سید حسن تهامی در گفتگو با خبرنگار شهرآرانیوز توضیح داد: دسترسی سریع و رایگان به متخصصان موضوعی در زمینههای راهنمایی، مشاوره و مددکاری اجتماعی و همچنین اتخاذ رویکردی همدلانه و نوآورانه در ارائه خدمات، اهمیت بسزایی در کاهش نرخ خطرپذیری کودکان و نوجوانان دارد.
وی ادامه داد: برنامه نظام مراقبت اجتماعی دانشآموزان با سرواژه «نماد» به عنوان یکی از سرفصلهای آموزش و پرورش برای مراقبت از دانشآموزان شکل گرفت و در دوره کرونا که ارتباط دانش آموز با محیط مدرسه قطع شده بود، این خط مشاوره فعالیت خود را گستردهتر کرد.
تهامی افزود: در حوزه آسیبهای اجتماعی، اورژانس دانشآموزی خراسان رضوی با اورژانس اجتماعی ۱۲۳ بهزیستی همکاری گستردهای دارد و ما پس از وصول مشکلات و آسیبهای دانشآموزی اعم از کودک آزاری، اقدام به خودکشی، ترک تحصیل اجباری، فرار از منزل و... با هماهنگی و همراهی مددکاران بهزیستی به دانش آموز کمک میکنیم.
وی یادآور شد: در موضوعاتی مانند مواد مخدر یا بزهکاری دانشآموز زیر ۱۸ سال، کلانتریها و قوه قضائیه نیز تعامل خوبی با ما دارند و دانشآموز با هماهنگی این نهادها مورد مشاوره و بازتوانی قرار میگیرد.
تهامی در پایان تصریح کرد: ما روزانه حدود ۵۰ تا ۶۰ تماس از دانشآموزان یا والدین آنها داریم که عمده تماس در کنار مشاورههای تحصیلی و فردی، موارد آسیب اجتماعی نیز است و شامل فقر، آوارگی و بی خانمانی، سهلانگاری والدین در درس و تربیت کودک، بدسرپرست بودن و ... است که بیشترین تماسها مربوط به دختران دانشآموز است.
گفتنی است، خط ملی ۱۵۷۰ خدمات حمایتی، مشورتی و مددکاری به تماسگیرندگان که عمدتاً دانشآموزان، والدین و فرهنگیان هستند، ارائه میدهد. به عبارت دیگر، با شمارهگیری ۱۵۷۰ از گوشی تلفن ثابت یا از گوشی تلفن همراه (بدون پیش شماره) در محدوده جغرافیایی هر استان، تماس به طورمستقیم به مرکز خط ملی ۱۵۷۰ آن استان که در مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی استان مستقر است هدایت میشود.
همچنین، موارد متعددی برای ارائه خدمات به دانشآموزان و حتی والدینشان وجود دارد مهمترین آنها عبارتند از: تسهیل دسترسی سریع و بموقع دانشآموزان، والدین، فرهنگیان و اعضای خانواده آنان به خدمات تخصصی راهنمایی، مشاوره و مددکاری اجتماعی، مداخله تخصصی سریع و بهنگام در فوریتهای روانیاجتماعی دانشآموزان، شبکهسازی و استفاده از ظرفیت فناوری در ارائه خدمات حمایتیدرمانی به دانشآموزان، کیفیتبخشی به خدمات با بهرهگیری از متخصصان پاسخگوی آموزشدیده، جامعیتبخشی به خدمات حمایتیدرمانی مورد نیاز دانشآموزان از طریق رویکرد ائتلافی و نظاممند و در نهایت پیشگیری، کنترل و کاهش آسیبهای روانیاجتماعی دانشآموزان.