نرخ سود بین‌بانکی کاهشی شد (۱۶ تیر ۱۴۰۳) نخستین قرارداد پولی میان ایران و روسیه امضا شد زمان برگزاری پانزدهمین حراج سکه طلا مشخص شد | متقاضیان چقدر واریز کنند؟ با ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان نقدینگی چه موبایل‌هایی می‌توان خرید؟ (۱۶ تیر ۱۴۰۳) واکنش مثبت ۸۸ هزار واحدی شاخص بورس به پایان انتخابات | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۶ تیر ۱۴۰۳) خبر خوش برای جانبازان | جزئیات جدید از نحوه ثبت سفارش خودرو اعلام شد سهمیه اقلام تنظیم‌بازار هیئت‌های مذهبی ویژه ماه محرم و صفر اعلام شد (۱۶ تیر ۱۴۰۳) کاهش یک میلیون و ۱۰۰ هزار‌تومانی سکه طلا در مشهد (۱۶ تیر ۱۴۰۳) اطلاعیه آزمون استخدامی مشترک دستگاه‌های اجرایی ۱۴۰۳ مربوط به ایثارگران قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۱۶ تیر ۱۴۰۳) | ریزش ۱۲ درصدی چری آریزو ۵IE واکنش بازار خودرو‌های داخلی به انتخابات چه بود؟ | افت قیمت ۱ تا ۴.۵ درصدی داخلی‌ها ثبت‌سفارش واردات خودرو به مناطق آزاد ابلاغ شد (۱۶ تیر ۱۴۰۳) | واردات کدام خودرو‌ها همچنان ممنوع است؟ سقوط آزاد بیت‌کوین | آخرین وضعیت بازار رمزارز‌ها در جهان امروز شنبه (۱۶ تیر ۱۴۰۳) جزئیات وام جدید نهضت ملی مسکن | مبلغ و اقساط ماهانه چقدر است؟ مصرف ۱۲۲ میلیون متر مکعب سوخت سی. ان. جی در سه ماهه نخست سال جاری در خراسان رضوی قیمت امروز طلا، سکه، دلار، ارز دیجیتال (۱۶ تیر ۱۴۰۳) | واکنش بازار به انتخابات ریاست جمهوری و ریزش دلار به کمتر از ۶۰ هزار تومان رشد ۵۰ هزار واحدی شاخص کل بورس در یک ساعت ابتدایی بازار سرمایه قیمت روز انواع میوه و صیفی جات در مشهد (۱۶ تیر ۱۴۰۳) | خیار و گوجه فرنگی کیلویی چند؟ سایپا قیمت محصولات خود را افزایش داد + جدول قیمت طرح تبدیل حواله پژو پارس ایران خودرو به سایر محصولات (تیر ۱۴۰۳) نحوه محاسبه کمیسیون بنگاه املاک چگونه است؟ ارز اربعین به صورت دینار به زائران پرداخت می‌شود مشترکان برق خانگی خراسان رضوی ۲۷ میلیارد ریال پاداش گرفتند
سرخط خبرها

گلایه مدیرعامل سایپا از قیمت‌گذاری دستوری خودرو

  • کد خبر: ۱۸۱۷۳۴
  • ۰۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۸
گلایه مدیرعامل سایپا از قیمت‌گذاری دستوری خودرو
مدیرعامل سایپا گفت: قیمت‌گذاری دستوری خودرو باعث ایجاد مشکل در بازار‌های هدف صادراتی شده است، در ۱۰ سال اخیر به همین دلیل سایپا و ایرانخودرو در زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاری نکرده‌اند.

