به گزارش شهرآرانیوز محله بلال یکی از قدیمیترین محلات شهر مشهد است که در شمال شرقی این شهر واقع شده است. این محله که در گذشته محل سکونت زائران و مسافران حرم رضوی بوده است، اکنون با چالشهای زیادی روبه رو ست که به نوعی زندگی روزمره ساکنان را تحت تأثیر قرار داده و آن را دشوار کرده است.
یکی از مسائل اصلی این منطقه مشکلات ترافیکی است. نزدیکی به میدان امام حسین (ع) و تراکم بالای خودروها و سرریز خودروها به این محله موجب ناراحتی و مشکلات بزرگی برای اهالی محله بلال شده است. به علاوه، در بافت قدیمیتر محله، وضعیت از نظر تردد خودروها همچنان ناامیدکننده است. کوچههای باریک و جویهای قاشقی وضعیت را برای تردد شهروندان بسیار دشوار کردهاست و رفت و آمد را به تأخیر میاندازد.
علاوه بر آسیب رساندن به سلامت شهروندان، باعث سخت شدن تردد خودروهای آتش نشانی، اورژانس و خدمات شهری نیز میشوند. این محله با تراکم جمعیت و خودرو بالا روز به روز شاهد افزایش تصادفات و آلودگی هوا ست. کوچههای باریک و پرپیچ و خم این محله باعث مشکلات عبور و مرور خودروها و عابران پیاده میشود.
در این گزارش تریبون مردمی شهرآرا با همراهی اعضای شورای اجتماعی محله، در بافت محله بلال گشتی میزنیم و در گفتگو با ساکنان، سعی داریم مشکلات و نیازهای محله را از زبان خود اهالی بشنویم. این اقدام میتواند گامی مؤثر در جهت بهبود وضعیت محله و ارتقای زندگی شهروندان باشد.
در ابتدای این تریبون مردمی، رئیس شورای اجتماعی محله از وضعیت ترافیکی محله در همه ابعاد آن گلایه میکند. علی دیبا با بیان اینکه خیابانهای بلال ۳۱ و ۳۲ شیب زیادی دارند و نیاز به سرعت کاه دارند، توضیح میدهد: بابت این شیب زیاد چندین بار تصادف ایجاد شده است. یک مدرسه و یک نانوایی در این دو کوچه وجود دارد که تردد را زیاد میکنند و باعث ناامنی شهروندان میشوند.
او با اشاره به ترافیک سنگین و همیشگی در میدان امام حسین (ع) میگوید: تملک املاک دور میدان امام حسین (ع) چندین سال به تعویق افتاده است و املاک حاشیه میدان باید هفت و نیم متر عقب نشینی کنند تا ترافیک زیاد این محدوده کاهش پیدا کند. این فعال اجتماعی محله ادامه میدهد: بار ترافیکی که در میدان امام حسین (ع) ایجاد میشود به خیابان بلال سرازیر میشود. شهرداری هم گفته است فقط با مالکان این املاک معاوضه میکند و کسبه هم پول نقد میخواهند. زمین در مناطق دیگر شهر لازم ندارند. این موضوع به گرهی لاینحل در محله تبدیل شده است.
پیاده به سمت دیگر محله میرویم. رئیس شورای اجتماعی محله، مدرسه بلال حبشی و یک خیابان کشی جدید را به ما نشان میدهد و بیان میکند: در انتهای خیابان بلال ۳۱ یک تملک صورت گرفته و خیابان ایجاد شده و یک خانه در مسیر است که باید تملک شود. از سویی خودروهای عبوری به دانش آموزان مدرسه بلال حبشی دید ندارند و به زودی اتفاقات بدی در این محدوده ایجاد میشود. شهرداری تا قبل از اینکه اتفاقی رخ دهد، این ملک را خریداری کند تا مسیر کامل باز شود و خودروها برای تردد دید داشته باشند.
در ادامه این تریبون مردمی، به انتهاییترین نقطه محله میرویم. یکی دیگر از اعضای شورای اجتماعی محله ما را در این محدوده همراهی میکند. معصومه دادی با بیان اینکه در انتهای بلال قاشقیهای وسط کوچه عمق ۸ تا ۹ سانتی دارند و برای رفت و آمد خودروها و موتورها بسیار خطرناک است، میگوید: وجود این جویهای قاشقی به معضل بزرگی برای محله تبدیل شده و خودروهای اهالی بابت این جویهای قاشقی آسیب دیده است. خیابان رحیمی نیز جوی قاشقی دارد و شهروندان از این وضعیت گلایه دارند.
