن و هیچ خودروی نتونستن تا به اینجا داشته باشند خصوصا کارگران روزمزد که دیگر بیمه هم نمیکنن اونارو .تکلیفشون چیه این چه مسولانی هستند این طرح باز برا کسانی هست که پول دارند
ناشناس
۱۹:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۹
منم یه پراید۸۴دارم قیمت مناسب میدم هر کی خواست یا علی
حامد
۱۹:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۹
به شدت باعث گرونی میشه . متاسفم.
ا۸مدی
۱۹:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۹
پژو۸۱ دارم فروشندم
مقدم
۱۸:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۹
ی پراید مدل ۸۰ دارم هر کس خواست بگه قیمت مناسب میدم ۲۰۰
اصغر
۱۸:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۹
سلام اول باره تو ۴۵ سال زندگیم میبینم کاری میخوان بکنن که یه مقداری بفکر افراد کم درآمد هستند ومجوزی هم گیر خانواده های کم درآمد وله شده میاد،رحمت بر اون فکری که داری واحسنت
بنزما
۱۸:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۹
ماتیز مدل ۸۱ سالم بدون مشکل مناسب جهت طرح اسقاط خودرو قیمت ۱۸۰ ملیون
کسی خواست تماس بگیره یه مقدار تخفیف هم‌میدم
۰۹۱۹۸۰۸۵۱۳۳
فرزانه
۱۸:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۹
پراید مدل 85 دارم 450 هرکی خواست
پنجاه و شش
ناشناس
۱۸:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۹
باسلام میگم اگه واقعا راست باشه خوبه منم یه پراید ۸۱دارم هرکی میخادبسم الله ..قیمتم راه میام دندون گرد نیستم بخدا.