دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: تقویت فرهنگ عمومی راهی برای افزایش هم‌بستگی اجتماعی است فرهنگ عمومی، زیربنای سلامت جامعه است درگذشت «کوئینسی جونز» تهیه‌کننده آثار مایکل جکسون در ۹۱ سالگی تسهیلات تبصره ۱۸ وزارت فرهنگ به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟ اکران سیار «آسمان غرب» میلیاردی شد «سعیداسلام‌زاده» مدیر روابط عمومی معاونت هنری شد دلیل تعطیلی برنامه «شیوه» شبکه چهار چه بود؟ نگاهی به مجموعه‌داستان «نیمۀ تاریک ماه» هوشنگ گلشیری نگاهی به ذات سیال «فرهنگ عمومی» و آیین‌نامه‌های بدون ضمانت اجرایی صفحه نخست روزنامه‌های کشور - دوشنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۳ «دزدان دریایی کارائیب» جدید بدون حضور جانی دپ پیام رئیس انجمن بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان منتشر شد انتشار نسخه مجازی آلبوم عاشقانه «نوازشگر» چرا «سفره ایرانی» کیانوش عیاری پس از ۲۰ سال هنوز اکران نشده است؟ حکایت آبی که صدراعظم نخورد درباره عکاسی تئاتر که پس از ۷ سال به جشنواره رضوان اضافه شد معرفی چند کتاب برای علاقه ­مندان به یادگیری وزن شعر | آراستن طبع موزون
سرخط خبرها

غرقی: مشهد باید به محلی برای برگزاری نشست‌های خبرنگاران جهان اسلام تبدیل شود

  • کد خبر: ۱۹۸۷۲۱
  • ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۰
غرقی: مشهد باید به محلی برای برگزاری نشست‌های خبرنگاران جهان اسلام تبدیل شود
خبرنگار حوزه بین‌الملل با تأکید بر اهمیت رسانه‌ای مشهد گفت: مشهد باید به محلی برای برگزاری نشست‌های خبرنگاران جهان اسلام تبدیل شود.

به گزارش شهرآرانیوز، نخستین جلسه از سلسله نشست‌های انتقال تجربه با موضوع نقش رسانه در عرصه بین‌الملل (فرصت‌ها و چالش‌ها) امروز به میزبانی شهرداری مشهد برگزار شد.

مرتضی غرقی خبرنگار حوزه بین‌الملل، سید مصطفی حسینی‌پور تحلیلگر و مشاور ارشد سیاسی و اقتصاد بین‌الملل، سیدمحمد اسلامی کارشناس‌ارشد مطالعات خاورمیانه و عقیل رحمانی خبرنگار حوزه بین‌الملل در این نشست به انتقال تجربه در حوزه فضای رسانه‌ای کشور در عرصه‌های بین‌المللی پرداختند.

سیدمصطفی حسینی‌پور با تأکید بر مفهوم رسانه به عنوان انتقال دهنده و ارتباط دهنده گفت: رسانه قدرتمند می‌تواند یک رویداد ساده را بسیار بزرگ‌تر نمایش دهد و یک رسانه ضعیف یک رویداد مهم را ضعیف جلوه دهد. رسانه از ابزار و انسان‌ها تشکیل شده و این انسان است که اثرگذاری را بیشتر می‌کند.

وی افزود: انسان‌ها پیش‌بینی ناپذیرند و این تفاوت اصلی‌شان با ابزارهاست. نیروی انسانی روایت‌گر است و این روایت است که برداشت جامعه را از رویداد‌ها شکل می‌دهد. توانمندی و مهارت در کاربرد تخصص بسیار مهم است و کیفیت نیروی انسانی از اهمیت بالایی برخوردار است.

این تحلیلگر و مشاور ارشد سیاسی و اقتصاد بین‌الملل در ادامه نقش رسانه را بی‌بدیل دانست و گفت: رسانه می‌تواند آنچه را می‌خواهد به افراد انتقال دهد و موضوعات را تقویت و تضعیف کند. علت آنکه افراد تعداد وقایع زمان کنونی را نسبت به گذشته نیز بیشتر می‌دانند، همین رسانه است که به شکل کنونی در گذشته وجود نداشت. ما در حال حاضر با نوع انعکاس اخبار مواجهیم.

