ویدئو | ربات اپتیموس تسلا، مشغول کار در کارخانه خانواده آیفون ۱۷ یک عضو «اسلیم» خواهد داشت تراکنش‌های بیت‌کوین میلیاردی شد اولین تریلر از حضور شخصیت «هوملندر» در بازی «مورتال کمبت ۱» (Mortal Kombat 1) لایحه حفاظت از داده‌های شخصی در کمیسیون حقوقی دولت تصویب شد اولین تصاویر از فصل دوم سریال «آخرینِ ما» (The Last of Us) شواهد جیمز وب برای اثبات حیات فرازمینی کافی نیست هشدار به کاربران اندروید: اطلاعاتتان در خطر است! | صاحبان شیائومی بیشتر مراقب باشند! از Pixel 8a چه می‌دانیم؟ | افشای همه مشخصات گوشی جدید گوگل، پیش از رونمایی معرفی بازی «گربه‌ها و سوپ» (cats & soup) + دانلود اندروید و IOS مایکروسافت: پلیس آمریکا حق ندارد از Azure برای تشخیص چهره استفاده کند مشخصات Poco F6 Pro فاش شد انتشار تصاویر Xperia 1 IV، آخرین پرچمدار سونی از ماکت‌های لورفته خانواده iPhone 16 چه می‌فهمیم؟ پیکر شهید تازه‌تفحص‌شده دفاع مقدس در گلزار شهدای مشهد به خاک سپرده شد + عکس برای بازی Hellblade II چه سیستمی نیاز دارید؟ قابلیت‌های جدید استوری در اینستاگرام + جزئیات موتور جستجوی ChatGPT به میدان می‌آید یسنا دیدار، دختر ناپدیدشده ترکمن، بالاخره پیدا شد + فیلم انجمن تجارت الکترونیک تهران دریافت مالیات بر ارزش افزوده از تاکسی‌های اینترنتی را غیرقانونی خواند برنامه‌ریزی برای جلسات و قرارها با قابلیت جدید واتساپ
سرخط خبرها

کپسول زیستی جدید ایران با موفقیت بازیابی شد

  • کد خبر: ۱۹۸۷۹۶
  • ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۵
کپسول زیستی جدید ایران با موفقیت بازیابی شد
سخنگوی سازمان فضایی از بازیابی موفق کپسول زیستی جدید ایران خبر داد.

به گزارش شهرآرانیوز، حسین دلیریان در بخش خبری ساعت ۱۹ شبکه خبر از بازیابی موفق کپسول زیستی جدید ایران (کاووس) خبر داد.

وی گفت: پس از پرتاب موفق کپسول زیستی جدید ایران، متخصصان صنعت فضایی ایران اندکی پس از پرتاب موفق به بازیابی کپسول در زمین شدند.

دلیریان تصریح کرد: طبق بررسی‌های انجام‌شده، سپر ضربه‌گیر کپسول زیستی موفق عمل کرده است و توانسته مطابق طراحی که شده بود انرژی کپسول را در هنگام رسیدن به سطح زمین به خوبی تلف کند که این از دستاورد‌های مهم پروژه به حساب می‌آید.

سخنگوی سازمان فضایی ایران تصریح کرد: در حال حاضر بورد‌های داده‌برداری از داخل کپسول خارج شده و داده‌های ذخیره‌شده کپسول نیز درحال ارزیابی هستند. از این داده‌ها می‌توان در بهبود فرایند طراحی و ساخت کپسول‌های زیستی بعدی استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در مأموریت این کپسول زیستی حمل موجود زنده تعریف نشده بود، اما ما تعدادی کیت زیستی توسط کپسول حمل شده که این کیت‌ها نیز با موفقیت در زمین بازیابی شده است.

"کپسول زیستی ایران" با نام "کاووس" بعد از یک دهه توقف برای انجام تست زیرمداری به فضا پرتاب شد. آخرین پرتاب کپسول زیستی ایران در سال ۱۳۹۲ صورت گرفته بود که پس از آن به‌دلیل مسائل مختلف متوقف شده بود.

در راستای عزم دولت مردمی سیزدهم برای احیای بخش‌های مختلف صنعت فضایی کشور و تثبیت دانش کسب‌شده در حوزه زیست فضایی، ساعاتی پیش جدیدترین کپسول زیست فضایی کشورمان با پرتابگر بومی سلمان، با موفقیت پرتاب شد.

این کپسول زیستی محموله علمی، پژوهشی و فناورانه در راستای تحقق نقشه‌راه طرح اعزام انسان به فضاست که به‌منظور توسعه و اکتساب فناوری‌های موردنیاز در این راستا، به ارتفاع ۱۳۰ کیلومتری از سطح زمین پرتاب شد.

با پرتاب موفق این کپسول ۵۰۰ کیلوگرمی که به‌سفارش سازمان فضایی ایران و توسط پژوهشگاه هوافضای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ساخته شده است، توسعه فناوری‌های مختلف طرح اعزام به فضا شامل پرتاب، بازیابی، سامانه‌های کنترل سرعت و سپر ضربه‌گیر، طرح آیرودینامیک کپسول و چتر، سامانه‌های مربوط به کنترل و پایش شرایط زیستی و... مورد آزمایش قرار گرفت.

پرتابگر این کپسول که سلمان نام دارد هم اولین نسخه از این کلاس پرتابگرهاست که قابلیت پرتاب کپسول‌های زیستی با وزن نیم تن را داراست و ویژگی‌هایی متعدد و پیشرفته در حوزه پیشران، ایرودینامیکی و کنترل دارد و توسط سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع ساخته شده و تماماً بومی است.

منبع: تسنیم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->