صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

توصیه‌های طب ایرانی و مکمل در مراقبت و رفع شپش

  • کد خبر: ۱۹۱۶۲۱
  • ۰۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۷
 دانش آموخته‌ی دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص شیوع پدیکولوزیس (شپش) در میان دانش آموزان توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر عالیه کیانی با بیان اینکه شروع فصل پاییز و بازشدن مدارس، شیوع پدیکولوزیس (شپش) در میان دانش آموزان افزایش می‌یابد اظهار کرد: برای درمان این مشکل، همزمان با رعایت بهداشت فردی (مانند کوتاه کردن موها) و شستشوی لباس‌ها و ملحفه‌ها با آب داغ، یک پارچه سفید روی پشت و شانه‌های فرد پهن کنید و با شانه مخصوص که دندانه‌های فلزی دارد، مو‌ها را مرتب شانه کنید تا اجزای بدن شپش از روی تار مو‌ها جدا شود و هر بار دندانه‌های شانه را تمیز کنید.
وی افزود: ترکیب سرکه و روغن‌های گیاهی مانند زیتون، نارگیل یا وازلین یا سس مایونز، درکشته شدن و لیز خوردن شپش‌ها و رشک‌ها از روی مو مؤثر است.

دانش آموخته‌ی دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: استفاده از شامپو پرمترین یک درصد، لوسیون دایلیس (دایمتیکون ۴ درصد)، ضد عفونی کردن کلاس‌ها و اتاقها، معاینه مکرر همه دانش آموزان و اعضای خانواده، قرار دادن کلاه و کاپشن هر دانش آموز داخل کاور جداگانه (لباس‌های همه دانش آموزان روی یک چوب رختی تلنبار نشوند) و قرار دادن لباس‌ها داخل پلاستیک جداگانه در کمد‌های استخر و ورزشگاه از جمله راهکار‌های مقابله با پدیکولوزیس محسوب می‌شود.

کیانی تاکید کرد: فاصله نزدیک سر و صورت دانش آموزان مهدکودک‌ها و ابتدایی، جالباسی مملو از کاپشن‌های دانش آموزان خوابگاه، آرایشگاه، آتلیه عکاسی، پوشیدن انواع کلاه و روسری و لباس‌های محلی و مدل (لباس مشترک حتی برای لحظه‌ای کوتاه) از عوامل مؤثر در افزایش شپش و وجود رشک در فاصله کمتر از ۴ سانتی متری از پوست سر و جدانشدنِ آسانِ آن از موها، نشانه زنده بودن تخم شپش است.

وی علت عود شپش از دیدگاه طب ایرانی را، داشتن سوءمزاج‌تر و تجمع اخلاط بد (امتلا بدن از رطوبت‌های غلیظ) عنوان کرد و گفت: پاکسازی بدن از رطوبت‌های غلیظ با استحمام کردن و پرهیز از خوردن غذا‌های غلیظ مانند هلیم، شله، پیتزا و فست فود، سس کارخانه ای، گوشت گاو و گوساله، گوشت شکار، غذا‏هاى کنسرو شده، کلّه‌پاچه و به‌ویژه پاچه، ماهی شور، دل و جگر و قلوه، سالادالویه می‌تواند در پیشگیری از این مشکل مؤثر باشد.

دانش آموخته‌ی دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد یکی دیگر از راهکار‌های درمان این بیماری را، پرهیز از زیاده روی در مصرف انجیر دانست و گفت: شستشوی پوست سر و بدن با گیاهان قابض مانند چغندر و پونه و مورد (آس)، پوست انار، سماق و سرکه و اسپند، سدر، حنا و شنبلیله که با کمی روغن زیتون ترکیب شده است، از راهکار‌های درمان این بیماری است.

منبع: وبدا

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.