به گزارش شهرآرانیوز، مسئول داده کاوی دفتر خلاقیت و نوآوری شهری معاونت برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد گفت: امروز یکم آبان در کارخانه نوآوری و به مناسبت هفته آمار و برنامه ریزی، پذیرای آقای مهمانان و مدیرانی بودیم که سروکارشان با دادههای کیفی و تحلیل آنها بود. دادهها به دو دسته کمی و کیفی تقسیم میشوند. هر دسته طیف وسیعی از انواع دادهها را پوشش میدهد. دادههای کمّی مبتنی بر اطلاعات عددی هستند که هم عینی و هم قابل اندازه گیری میباشند، ولی دادههای کیفی مبتنی بر اطلاعات غیر عددی هستند. دادههای صوت، تصویر و متن در دسته بندی دادههای کیفی قرار میگیرند.
به گفته کیومرث خوش قامت، دادههای کیفی برعکس دادههای کمی از طریق شمارش یا اندازهگیری بدست نمیآیند. این دادهها علی رغم داده بودن، اما هیچ مقیاسی برای سنجش وجود ندارد. اینها با حجمهای گسترده در اطراف ما روزانه تولید و با همه آنها سروکار داریم. از تصاویری که توسط تلفنهای همراه، دوربینهای ترافیکی و مانند آن ثبت و ضبط میگردد تا صدای دستیار تلفنی و مکالماتی که در تماس با شهرداری داریم و همچنین متنهای روزنامهها و مجلاتی که هر روز حتی بصورت الکترونیکی مطالعه میکنیم. مصداق دادههای کیفی هستند.
وی افزود: به عنوان مثال در شهرداری مشهد تصاویر دوربینهای ترافیکی، صدای شهروندان در مرکز پاسخگویی ۱۳۷ و همچنین متون تولیدی در روزنامه ها، مجلات و ویژه نامهها مکتوب در روزنامه شهرآرا در این دسته طبقه بندی میشوند. شناسایی و استفاده از ظرفیت تحلیل دادههای کیفی (که حجم زیادی را نیز در فضای یارانهها اشغال مینمایند) با استفاده از و در بستر هوش مصنوعی امکان پذیر هست. استفاده از نتایج این تحلیلها که در دسته بندی داده کاوی طبقه بندی میشوند (صوت کاوی، متن کاوی و تصویر کاوی) میتواند در بهبود مدیریت عملکرد شهری و رضایت شهروندان بسیار تاثیر گذار باشد.
وی افزود: استفاده از ظرفیت تحلیل دادههای کیفی و در تحلیل صدای شهروندان در مرکز ۱۳۷ میتواند هم بصورت تحلیل احساس شهروندان و هم در زمینه طبقه بندی مشکلات و سرعت تحلیل و همچنین سرعت پاسخگویی مدیریت شهری به درخواست شهروندان که درقالب صدای آنها ضبط شده است، پاسخگویی کرد. در موضوع تحلیل متن نیز به مدیریت عملکرد نویسندکان متن، تحلیل احساس مخاطبان متون، برنامه ریزی برای تولید محتوا و غنی کردن متنون از طریق استفاده از نظر مخاطبان و نیز طبقه بندی موضوعات متنون و کلمات پرتکرار میتواند رسانه را در مدیریت محتوا بسیار کمک نماید.
به گفته خوش قامت، هدف از اجرای این نشست تخصصی آشنایی مدیران و کارشناسان شهرداری مشهد با دادههای کیفی و انواع آن در مدیریت شهری، روشهای تحلیل دادههای بزرگ در دادههای کیفی، ظرفیتهای شرکتهای دانش بنیان و نقش تحلیل دادههای کیفی در بهبود مدیریت شهری میباشد. دراین جلسه که با حضور آقای دکتر کاهانی عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد، مدیرمسئول شهرآرا، مدیران شرکتهای دانش بنیان درنیکا، ویراسنس و پارت به بیان اهمیت و روشهای تحلیل دادههای کیفی پرداختند.
وی تاکید کرد: دراین نشست آموزشی دکتر کاهانی، عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی به موضوع پردازش متن و کاربردهای آن پرداختند و همچنین ظرفیتها و ظرافتهای و ارزشمندی این نوع از تحلیل را برای مدیریت شهری برشمردند. در ادامه آقای به این موضوع اشاره نمودند که تصویب سند حکمرانی داده میتواند تا راه را برای انجام تحلیل انواع دادههای کمی و کیفی حوزه مدیریت شهری برای محققان و پژوهشگران بازکند و از طرفی مدیریت شهری را در بهبود و ارتقاء سطح کیفی خدمات یاری نماید و و بصورت یک سند بالادستی برای حوزه داده کاوی محسوب گردد. این سند باید راهگشای دسترسی آسان به دادهها برای محققان و پژوهشگران باشد تا آنها بتوانند با تحلیل داده ها، مدیریت شهری را در ارتقاء سطح کیفیت خدمات یاری نمایند.
