همین دو سال پیش بود که نخستین دبیرخانه پیوست رسانهای کشور در مشهد کار خود را آغاز کرد. خراسان رضوی همانگونه که در روزنامههای چاپی ید طولایی دارد و در حوزه رسانههای نوین در کشور صاحبنام است، در دیگرحوزههای ارتباطی ازجمله روابطعمومی نیز گامهایی برداشته که پیشرو است.
این حوزه، اما جای ایستادن و تفاخر نیست و هر لحظه که از حرکت بایستی، فرصت را برای رشد از دست خواهی داد. این واقعیت در روابطعمومیها پذیرفته شده است که زمان آن رسیده بهجای توجیه و فرافکنی، باید پاسخگویی فعالانه را در دستورکار قرار داد؛ اما این تغییرنگاه، نیازمند رویکردی تحولی است.
توجه به «روایت اول» در فضای چندبُعدی امروز نقش مؤثری برای تبیین و هدایت افکار عمومی ایفا میکند و بهنوعی تضمینی جهت تفاهم بر سر «ادراک» برای کسانی است که مخاطبان اصلی اخبار و اطلاعات هستند.
در روابطعمومیهای نوین با تکیه برسرعت در پاسخگویی، ارائه روایت اول از رویدادها و رعایت دقت، صحت و توجه به تمامی زوایای اطلاعرسانی به یک برنامه جدید نیاز مبرم وجود دارد و آن برنامه «پیوست رسانهای» است. در این برنامه اصل بر ارائه اطلاعات و اخبار بهصورت مستقیم، غیرمستقیم و بدون وقفه است.
با این راهبرد است که مردم بهعنوان ناظران و صاحبان اصلی نظام میبایست در جریان رخدادها، تصمیمات و امور اجرایی قرار بگیرند. بر کسی پوشیده نیست که این نکته در بحرانها اهمیت بیشتری دارد.
درنهایت تهیه «برنامه اقدام» شاید مهمترین کاری باشد که تکلیف زمانیِ هر روابطعمومی را مشخص خواهد کرد؛ این برنامه با سه محور اصلی ارتباطات مردمی، اطلاعرسانی بموقع و بازخوردسنجی میتواند تکلیف اقدامات در ارتباط با مردم را مشخص کند.
آنچه به نام تحول در روابطعمومی دستگاههای اجرایی خراسان رضوی رقم خواهد خورد، با اینهاست که معنا پیدا میکند.
برایناساس تأکید بر ارائه روایت اول بهعنوان اصل کلیدی در ارتباط با مردم، تهیه پیوست رسانهای برای رویدادها، پروژهها و اقدامات اساسی و درنهایت تهیه برنامه اقدام سه گام مهم برای تحول در روابطعمومی است؛ گامهایی که هر بهانهای مانع تحقق آنها شود، درواقع کارآمدی را در محیط کنونیِ ارتباطات اجتماعی از روابطعمومی جدا میکند.