به گزارش شهرآرانیوز، رضامراد صحرایی در سخنرانی پیش از خطبههای نماز جمعه این هفته مشهد، ضمن تبیین جایگاه رفیع معلم در نظام آموزشی کشور اظهار کرد: معلم نهفقط در ایران ما بلکه در آموزههای اسلامی هم بهعنوان شغل انبیا و اولیای الهی معرفی شده و ما میدانیم که اگر میخواهیم همچون شهیدان رجایی و بهشتی در تاریخ کشور ماندگار شویم، باید متمرکز بر معلمسازی و معلم پروری باشیم.
وی افزود: حقیقت امروز این است که جمهوری اسلامی بهعنوان یک ابرقدرت مظلوم پرور، مایه امید مستضعفان عالم و نقطه کانونی نفرت و کینه استکبار جهانی است و با وجود اینکه توان دشمن برای نفوذ در جنگ سخت به کلی سلب شده، اما جنگ جدید نه از مرزها بلکه در تلفنهای همراه نوجوانان و جوانان ما در جریان است.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به موج سازی رسانههای معاند در بسته نگهداشتن غیرمعقول مدارس پس از ایام فراگیری کرونا در کشور خاطرنشان کرد: یکی از دستاوردهای دولت سیزدهم این بود که توانست همه پروتکلهای بهداشتی را در نظر بگیرد و بیاعتنا به موج سازی رسانههای منافقی که از اهمیت بسته بودن مدارس میگفتند، کودکان و نوجوانان را به مدرسه بفرستد. همه اینها هم در شرایطی اتفاق افتاد که ما در تولید واکسن خودکفا شده بودیم و بر همین اساس، حتی یک مورد ابتلای منجر به فوت در میان دانشآموزان مدارس گزارش نشد.
وی ادامه داد: البته بعد از این هم دشمن ما آرام نگرفت و جریان دیگری به نام انقلاب نوجوانان را در کشور به راه انداخت تا با ترفندهای رسانهای و سیاسی بتواند در نظام تعلیم و تربیت کشور خدشه وارد کند. پس از این هم به دنبال پروژه مسمومیتها رفتند و البته در آن هم رسواتر و سرشکستهتر از همیشه شدند. همه این تلاشها به دلیل آن است که آموزش و پرورش ایران جمعیتی بالغ بر ۱۶.۵ دانشآموز را تحت پوشش قرار میدهد و دشمن میداند این عدد که شاید از جمعیت برخی کشورها بهتنهایی بیشتر باشد، اگر همگی با مبانی اسلام ناب آشنایی پیدا کنند، تبدیل به انسانهایی خواهند شد که تومار فتنهگری و شرارتهای آنها را در هم میپیچند.
صحرایی تصریح کرد: سند تحول آموزش و پرورش در تلاش است تا انسان را وابسته به خدا و دلبسته به وطن تربیت کند تا کار به جایی برسد که این بار، نخبگان ما آمریکا را تحریم کنند، زیرا اساس فعالیت این کشور بر پایه سرقت فرصتهای انسانی و سرمایه کشورهای دیگر است و اگر آمریکا را نخبگان کشورها تحریم کنند، این کشور زمینگیر خواهد شد.
وی تأکید کرد: در دهه قبل، سند دیگری در کنار سند تحول آموزش و پرورش گذاشته شد و به بهانه تعامل با دنیا، راهبردهایی در دستور کار قرار گرفت که بر مبنای آن، سنت، فرهنگ و منطق دیگری برگرفته از آموزههای لیبرالیسم در مدارس آموزش داده بشود. این یک راهبرد سراسر نادرست بود و در مقابل آن، امروزه تقویت هویت ملی و مذهبی بجهها، مهمترین دستور کار ماست.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در دو سال گذشته بیش از دو هزار فضای ورزشی درون مدرسهای ایجاد شده که از این میان، بیش از ۱۰۰ مدرسه دارای زمین چمن ورزشی در استان خراسان رضوی بوده است، گفت: صد هزار نفر در دو سال گذشته وارد هنرستان شدهاند که مهارتافزایی و تعلیم آنها، راهبرد مهم دولت سیزدهم است. فقط در خراسان رضوی، روز گذشته ۲۲ محموله بزرگ تجهیز هنرستانها به مناطق هدف اعزام شد و بودجه سراسری آموزشهای فنی هنرستانها نیز بیش از ۴۰۰ درصد رشد داشته است.