همچنین وی به این نکته اشاره کرد ما بدون داشتن سیاست و خط مش حکمرانی داده، قائدتا مسیری که در تحلیل دادههای آماری میرویم ممکن است مسیرش به بیراهه باشد. ما باید سند بالا دستی برای حکمرانی داده داشته باشیم تا پاشنه آشیل در آینده شناسایی شده باشد تا موضوع تحلیلهای کمی وکیفی به درستی هدایت شود.
ایشان مطرح نمودند که باید در ابتدا به فکر سند حکمرانی داده در مدیریت شهری باشیم و بعد به فکر تحلیلهای کیفی و کمی باشیم، چرا که این یک سند بالادستی است که میتواند نقشه راهی برای همه ذینفعان تحلیل دادههای کمی وکیفی باشد دراین بین استفاده از ظرفیتهای قانونی و شرکتهای دانش بینان میتواند کمک خوبی برای حل مشکلات شهرداری مشهد باشد که استفاده از شرکت دانش بینان درنیکا برای تحلیل محتوا روزنامه شهرآرا نمونهای از آن است.
میثم موسویمهر، مدیر مسئول روزنامه شهرآرا در پنل آموزشی تحلیل دادههای کیفی یادآور شد: در یک رسانه هدف و آرمان مشخص است مثلا رسانه زرد تنها به جذب مخاطب تمرکز دارد و چیزی خلق میکند که همراه و دلخواه با ذائقه مخاطب باشد.
موسوی مهر با بیان اینکه مسلماً بحث مخاطب برای هر رسانهای اهمیت دارد، تاکید کرد: ادبیات یک رسانه پایدار و هدفدار مشخص است و میگوید من آرمانی دارم و روایت و لحن برایش اهمیت دارد و بر اساس آن تلاش میکند آرمان و هدفش را به زبان مخاطبش بیان کند. این مهارت که یک رسانه حرفش را به چه شکلی به زبان مردم بزند که مخاطب را جذب کند مزیت رسانهداری در رسانههای هدفدار است.
وی یادآور شد: وقتی به فناوری تحلیل متن دست مییابی، در یک چرخه مستمر قرار خواهی گرفت. میتوان خروجی بهتری را از محتویات داشت. در اینجا نظر مخاطب موضوعیت پیدا میکند.
موسویمهر تاکید کرد: قدرت در حوزه تحلیل محتوا و داده بوده و رقابت بر سر داده است و اگر دادهای داشته باشید که تحلیل در آن صورت بگیرد قدرت در دست شماست. در نتیجه کلمه و محتوا با ارزشترین سرمایه در یک رسانه است که اگر با تحلیل به دادههای هدفمنددست یابد اقتصاد چندپله جلو خواهدرفت.
وی یادآور شد: هوش مصنوعی در حقیقت در حال شکل دهی نسل جدیدی است، اما در پی همه تهدیداتی که دارد، رسانهها در آینده میتوانند آن را در خدمت بگیرند و به یک رسانه پیشرو تبدیل شوند.
مسلما در این مسیر چالشهای زیادی پیش رو است؛ بزرگترین چالش اینکه منِ رسانه هنوز یاد نگرفتهام دادهها را چگونه در اختیار تحلیلگر قرار دهم و تحلیلگر هنوز با لحن و قلم من آشنا نشده است.
مدیر مسئول روزنامه شهرآرا در این رویداد اشاره کرد که ما باید جنگندگی استفاده از شرکتهای دانش بنیان را داشته باشیم. در پنلهای مختلف باید شرکت کنیم تا این یخهای اداری بین حوزهای شکسته شود تا بتوانیم رفتار تشریک مساعی در حل مشکلات شهری داشته باشیم.
مدیر کل خلاقیت و نوآوری شهرداری مشهد در این رویداد یادآور شد: پایه و اساس و سنجش وضعیت موجود آمار و دادههاست. رصد آمار و دادهها کمک میکند تا بتوانیم وضعیت خودمان را سنجش و آینده را بر اساس وضعیت موجود ترسیم کنیم و مشخص شود در چه نقاطی ضعف و قدرت داریم و در واقع شناسایی فرصتها و تهدیدها با رصد دادهها امکان پذیر است.
رحمان میرزاییان افزود: چند روز گذشته رصدخانه شهری را در کارخانه نوآوری افتتاح کردیم. مسلما جای خالی رسانه شهرآرا با توجه به اهدافی که دارد در آن خالی است. در کنار این رصدخانه اتاق سرچ قرار دادیم که بتوانیم پژوهشگران و متخصصان را برای امر تحقیق دورهم جمع کنیم و یکی از این موضوعات دادهکاوی شهرآراست که با وجود تکنولوژی روز بتوان از آن بهره برد.