صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

فرمانده قرارگاه شمال شرق نزاجا از محوریت این قرارگاه در برنامه‌ریزی رزمایش اقتدار ۱۴۰۲ نیروی زمینی و نتایج حاصل از آن سخن گفت.

به گزارش شهرآرانیوز، امیر سرتیپ ستاد رضا آذریان در نشست خبری تبیین دستاورد‌های رزمایش اقتدار ۱۴۰۲ نزاجا که امروز، ۹ آبان ماه برگزار شد، در جمع اصحاب رسانه اظهار کرد: این رزمایش با مشارکت واحد‌های مختلف نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در منطقه عملیاتی نصرآباد اصفهان برگزار شد.

وی افزود: در این رزمایش، محوریت، مدیریت و برنامه‌ریزی برعهده قرارگاه منطقه‌ای آجا در شمال شرق بوده است.

آذریان افزود: یگان‌های مختلف نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران از استان‌های مختلف کشور شرکت کردند و تدابیر و نظارت کامل این رزمایش برعهده هیئت رئیسه نیروی زمینی بود.

وی به استعداد نظامی این رزمایش اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: یگان‌های هجومی متحرک، یگان‌های زرهی، مکانیزه هجومی، موشکی، پهپادی، جنگ الکترونیک و هوانیروز در این رزمایش مشارکت داشتند و همچنین یگان‌های هوابرد و واکنش سریع نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در منطقه عملیاتی حاضر بودند و به انجام رزم پرداختند.

ارشد نظامی آجا شمال شرق کشور به تشریح ویژگی‌های رزمایش پرداخت و عنوان کرد: ترابری و پشتیبانی نیرو‌های شرکت کننده در رزمایش در کوتاه‌ترین زمان ممکن میسر شد و یگان‌ها بیش از هزار کیلومتر را در عرض کمتر از یک روز پیمودند و وارد اصفهان شدند. تجهیزات مورد استفاده در این رزمایش دارای ۴ویژگی دور زن، دقیق زن، هوشمند و مکانیزه و با قابلیت شبکه شدن مورد استفاده قرار گرفت و این امکانات از هر نقطه کشور قابل بازدید بود.

افزایش توانایی رزمی

سرتیپ آذریان هدف از برگزاری این رزمایش را این‌گونه تبیین کرد: ارزیابی سطح توانمندی رزمی نزاجا، مرور تاکتیک‌های قبلی و آمادگی برای آینده، مواجهه با تهدیدات آینده و تامین امنیت پایدار از اهداف اصلی رزمایش بود که الحمدلله به خوبی محقق شد.

وی با اشاره به فرمایشات فرماندهی معظم کل قوا و رهبر معظم انقلاب اسلامی یادآور شد: ایشان در سال۹۶ فرمودند نیروی زمینی ارتش باید از تحرک زیادی برخوردار باشد و پیرو فرمان معظم له، تلاش کردیم در کوتاه‌ترین زمان ممکن وارد منطقه عملیاتی شویم و اهداف از پیش تعیین شده را پیاده کنیم.

پرواز موفق بالگرد‌های تهاجمی در شب

این مقام نظامی به عملکرد پروازی یگان‌های هوانیروز اشاره کرد و گفت: سال گذشته تنها ۲ بالگرد در شب پرواز کردند و در رزمایش امسال، بیش از ۱۰ فروند انواع بالگرد‌های هلی بُرن، پشتیبانی و تهاجمی در شب پرواز کردند و عملیات انجام دادند. در مجموع ۳۰۰ فروند بالگرد هوانیروز در رزمایش اقتدار ۱۴۰۲ مشارکت داشتند.

وی ادامه داد: عملیات هوایی نزدیک، آتش موشکی و آتش‌های نزدیک، اهدافی بود که با همراهی هوانیروز و یگان‌های توپخانه‌ای محقق شد. همچنین از پهپاد‌های هجومی با موشک‌های هدایت شونده در این رزمایش استفاده شد.

سرتیپ آذریان یادآور شد: آنچه در ارتش جمهوری اسلامی و وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح حائز اهمیت است، این است که تجهیزات و تسلیحات ما در شرکت‌های دانش بنیان و جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش ساخته شود و اعتماد به تولیدات داخلی و دانش مهندسان ایرانی مورد استفاده قرار گیرد.

تقویت برد موشکی در رزمایش اقتدار ۱۴۰۲

ارشد نظامی شمال شرق کشور به موشک‌ها و سامانه‌های پدافندی این رزمایش بزرگ اشاره و عنوان کرد: برد برخی موشک‌های هوانیروز در گذشته حداکثر ۳ کیلومتر بود و اینک برد آن‌ها تا ۲۰ کیلومتر افزایش یافته است و قدرت نقطه‌زنی این موشک‌ها هم تقویت شده است.

سرتیپ آذریان ادامه داد: در این رزمایش از موشک فتح ۳۶۰ با سرعت ۱۸۰ کیلومتر، موشک فجر ۵ با سرعت ۱۱۰ کیلومتر، موشک‌های زمینی و سوار بر نفربر دهلاویه، موشک الماس، موشک شفق و غیره استفاده شد. همچنین سامانه موشکی مجید، ویژه موشک‌های ضد پهپاد رونمایی و برای اولین بار نقطه‌زنی کرد.

وی گفت: سامانه پهپادی فاتح، سامانه متحرک پدافندی سینا، موشک‌های انهدامی آرش و موشک‌های زمین پایه برای نخستین بار در این رزمایش مورد آزمایش عملیاتی قرار گرفت.

آذریان در پاسخ به پرسش خبرنگار شهرآرانیوز مبنی بر ارزیابی نهایی موفقیت این رزمایش تصریح کرد: تیم‌های ارزیاب ستاد کل نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران در منطقه عملیاتی رزمایش حضور داشتند و میزان موفقیت این رزمایش را بررسی کردند و منتظر نتیجه گزارش آن‌ها هستیم. اما به زعم بنده، عملکرد یگان‌های حاضر در رزمایش اقتدار ۱۴۰۲ نزاجا بسیار خوب بوده است. خوشبختانه در طول ۵کیلومتر خط پدافندی پیش بینی شده و آتش سنگین این رزمایش، هیچ‌گونه تلفات مالی یا جانی نداشتیم و همه چیز به خوبی پیش رفت.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.