همراه با اهالی به سمت کانال آب میرویم. او در مورد یک عقب نشینی در محله توضیح میدهد: خیابان رسالت ۷۲ بسته شده و رسالت ۷۶ تمام ورودی و خروجی محله است. قرار بود پارک خطی کم عرضتر شود تا خودروها بتوانند تردد کنند. رئیس سازمان ترافیک شهرداری یک بار به محله آمد و در بازدید میدانی موافق تعریض خیابان رسالت ۷۶ بود. همین طور که در حال صحبت هستیم، شهروندان یک به یک دور ما جمع میشوند و از کم عرض بودن خیابان رسالت ۷۶ گله میکنند. میگویند خیلی از اوقات، رانندگان برای عبور شاخ به شاخ میشوند و دعوا و درگیری ایجاد میشود.
یکی از شهروندان نیز ما را به سمت کانال آب میبرد و میگوید: برای جمع آوری آبهای سطحی کانال آب کنار خواجه ربیع ۷ تا بخشی از آن کانال گذاری شده است. آبهای سطحی با بوی تعفن زیادی در کانال وجود دارد. باید ادامه آن کانال داخلی صورت میگرفت که این آب لجن از روی کانال آب عبور نکند و به سطح زیرین زمین منتقل شود.
اما به دنبال پیگیری خواستههای شهروندان، مشکلات محله را با شهردار منطقه ۳ در میان میگذاریم. سید علی حسینی در مورد نصب سرعت گیر در خیابان بلال ۳۲ میگوید: در این خیابان سرعت گیر وجود دارد. در محل تقاطع خیابان بلال و بلال ۳۲ هفته گذشته خط کشی عابرپیاده انجام شده است. در خیابان بلال ۳۱ نیز در چند ماه گذشته سرعت گیر آسفالتی اجرا شدهاست. او درباره تملک املاک حاشیه میدان امام حسین (ع) بیان میکند: اعتبار تملک شهرداری امسال به صورت غیر نقد مصوب شده و امکان پرداخت درصدی نقدی و الباقی غیر نقدی وجود دارد که در صورت توافق مالکان اقدام میشود.
شهردار منطقه ۳ مشهد درخصوص تملک ملکی در انتهای خیابان بلال ۳۱ نیز بیان میکند: با توجه به توافق نکردن مالک با شهرداری با وجود پیگیرهای مردمی از مالک، فعلا برای ایمنی محل، تمهیدات موقت ترافیکی انجام شده است.
حسینی در مورد جویهای قاشقی در برخی خیابانهای محله میگوید: در معابری که شهروندان انشعابات غیرمجاز را جمع کنند و شیب مناسب داشته باشد، قابلیت حذف جدول قاشقی وجود دارد. امسال نیز برای تعداد دیگری از معابر که پیش شرطهای یاد شده را رعایت کنند، اقدام خواهد شد.
او توضیح میدهد: محله بلال در ضلع جنوبی از شهید میرزایی ۲ تا ۱۲ و در ضلع شرقی از خواجه ربیع۳ و در ضلع شمالی از بلال۳۲ و در ضلع شرقی از رسالت ۶۴و رسالت۶۲ممیز۱ و رسالت ۷۲ و رسالت ۷۶ به معابر اصلی شهر دسترسی دارد که شهروندان هم اکنون از معابر یاد شده استفاده میکنند.
حسینی بیان میکند: در مورد تعریض خیابان رسالت ۷۶ باید گفت که پس از دریافت طرح ترافیکی در دست بررسی سازمان ترافیک مشروط به تأیید کمیسیون ماده ۷ برای جمع آوری حدود ۱۵۰ درخت و تأمین اعتبار، اجرای این مهم امکان پذیر خواهد بود.
شهردار منطقه ۳ مشهد درباره بوی تعفن از کانال آب خواجه ربیع میگوید: این کانال هر ماه حداقل یک مرحله شست وشو داده میشود. آبهای سطحی فقط در زمان بارندگی جاری است، اما آنچه اکنون در کال دروی جریان دارد فاضلاب است که باید به اگو منتقل شود و طراحی کانالها برای فاضلاب نیست. تاکنون طی چند فاز دبی مینیمم (کانال کوچک احداث شده وسط کال) در کال دروی اجرا شده است و در صورت تأمین اعتبار در سال آینده کار به پایان خواهد رسید.
اما برای پیگیری بیشتر برای نصب سرعتکاه و تعریض خیابان رسالت ۷۶ به سراغ مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک میرویم. علی سمیعی میگوید: طرح آرام سازی در خیابان بلال ۳۲ برای اجرا به منطقه ۳ شهرداری ارسال شده و طرح تعریض رسالت ۷۶ در دست بررسی از سوی مشاور ترافیکی این سازمان است.