صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

عوامل چاقی در کودکان چیست؟

  • کد خبر: ۱۹۵۳۷۶
  • ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۶
رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد به تشریح دلایل چاقی در کودکان پرداخت.

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر زهرا اباصلتی دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی، سکته، اختلال عضلات اسکلتی (به خصوص آرتروز)، کبد چرب و انواع سرطان‌ها را از جمله پیامد‌های اضافه وزن و چاقی برشمرد و اظهار کرد: علت اصلی اضافه وزن و چاقی در دوران کودکی و نوجوانی، عدم تعادل انرژی، بین کالری دریافتی و کالری مصرف شده است.

وی افزود: الگوی غذایی کودکان و نوجوانان به سمت افزایش مصرف غذا‌های پرانرژی و ناسالم که دارای چربی و قند بالا، ویتامین و مواد معدنی کم هستند از جمله مصرف زیاد فست فودها، نوشابه‌های گازدار، مواد قندی و شیرین و مصرف کم میوه و سبزی تغییر یافته است.

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: با توجه به شهرنشینی و صنعتی شدن زندگی میزان فعالیت بدنی کودکان کاهش یافته است و ساعات طولانی تماشای تلویزیون، بازی‌های کامپیوتری، استفاده از تبلت و کامپیوتر همراه با مصرف انواع تنقلات چرب و شور و شیرین در این مواقع، ضمن کاهش تحرک، خطر اضافه وزن و چاقی را بیشتر می‌کند.

اباصلتی تاکید کرد: کودکان و نوجوانان باید روزانه حداقل ۶۰ دقیقه فعالیت بدنی و تحرک داشته باشند و زمان صرف شده برای سرگرمی‌های بی تحرک مثل تماشای تلویزیون، کار با کامپیوتر، تبلت و... را کاهش دهند.

وی کاهش مقدار روغن و شکر در غذا‌های مصرفی خانواده، عادت به خوردن صبحانه، تهیه میان وعده‌های سالم برای مدرسه، تزئین و تنوع غذاها، جایگزینی سس‌های چرب با استفاده از ماست و سبزی‌های معطر، روغن زیتون و آبلیموی تازه و کاهش استفاده از نوشابه‌های گازدار و آبمیوه‌های صنعتی و جایگزینی آن با آب، دوغ، شیرساده و آبمیوه‌های طبیعی را از راه کار‌های مناسب برای پیشگیری از اضافه وزن و چاقی در کودکان دانست.

منبع: وبدا

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.