صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) به مناسبت ۱۰ دسامبر «روز جهانی حقوق بشر» اعلام کرد که با اشاره به کاهش خشونت‌های مسلحانه در افغانستان افزود که پس از آگست ۲۰۲۱ وضعیت حقوق بشری در این کشور همچنان وخیم است.

به گزارش شهرآرانیوز، یوناما روز یکشنبه، ۱۹ آذر با انتشار اعلامیه‌ای از مقام‌های طالبان خواسته است تا به مناسب روز جهانی حقوق بشر، تعهدات حقوق‌بشری را به عنوان سنگ بنای آینده‌ای باثبات، صلح‌آمیز و مرفه برای افغانستان پذیرفته و از آن پشتیبانی کنند.

رزا اوتونبایوا، رییس یوناما گفته است که مقام‌های طالبان مسئولیت گسترده‌تری در قبال همه مردم افغانستان برای ترویج و پشتیبانی از حقوق‌بشر، به ویژه حقوق زنان و دختران دارند.

به گفته وی، حقوق بشر باید حفظ شود تا رفاه، انسجام و ثبات آینده افغانستان تضمین شود.

در این اعلامیه آمده است: علاوه بر محدودیت‌های شدید اعمال شده بر زنان و دختران، یوناما به مستندسازی مصادیق قتل غیرقانونی، شکنجه و بدرفتاری، تنبیه بدنی، دستگیری و بازداشت خودسرانه و سایر موارد نقض حقوق زندانیان ادامه می‌دهد.

به گفته یوناما، افرادی‌که در دفاع از حقوق بشر به‌ویژه در مورد حقوق زنان و دختران صحبت می‌کنند با بازداشت خودسرانه، تهدید و سانسور از سوی طالبان مواجه می‌شوند.

پیش از این، شورای حقوق بشر سازمان ملل گفته بود که حقوق بشر در افغانستان در «وضعیت فروپاشی» قرار دارد و روی زندگی میلیون‌ها نفر تاثیر گذاشته است.

فولکر تورک در پنجاهمین نشست حقوق بشر این سازمان با اشاره به محدودیت‌های گسترده اعمال‌شده بر دختران و زنان افغانستان گفت که قوانین رژیم طالبان، حمله سیستماتیک به حقوق و آزادی‌های مردم است.

منبع: هشت صبح

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.