ششمین نمایشگاه خانه مدرن و ایده آل از روز سهشنبه تا جمعه در مجموعه نمایشگاه بینالمللی مشهد برپاست. اگرچه بنا بر اعلام مدیران، ۱۲ هزار مترمربع فضای نمایشگاهی با کیفیت کامل در اختیار ۱۱۵ شرکت تولیدکننده در حوزههای دکوراسیون داخلی، لوازمخانگی، مبلمان، لوستر، فرش و کالای خواب قرار گرفته، اما این نمایشگاه چندان مورد استقبال مردم مشهد قرار نگرفت.
به گزارش شهرآرانیوز، از غرفههای غرق در نور لوسترفروشها تا بوی مطبوع چوب در غرفههای عرضه مبلمان، نارضایتی و گلایه مهمترین وجه تشابهی است که این روزها در نمایشگاه بینالمللی مشهد به چشم میآید. غرفهداران از یک طرف از استقبال سرد مشهدیها و بیمهری مدیران نمایشگاه گلایه دارند و بازدیدکنندگان هم از قیمتهای سرسامآوری میگویند که باعث شده تا بازدید و سیاحت، تنها دستاوردشان از ششمین نمایشگاه خانه مدرن و ایدهآل باشد. در این گزارش از نقاط ضعف و قوت رویداد نمایشگاهی این روزهای مشهدالرضا (ع) میگوییم.
دریغ از تبلیغات!
مسئله کاهش قدرت خرید مردم که در سالهای اخیر در بسیاری از حوزهها نمود داشته و آسیب جدی به چرخه تولید در همه زمینهها وارد کرده، در نمایشگاه امسال خانه مدرن و ایدهآل هم مشهود بود. با این حال، صرفنظر از اینکه بخشی از استقبال سرد مشهدیها به خاطر همین محدودیت در قدرت خرید بوده، اما حقیقت آن است که بسیاری هم حتی کوچکترین اطلاعی از برگزاری این رویداد نداشتند. این را بهطور خاص در انعکاس گلایه مشترک بسیاری از بازدیدکنندگان دیدیم تا جایی که یک زوج جوان بهصراحت تأکید داشتند که پس از عبور تصادفی از مقابل نمایشگاه، متوجه چنین رویدادی شدهاند.
مسعود میری مدیر یکی از غرفههای عرضهکننده مبلمان و سرویس خواب با اشاره به این موضوع گفت: بیش از ۷۰ میلیون تومان برای دراختیارگیری این غرفه به نمایشگاه بینالمللی مشهد پرداخت کردهایم و از همکارانمان افرادی هم بودهاند که هزینههای چند صد میلیون تومانی برای غرفههایشان کردهاند، اما دریغ مجموعه نمایشگاهی از تبلیغات شایسته در سطح شهر و حتی بهکارگیری سامانه پیامکی برای اطلاعرسانی عمومی باعث شده تا امسال کمترین از همه ادوار قبل شاهد استقبال بازدیدکنندگان باشیم.
کیفیت عامل تعیین قیمتهمین موضوع پراکندگی تبلیغات و اطلاعرسانی محدود شاید دلیل اصلی استقبال ضعیف مردم از این نمایشگاه باشد، اما اگر سری به غرفهها بزنید، با فروشندهها گپ و گفتی داشته باشید و از قیمتهایشان سؤال کنید، انگیزه مضاعفی به شما میدهد که دستخالی از نمایشگاه بیرون بروید. ماجرای مقایسه قیمت محصولات عرضهشده در نمایشگاه با نمونههای مشابهی که در اپلیکیشنهای فروش عرضه میشود، موضوعی بود که از فروشندهها هم سؤال کردیم.
حسین خادمی که به نمایندگی از یک تولیدی مبلمان و سرویس خواب از استان تهران به نمایشگاه امسال آمده بود، در پاسخ به این موضوع بیان کرد: در هر محصولی، چیزی که در نهایت تعیینکننده قیمت است، موضوع کیفیت است. همین که یک تولیدکننده غیربومی هزار کیلومتر راه را به نمایشگاه مشهد میآید و محصولات خود را هم با خود میآورد، خودش نشانه صادقی است که ثابت میکند تولیدکننده از کیفیت خود مطمئن است.
به گفته او، در سالهای اخیر کارگاههای زیرزمینی زیادی در صنف مبلمان به راه افتاده که از ضعیفترین کیفیت چوب و ریل و پارچه برای یک سرویس مبلمان یا تخت خواب استفاده میکنند و همینها هم در نهایت میتوانند قیمتی پایینتر از حد معمول بازار اعلام کنند، اما اگر مشتری از خرید چنین محصولی از یک پلتفرم مجازی احساس رضایت کرد باید خود را برای عواقب استفاده از چنین مبلمان یا سرویس خوابی هم آماده کند.
انبارداری بهصرفهتر از تولید! در نمایشگاه امسال، صرفنظر از اینکه تقریباً هیچ شانسی برای ارائه مزیت نسبی در قیمت و جلب نظر بازدیدکنندگان وجود ندارد، اما غرفهداران، گلایههای بهحق دیگری هم در حوزه مشکلات عرصه تولید و ادامه فعالیتشان داشتند. سعید تبریزی مدیر یکی از غرفههای تولیدکننده لوستر و تجهیزات روشنایی در این باره گفت: مثل خیلی از بازارهای دیگر، معضل رکود گریبان صنایع وابسته به حوزه روشنایی را هم گرفته است. اینکه قدرت خرید مردم پایین آمده، باعث میشود تا تولیدکننده ناچار باشد محصول خود را بهصورت اقساطی به فروش برساند، اما مواد اولیه خود را نقدی خریداری کند. بهتدریج، سود حاصل از فروش هم بهقدری کاهش پیدا کرده که بسیاری از تولیدکنندگان، اجاره کارگاه به انبارداران را بر استمرار تولید ترجیح میدهند.