به گزارش شهرآرانیوز یک معضل تکراری. نبود جای پارک خودرو گلایه پرتکرار شهروندانی است که میخواهند برای ساعتی از فضای دل نشین بوستان ملت استفاده کنند. در این میان شلوغی و ترافیک حاشیه پارک ملت به دردسر گشتن و پیدا کردن فضایی برای پارک خودرو دامن زده است.
شهروندان میگویند برای پیدا کردن یک فضای پارک خودرو، چند مرحله خیابانهای آن محدوده را دور میزنند تا به محض خالی شدن یک فضا، خودرو خود را پارک کنند. این گفتههای مردمی در حالی است که آمار مسئولان برای فضای پارک خودرو در حاشیه پارک ملت درخور توجه است. به اذعان آنها ۱۴۱۸ جای پارک خودرو در این محدوده وجود دارد.
این روایت میدانی شهرآرا در دو مرحله بازدید میدانی (صبح و شب) از بوستان پارک ملت است.
روایت شب - ساعت ۶ عصر، تازه آفتاب غروب کرده است. با آنکه در حاشیه خیابان فضایی برای پارک خودرو وجود دارد، اما از ابتدای بولوار معلم تا تقاطع امامت و بولوار معلم جای سوزن انداختن نیست. تا جایی که چندین خودرو به صورت دوبله توقف کرده اند و رانندگان خودرو نیز محل را ترک کرده اند.
از تقاطع امامت تا بولوار وکیل آباد نیز فضای پارک پیدا نمیشود. دردسر این مشکل به کوچهها نیز کشیده شده است. تعدادی از رانندهها به علت کمبود جای پارک، خودروهای خود را در کوچههای محدوده بوستان ملت و مقابل در منازل پارک کرده اند. این عمل باعث مزاحمت و ایجاد مشکلات برای همسایگان شدهاست. ساکنان محله میگویند در بیشتر اوقات و به دلیل پارک خودرو نمیتوانند از در خانههای خود خارج شوند.
این مشکل نه تنها برای ساکنان این محله، بلکه برای تمام کسانی که قصد دارند به بوستان ملت بروند، دردسر ایجاد کرده است. برخی از مراجعه کنندگان به بوستان ملت میگویند که برای یافتن جای پارک مناسب، باید چندباری خیابانهای محدوده پارک ملت را دور بزنند. گاهی نیز مجبور میشوند که با فاصله چند کیلومتری خودرو خود را پارک کنند. این امر باعث میشود که زمان زیادی از آنها گرفته شود. سوختن بنزین و آلودگی هوا دغدغه دیگر این شهروندان است.
در مسیری که تردد میکنیم با چند تن از شهروندان درباره وضعیت ترافیک و شلوغی این محدوده گفتگو میکنیم. حامدی یکی از اهالی ساکن در بولوار امامت است. او میگوید: از زمانی که به خاطر دارم این مشکل در این منطقه وجود داشته است. به علت کمبود پارکینگها و افزایش تعداد خودروها، بسیاری از رانندگان، خودروهای خود را جلو در منازل نزدیک به پارک ملت پارک میکنند. این اقدام آنها باعث مزاحمت برای همسایگان و سد معبر میشود. این شهروند مشهدی خواستار رفع اساسی این مشکل است.
او میگوید: برای اصلاح اساسی باید چاره اندیشی شود. به نظر من شهرداری و مسئولان محلی باید تلاش کنند تا پارکینگهای بیشتری در این منطقه ایجاد کنند.
نکته دیگری که این شهروند اشاره دارد مربوط به حوزه فرهنگ شهروندی است. او میگوید: به رانندگان نیز باید این آموزش داده شود که با خودرو تک سرنشین کمتر در این محدوده تردد داشته باشند. علاوه بر آن خودروهای خود را در مکانهای مناسب پارک کنند.
یکی از کسبه محله نیز با شنیدن محتوای صحبتها به جمع ما میپیوندد. نگاه او به مشکلات از زوایه چالشهای صنفی کسبه این محله است. او میگوید: این مشکل برای ما کسبه نیز اهمیت دارد. وقتی مشتریان نتوانند به راحتی به محل ما دسترسی داشته باشند، کسب و کارهای ما نیز تحت تأثیر قرار میگیرد. اقداماتی انجام شده، اما مشکل همچنان پابرجاست.
