به گزارش شهرآرانیوز، حجتالاسلام محمدباقر فرزانه در خطبههای عبادی سیاسی نماز جمعه این هفته که در حرم مطهر رضوی برگزار شد، اظهار کرد: پس از رحلت رسول خدا (ص)، تمدن اسلامی دو بار زمینه ظهور و شکوفایی داشته است؛ یکی در زمان حکومت عدل علوی و دیگری در دوران انقلاب اسلامی و طلوع و ظهور به این معنا که امت، رهبر الهی خود را کشف کرده، با او ارتباط ولایتمدارانه برقرار کرده و او را الگوی عمل قرار میدهد.
وی افزود: بعد از دوران امیرالمؤمنین (ع)، همهچیز برای اسلام تغییر کرد تا اینکه ۲۲ بهمن فرارسید و ارتباط ولایی امت با ولایت دوباره برقرار شد. من خوب به یاد دارم که سال ۱۳۵۳ در زندان اوین، همه سران انقلاب اسلامی یا در زندان بودند، یا تبعید شده بودند یا در جریان شکنجههای زندان و مبارزات خیابانی به شهادت رسیده بودند. با این حال، هیچکس حتی زیر شکنجه دژخیمان پهلوی دست از علاقه به امام برنمیداشت و این در معنای تام و تمام شکوفایی ایمانی است.
امامجمعه موقت مشهد با اشاره به خطبه ۲۳۴ نهجالبلاغه خاطرنشان کرد: وجود اقدس امیرالمؤمنین (ع) برای جامعه متقی و باایمان، هفت نشانه ذکر کرده است. میفرماید «فَانظُروا کَیفَ کانوا حَیثُ کانَت الاَملاءُ مُجتَمِعَه وَ الاَهواءُ مُؤتَلِفَه وَ القُلوبُ مُعتَدِلَه وَ الاَیدى مُتَرادِفه وَ السُّیُوفُ مُتَناصِرَه وَ البَصائِر نافِذَه وَ العَزائِمُ واحِدَه» و از مردم دعوت میکند از جوامعی الگو بگیرند که اتحاد دارند، خواستههایشان همگرا و در جهت خداخواهی است، به همهچیز علاقه دارند، اما در حد اعتدال و مثلاً مادر فرزندش را دوست دارد، اما نه آن میزان که او را روانه میدان جهاد نکند و مردم، زندگی را دوست دارند، اما نه آنقدر که از بذل جان در راه دین خدا اکراه داشته باشند. علاوه بر این، ارادههایشان رو به تحقق یک هدف دارد، در جنگ پشتوانه یکدیگر میشوند، بصیرتهای نافذ دارند و تعاون و همبستگی اجتماعی را در خود نهادینه کرده، از کنار مشکلات یکدیگر بیتفاوت عبور نمیکنند.
وی ادامه داد: با در نظر گرفتن این حدیث، به ملت ایران نگاه کنید. ۴۵ سال است دست در دست، ولی فقیه زمانش دارد و دنیا نگاه میکند به شکستناپذیری این مردم که در برابر هر توطئهای ایستادهاند و پا پس نمیکشند. این مظهر طلوع یک تمدن است، اما از سوی دیگر باید مراقب بود تا جامعه از این هفت نشانه عدول نکند تا این دوران شکوفایی ختم به شکست نشود.
دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان تصریح کرد: با این حال، جامعه الهی تضمین بقا ندارد و اگر نخبگان و خواص به انگیزههای مادی به دنبال اهداف غیرالهی رفتند، اگر مردم به طمع مالاندوزی کار کردند، اگر داشتههای جامعه به افراد فاسد تعلق گرفت، اگر اختلاف طبقاتی زیاد شد و اگر با توجیه بیعدالتی محرومان جامعه فراموش شدند و موردتحقیر و غفلت قرار گرفتند، آنجاست که جامعه در مسیر سرکوب معروف و گستردهشدن منکر گام خواهد برداشت و اینجاست که جوامعی شکل میگیرد که در آن، ۳۰ هزار نفر برای به شهادت رساندن امام معصوم، شمشیر به دست میگیرند.
وی تأکید کرد: برای جامعه الهی فرض است که طرفدار مظلوم و دشمن ظالم باشد. به همین دلیل است که آزادی قدس شریف و نابودی رژیم صهیونیستی بهعنوان دو هدف متناظر و همسو، به مطلوب و آرمان ملت ما تبدیل میشود و حتی با اینکه آمریکا بر خط سیاسی کشورهای عربی مسلط شده، اما مردم ایران، اقامه کننده عدالت و آزادی در منطقه باشند.
حجتالاسلام فرزانه با بیان اینکه ترس از ایران، روسیه و چین به همراه تسلط بر منطقه و غارت ثروت ملتها، سه راهبرد اصلی آمریکاییها برای دخالت در امور ملتهای مسلمان و دفاع از اسرائیل محسوب میشود، گفت: آنها میخواستند این بار کار مقاومت اسلامی در فلسطین را یکسره کنند، اما اکنون در باتلاقی گرفتار شدهاند که ذهن ملتها علیه آنها شکل گرفته و منسجم شده است. آل سعود، دیگر آل سعود قبلی نخواهد شد. هیچ ملتی در جهان از نسلکشی امروز غافل نیست و رژیم صهیونیستی هم هرگز نمیتواند نقاب مظلومیت به چهره بزند و فلسطین را بهعنوان آغازگر جنگ محکوم کند.
وی بیان کرد: نصر الهی مشمول ملتی است که دل به دریای خطرات و مشکلات بزند. دریا شکافته نشد مگر اینکه قوم موسی (ع) به فرمان الهی اعتماد کردند و وارد نیل شدند و آتش گلستان نشد مگر اینکه ابراهیم نبی (ع) وارد آتش شد. این ثمره اعتماد به وعده صدق پروردگار است و بهزودی نصرت آشکار خدا شامل حال ملتهای مظلوم ما و فلسطین خواهد شد، زیرا امام (ره) نیز باور داشت که پیروزی با ماست؛ زمانی که دشمن به اوج توحش و دوست به اوج مقاومت برسد.