صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در واکنش به چرایی قطع عضویت تعدادی از اعضای صندوق اعتباری هنر، گفت که حدود دو تا سه هزار نفر از اعضای این صندوق بیشتر کارمندان بازنشسته‌ی بودند که صرفا برای دریافت خدمات، آن‌ها را عضو این صندوق کرده‌اند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ محمود سالاری امروز (۳۰ شهریور) در دیدار با جمعی از پیشکسوتان و اعضای انجمن‌های هنری استان کرمانشاه، با بیان اینکه تلاش معاونت هنری و صندوق اعتباری هنر خدمت به هنرمندان کشور است، اظهار کرد: در حال حاضر بیش از حدود ۹۰ هزار هنرمند عضو صندوق اعتباری هنر هستند، درحالیکه طی یکی دو سال گذشته جمعا ۲۱ هزار عضو داشتیم.

وی تصریح کرد: اغلب اعضای این صندوق برخوردار از بیمه هستند و برای حدود ۲۶ هزار نفر از آن‌ها بیمه تکمیلی برقرار کرده ایم که ماهیانه حدود ۵۴ میلیارد تومان هزینه آن می‌شود.

معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به بازنگری‌های انجام شده در عضویت‌های صندوق اعتباری هنر هم اشاره‌ای کرد و گفت: طی بررسی‌های انجام شده در این صندوق حدود دو تا سه هزار عضو شناسایی شدند که اصلا هنرمند نبودند، لذا آن‌ها را جدا کردیم.

وی افزود: اغلب این افراد کارمندان بازنشسته‌ای بودند که به عنوان پاداش خدمت آن‌ها را عضو صندوق اعتباری هنر کرده بودند تا از خدمات آن بهره‌مند شوند، لذا آن‌ها را لغو عضویت کردیم.

سالاری اعلام کرد: باتوجه به چنین مشکلاتی، این رویکرد را در پیش گرفتیم که ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها هرکسی را به عنوان هنرمند تائید و به ما معرفی کنند، آن‌ها را عضو صندوق اعتباری هنر کنیم.

وی با بیان اینکه صندوق اعتباری هنر تلاش می‌کند که در حد توان خود از هنرمندان حمایت کند، گفت: تنها در سال گذشته بجز وام‌های پرداختی، ۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بلاعوض را به اعضای این صندوق پرداخت کردیم.


سالانه ۴۰۳ جشنواره ملی در کشور برگزار می‌شود

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنانش به گلایه‌هایی که در خصوص کمبود بودجه انجمن‌های نمایشی بویژه در استان‌ها وجود دارد هم اشاره کرد و گفت: کل بودجه‌ای که طی سال گذشته معاونت هنری وزارت ارشاد دریافت کرده حدود ۱۰۰ میلیارد تومان بوده که تنها به اندازه سه فیلم سینمایی است.

وی افزود: از این رقم حدود ۴۰ میلیارد تومان آن را به هنر‌های نمایشی دادیم که این بودجه علاوه بر جشنواره‌هایی که در سطح کلان برگزار می‌شود، باید بین استان‌ها هم توزیع می‌شد، لذا عملا اعتبار بسیار اندکی به استان‌ها می‌رسید.

سالاری خاطرنشان کرد: امسال در تلاشیم و از طریق مجلس شورای اسلامی پیگیری می‌کنیم تا بودجه خوبی را برای هنر‌های نمایشی بگیریم.

وی تاکید کرد: سالانه حدود ۴۰۳ جشنواره ملی زیرمجموعه معاونت هنری وزارت ارشاد برگزار می‌شود که اگر بخواهیم به هرکدام از آن‌ها ۱۰۰ میلیون تومان اعتبار بدهیم، عملا دیگر بودجه چندانی در اختیار نداریم.

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی متذکر شد: بنابراین درخواست می‌شود که استان‌ها هم سهم خود را در بحث حمایت از هنر داشته باشند و از طرفی کارخانجات و صاحبان سرمایه هم از نظر مسئولیت اجتماعی از هنر و هنرمندان حمایت کنند.

وی یادآورشد: البته در برخی از استان‌های کشور همچون اصفهان، همدان و یزد هم در حال حاضر جشنواره‌ها با حمایت خود استان‌ها برگزار می‌شود و ما هم پشتیبانی لازم را از آن‌ها خواهیم داشت.

هنرستان‌های هنر‌های زیبا ساماندهی می‌شود

سالاری در ادامه به بلاتکلیفی هنرستان‌های هنر‌های زیبا هم اشاره کرد و افزود: سابقا در اینکه هنرستان‌ها زیرمجموعه وزارت ارشاد هستند یا وزارت آموزش و پرورش نوعی بلاتکلیفی وجود داشت، لذا با جلسات متعددی که برگزار کردیم مقرر شد تمام هنرستان‌ها زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشند تا از این حالت خارج شوند.

وی تاکید کرد: به منظور ساماندهی فعالیت هنرستان‌ها سال گذشته مجوز استخدام ۲۰۰ نفر را برای آن‌ها گرفتیم، اما از آنجایی که تابحال ساختاری برای هنرستان‌ها در وزارت ارشاد نداشته ایم، کماکان اکثر هنرستان‌ها و نیرو‌هایی که در آن‌ها مشغول به فعالیت هستند از آموزش و پرورش هستند، لذا ما در مرحله گذار از این وضعیت هستیم.



بدنبال حمایت از عکاسان و نقاشان هستیم

معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به دغدغه‌های هنرمندان رشته‌های عکاسی و نقاشی هم برای گران بودن تجهیزاتشان اشاره داشت و گفت: برای عکاسان از طریق صندوق اعتباری هنر در تلاشیم تا بتوانیم تسهیلاتی کم بهره را به آن‌ها اعطا کنیم. برای نقاشان هم از طریق وزارت صمت پیگیر هستیم تا بتوانیم راهی برای ارزان وارد کردن تجهیزاتشان داشته باشیم.

وی به گلایه‌هایی که در خصوص مالیات‌هایی که از آموزشگاه‌های هنری گرفته می‌شود هم پرداخت و افزود: در این راستا جلسات متعدد و نامه نگاری‌هایی را با سازمان امور مالیاتی داشتیم و مقرر شد که در بحث مالیات از آموزشگاه‌های هنری در کل کشور یک رویه واحد در پیش گرفته شود، نه اینکه هر استانی به دلخواه خود و گا‌ها مالیات‌های بسیار زیادی را بگیرند.

این مسئول در ادامه در پاسخ به گلایه یکی از هنرمندان موسیقی کرمانشاه در مورد بی توجهی به ثبت جهانی تنبور و تلاش ترکیه برای ثبت آن به نام خودش هم گفت: این مسئله به وزارت میراث فرهنگی واگذار شده است.

وی در بخش پایانی سخنانش گفت: معاونت هنری وزارت ارشاد تلاش کرده تا از هر جایی که می‌تواند اعتباراتی را برای این حوزه جذب کرده و آن را برای هنرمندان کشور هزینه کند.

منبع: ایسنا

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.