حسینی‌پور گفت: در محیط تعاملی کنونی نقش رسانه بسیار پررنگ‌تر می‌شود، در گذشته دولت‌ها تأثیرگذاران اساسی بوده‌اند در حال حاضر نیز رسانه‌ها هستند که مؤثرند، اما دولت‌ها برای ارائه خود از رسانه‌ها کمک می‌گیرند. هرچند رسانه‌های غیردولتی حتی رسانه‌های دولتی را به چالش می‌کشند. دلیل اهمیت دادن دولت‌ها به رسانه‌ها نیزهمین است.

وی ادامه داد: دو تفاوت بین رسانه‌های رسمی و غیررسمی وجود دارد، رسانه‌های رسمی یک سری محدودیت‌ها دارد و به خاطر همین گاهی باید به سراغ رسانه‌های غیررسمی رفت. همچنین در بخش غیررسمی افراد بدون مسئولیت‌های عام تولید محتوا می‌کنند که در رسانه‌های رسمی چنین نیست.

مشهد در بحث رسانه زرخیز است

سیدمحمد اسلامی، کارشناس ارشد مطالعات خاورمیانه در بخش دیگری از این جلسه عنوان کرد: مشهد با داشتن سه روزنامه رسمی، دانشکده خبر و خبرنگاران زیاد، منطقه‌ای زرخیز در باب رسانه محسوب می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به مشکلات بسیاری که در عرصه خبررسانی وجود دارد، بیان کرد: منبع از موضوعات مهمی است که مردم در پاسخ به این سؤال که در دنیا چه خبر است، به سراغ آن می‌روند. خبرگزاری‌های مختلف در دنیا مسائل را از دید خود بیان می‌کنند و خبرنگار نیز برای ارائه خبر مناسب باید منابع مختلف را بررسی کرده و مورد استفاده قرار دهد. در حال حاضر ما با فضایی مواجهیم که خود خبرنگاران نیز می‌توانند منبع محسوب شوند.

اسلامی در موضوع رقابت خبرنگاران با فناوری و هوش مصنوعی اظهار کرد: موضوعات به دو دسته ساده و پیچیده تقسیم می‌شوند و در شرایط کنونی هوش مصنوعی به مرحله‌ای رسیده است که می‌تواند در حوزه موضوعات پیچیده نیز ورود کند. مسئله‌ای که بسیار چالش برانگیز است.

وی با بیان مهارت‌هایی که در حال حاضر میان انسان و تکنولوژی مشترک است، ادامه داد: بنابراین در شرایط کنونی آنچه برای خبرنگاران مانده اراده، صداقت و امانت‌داری در ارائه خبر است.

باید به دنبال جریان‌سازی باشیم

مرتضی غرقی، خبرنگار حوزه بین‌الملل نیز با بیان تجربیاتش از فضای رسانه‌ای بین‌المللی گفت: آنچه خبرنگاران ما باید بیاموزند جریان‌سازی خبری است، موضوعی که در عرصه بین‌المللی بسیار وجود دارد.

وی ادامه داد: هم‌اکنون مالکیت ۷۰ درصد خبرگزاری‌ها، بازار طلا، ارز، نفت، وال استریت و بزرگ‌ترین بانک‌های آمریکا در اختیار صهیونیست است و این می‌تواند فضای رسانه‌ای را به نفع آنان شکل دهد.

غرقی با اشاره به افول آمریکا در موضوعات مختلف بیان کرد: برای حضور مؤثر در دنیا باید به دنبال قانونمندی باشیم و کشور را از نظر اقتصادی قوی کنیم.

این خبرنگار امور بین‌الملل در ادامه تأکید کرد: روابط عمومی‌ها کارکرد‌های خاص خود را دارند و باید در انتخاب روابط عمومی‌ها در مشهد دقت زیادی شود چراکه مشهد قطب گردشگری مذهبی ایران است.

غرقی اظهار کرد: دنیا به سمت دیجیتال و هوش مصنوعی در حال حرکت است و ما می‌توانیم روابط عمومی شهرداری مشهد را به محلی برای نشست‌های خبرنگاران جهان اسلام تبدیل کنیم و به آنان خوراک رسانه‌ای مورد نظر را بدهیم. همچنین امیدواریم کشور به سمت توسعه حرکت کند که این امر مستلزم افزایش سواد عمومی است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->