صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

رئیس سازمان فضایی ایران گفت: برای هدف نهایی اعزام انسان به فضا، تست‌های بسیار متعددی بایستی انجام شود و این نخستین تستی بود که باموفقیت انجام گرفت.

به گزارش شهرآرانیوز حسن سالاریه در یک برنامه تلویزیونی درباره پرتاب موفقیت‌آمیز جدیدترین کپسول زیستی ایران گفت: پرتاب امروز یک پرتاب زیرمداری است و باتوجه به کارکرد و عملکرد بخش‌های مختلف و با توجه به افزایش قابل توجهی که در حجم و جرم کپسول در قیاس با کپسول‌هایی که در گذشته مورد تست قرار گرفته بود، لازم بود تست‌های جدیدی انجام شود.

سالاریه گفت: کپسول‌های زیستی در حوزه پرتاب نیز بایستی با شتاب مناسب و با شرایط مناسبی در فضا قرار بگیرند و این تستِ زیرمداری به ما کمک کرد که پرتابگر نیز با موفقیت تست شود و بعد از پرتابِ در ارتفاع ۱۳۰ کیلومتری و رهاشدن از این ارتفاع، ما شاهد بازگشت کپسول به شرایط جو غلیظ بودیم که این مورد نیز با موفقیت انجام شد.

رئیس سازمان فضایی ایران گفت: تست زیرسیستم‌های مختلف از حوزه‌های مختلف زیرسیستم‌های مخابراتی و همچنین زیرسیستم‌های توان و اجزای مختلفی که پایش شرایط زیستی را برای ما انجام می‌دهند انجام شد و در کنار اینها، پایش شرایط فشار، دما و سطح اکسیژن نیز انجام می‌شود.

وی ادامه داد: درنهایت بعد از فرود کپسول بر روی زمین، تست سپر فناشونده که نقش مهمی در کپسول زیستی را دارد و بخش عمده‌ای از انرژی کپسول در هنگام پرتاب و برخورد به زمین می‌گیرد نیز با موفقیت انجام شد.

سالاریه گفت: این تست، مقدمه‌ای برای سلسله عملیاتی است که در آینده‌ای نزدیک از کپسول‌هایی از همین خانواده و اجرام بالاتر خواهیم داشت که قابلیت حمل یک موجود زنده در قد و قواره انسان را به فضا داشته باشند.

رئیس سازمان فضایی گفت: برای هدف نهایی اعزام انسان به فضا، تست‌های بسیار متعددی بایستی انجام شود و این نخستین تستی بود که باموفقیت انجام گرفت و در آینده تست‌های دیگری با کپسول‌های سنگین‌تر از این خانواده با پرتابگر‌های سنگین‌تر تکرار خواهد شد تا به مرحله‌ای برسیم تا قابلیت اطمینان لازم را برای اعزام فضانورد داشته باشیم.

منبع: تسنیم

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.