به گزارش شهرآرانیوز، محمدعلی تیموری اظهار کرد: ثبت سفارش خودرو‌های چانگان در بهمن ماه سال گذشته انجام و در اردیبهشت ماه توانستیم این خودرو‌ها را وارد کنیم. ۱۱۰۸ دستگاه در گمرک بود که با حمایت سازمان استاندارد این خودرو‌ها ترخیص شد. روز گذشته اولین خودروی چانگان وارداتی به مشتری که اهوازی بود توسط وزیر صمت تحویل داده شد. به مرور زمان پلاک سایر خودرو‌ها هم آماده و تحویل مردم می‌شود.

تیموری افزود: ۱۲۰۰ دستگاه دیگر با برند چانگان در حال حمل است، ۲ هزار دستگاه دیگر هم در مبدا در حال تولید و آماده‌سازی است.

وی ادامه داد: برند دوم ما توسط پارس‌خودرو در حال واردات است که DL ۵ از برند کمپانی زوتی است که آن هم یک خودروی اقتصادی است. ۳۸۰ دستگاه از این خودرو در پارس‌خودرو موجود، حدود ۵۰۰ دستگاه در گمرک و ۲هزار دستگاه هم در فرآیند حمل و یا تولید است.

مدیرعامل سایپا درخصوص نحوه تامین ارز برای وادرات نیز گفت: قسمتی از ارز مورد نیازمان را از محل صادرات کالا‌هایی که مجوز آن‌ها را داریم و بخش دیگر را هم بانک مرکزی تامین می‌کند.

تیموری درباره قیمت‌گذاری دستوری خودرو نیز گفت: هیچ کجای دنیا خودروی سواری قیمت‌گذاری دستوری نمی‌شود، این روش، خودرو را به کالای سرمایه‌ای تبدیل و مردم را تشویق به حضور در صف خرید می‌کند. در نتیجه این وضعیت مصرف سوخت افزایش و آلایندگی بیشتر می‌شود، مصرف سوخت کشورمان طی ۵ سال اخیر از ۶۵ به ۱۳۰ میلیون لیتر در روز رسیده است.

وی تصریح کرد: علاوه بر این قیمت‌گذاری دستوری باعث ایجاد مشکل در صادرات می‌شود، وقتی می‌خواستیم چانگان را خریداری کنیم ابتدا قیمت را در خود چین و سپس کشور‌های مقصد صادراتی اخذ کردیم و قیمت پایه را محاسبه و به قیمت درستی چانگان CS۳۵ را یعنی ۱۰ هزار یورو خریدیم. وقتی خارجی‌ها می‌خواهند از ما خودرو بخرند همین کار را می‌کنند قیمت پایه خودرو را بدون ارزش افزوده محاسبه می‌کنند، این قیمت در داخل به دلیل قیمت‌گذاری دستوری ۴۵۰۰ تا ۴۸۰۰ دلار است، ولی در بازار‌های صادراتی بالای ۶۵۰۰ دلار عرضه می‌شود، این وضعیت برای بازار‌های صادراتی ما قابل قبول نیست و خریداران نمی‌پذیرند. قیمت یک کالا برای صادرات باید ارزان‌تر از داخل باشد، اما در خودرو این برعکس است و شرایط ما را برای رسیدن به بازار‌های هدفمان سخت کرده است.

مدیرعامل سایپا بیان کرد: اگر از قیمت‌گذاری دستوری خارج شویم به اقتصاد کشور، کاهش مصرف سوخت، توسعه زیرساخت‌ها و افزایش کیفیت خودرو‌ها کمک می‌کنیم. در ۱۰ سال اخیر به دلیل قیمت‌گذاری دستوری سایپا و ایرانخودرو در زیرساخت‌ها سرمایه گذاری نکرده‌اند، با خروج از قیمت‌گذاری دستوری مطمئن هستم سودی که حاصل خواهد شد صرف زیرساخت‌ها می‌شود و مجدد می‌توانیم از تکنولوژی‌های نو استفاده کنیم و قدرت رقابت‌پذیری‌مان با کمپانی‌های خارجی افزایش می‌یابد.

منبع: اقتصاد آنلاین

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->