وی بیان کرد: افتخار دولت این است که در دو سال گذشته، ۵۸۰۶ مدرسه ساخته و بیش از ۱.۵ میلیون متر مربع به فضای آموزشی کشور افزوده شده است. از خیرین مدرسهساز هم تشکر میکنم که در این راه مهم، بیش از دولت پایکار بودهاند و دغدغه خود را برای تربیت نسل آیندهساز این کشور در عمل ثابت کردند.
صحرایی با تأکید بر اینکه معلم باید تربیت بشود تا بتواند تربیت کند، به بررسی دلایل شکلگیری معضل امروز کمبود معلم در مدارس ۱۲ استان کشور پرداخت و اظهار کرد: در سال ۱۳۹۲ و یک سال پس از تأسیس دانشگاه فرهنگیان، اگرچه برنامهریزیشده بود تا دانشگاههای فرهنگیان ورودی آموزش و پرورش را تأمین کنند، اما در دولت یازدهم این دانشگاه بهقدری ضعیف شد که دانشجویان آن به کمتر از چهار هزار نفر کاهش پیدا کرد. کسری ۷۹ هزار معلم در شرایط فعلی هم ناشی از همین مسئله است، زیرا فرآیند تربیتمعلم زمانبر است و نمیتوان با یک اقدام خلقالساعه، موضوع را یکشبه مدیریت کرد.
وی افزود: علاوه بر این، از ۱۳۹۴ تا ۱۴۰۲، سه میلیون نفر به جامعه دانشآموزی کشور افزوده شده که البته جای شکر دارد، اما مدیریت آن باید از همان سال اول صورت میگرفت، زیرا برای همسانسازی جمعیت معلمان به چهار سال زمان نیاز دارید. اینها همه درحالی است که از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ هم هیچ استخدامی در وزارت آموزش و پرورش صورت نگرفته و با اینکه میدانستند این اقدام در آینده بحرانساز خواهد شد، اما بازهم کاری نکردند.
وزیر آموزش و پرورش با گلایه از برخوردهای سیاسی با معضل کمبود معلم در برخی استانهای کشور خاطرنشان کرد: اگر بر زخم ما نمک نمیپاشیدند و کسانی که مسببان وضعیت فعلی هستند، خود زبان به تمسخر و استهزا نمیگشودند، ما هم بر عهد خود میماندیم و از آنچه تحویل گرفتیم حرفی نمیزدیم، اما اکنون میگوییم که امسال برنامهریزیشده تا ۷۵ هزار نفر به نظام آموزش و پرورش کشور افزوده شوند که ۲۵ هزار نفر از آنها، محصول دانشگاه فرهنگیان هستند. به این ترتیب، با چهار هفته تأخیر که نباید صورت میگرفت، بحران مدیریت خواهد شد، اما روسیاهی برای کسانی باقی خواهد ماند که بحران ماحصل کار خود را سیاسی قضاوت کردند.
وی ادامه داد: با همه این تفاسیر، در فرآیند جذب این شمار معلمان جدید هم عجله نشده و میانگین معدل اینها ۱۷.۲۵ است، هزاران نفر از آنها طلبه معلم دانشگاهی یا کسانی هستند که بیش از ۱۰ سال سابقه کار تعلیم و تربیت در حوزههای دیگر داشتهاند و اکثرشان از کسانی انتخاب شدهاند که سابقه کار جهادی در مناطق محروم را دارند. به این ترتیب، تلاش ما این است که مسئله کمبود معلمان برطرف شود در سال آینده هم راهکار جامع برای آن در دستور کار قرار بگیرد.