روایت صبح- رانندهای وارد یکی از کوچههای محدوده امامت میشود. او شرایط ترافیکی صبحها را بهتر از عصرها میداند. البته یک تأکید به گفته هایش اضافه میکند: شرایط ترافیکی این محدوده در صبحها مناسب است، اما همین الان و پس از ۱۰ دقیقه انتظار یک فضای خالی برای پارک خودرو پیدا کرده ام.
او که برای ورزش هر روز به پارک ملت میآید، درباره مشکلات کمبود جای پارک میگوید: به نظر من دلایل مختلفی برای این مشکل وجود دارد. یک دلیل واضح آن این است که بوستان ملت یکی از بوستانهای محبوب و پرطرف دار مشهد است و هر روز تعداد زیادی از شهروندان و گردشگران به این محل میآیند.
این شهروند مشهدی در ادامه بیان میکند: ظرفیت پارکینگهای عمومی و خصوصی در این محدوده کم است؛ بنابراین این ظرفیت نمیتواند جواب گوی خواسته و نیاز مردم باشد. او ادامه میدهد: از دیدگاه من شهرداری مشهد باید تعداد پارکینگهای عمومی و خصوصی را افزایش دهد یا امکانات حمل ونقل عمومی را بهبود دهد تا مردم بتوانند راحتتر به پارک ملت دسترسی پیدا کنند.
در همین باره برای پیگیری وضعیت پارکینگهای محدوده بوستان ملت به سراغ سرپرست شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی شهرداری مشهد میرویم. احمد آذرکیش با بیان اینکه در این محدوده چهار نوع پارکینگ مسقف، روباز، حاشیهای و مکانیزه داریم، این طور توضیح میدهد: از ساعت ۵ تا ۸ صبح پارکینگهای آزادی و ملت برای ورزشکاران رایگان است. ظرفیت هر کدام از پارکینگها به ترتیب ۵۷۰ و ۳۹۵ خودروست.
سرپرست شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی شهرداری مشهد در تکمیل گفته هایش این طور بیان میکند: میانگین تعداد ورودی خودروها برای پارکینگ روباز آزادی در ماههای شهریور و مهر به ترتیب ۸۳۶ و ۴۸۸ خودرو بود. همچنین میانگین تعداد ورودی خودرو برای پارکینگ مسقف ملت در شهریور و مهر به ترتیب ۲۲۴۰ و ۱۸۶۴ خودرو بود.
او درباره تعرفههای توقف در دو پارکینگ آزادی و ملت نیز میگوید: توقف در پارکینگهای آزادی و ملت براساس تعرفه A است و برای پارکینگ روباز آزادی برای ساعت اول به ازای هر نیم ساعت ۱۵۰۰ تومان و برای پارکینگ مسقف ملت، برای ساعت اول به ازای هر نیم ساعت ۲۵۰۰ تومان محاسبه میشود.
آذرکیش همچنین توضیحاتی درباره وضعیت پارکینگ مکانیزه تقاطع امامت و معلم میدهد: بزرگترین المان شهری و پارکینگ مکانیزه در این تقاطع واقع است. تعرفه توقف در پارکینگهای مکانیزه به صورت نزولی است؛ بنابراین در صورت توقف بیشتر از نیم ساعت ارقام به صورت کاهشی محاسبه میشود. او توضیحاتی برای پارکینگ امامت میدهد: ظرفیت پارکینگ مکانیزه امامت چهل فضای پارک است و تعرفه این پارکینگ مکانیزه تعرفه A محسوب میشود که برای ساعت اول به ازای هر نیم ساعت ۳ هزارو ۱۲۵ تومان محاسبه میشود.
سرپرست شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی شهرداری مشهد میگوید: همچنین در حاشیه معابر معلم و امامت نیز به ترتیب ۱۶۰ و ۲۵۳ فضای پارک موجود است. با این توضیحات میتوان گفت که در محدوده بوستان ملت، ۱۴۱۸ فضای پارک برای خودروها موجود است.