صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

کانن، نیکون و سونی برای مبارزه با عکس‌های جعلی با هم متحد می‌شوند

  • کد خبر: ۲۰۳۷۶۲
  • ۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۸
غول‌های تولید دوربین (نیکون، سونی و کانن) در نبرد مداوم علیه دیپ‌فیک‌ها، قرار است فناوری جدیدی را منتشر کنند که تأیید اعتبار منشأ عکس‌ها را آسان می‌کند.

شهرآرانیوز - عکس‌های جعلی زیادی ار ستارگان هالیوود، پاپ و حتی سیاستمداران و جنگ غزه، در سال ۲۰۲۳ منتشر شده است. برخی از آن‌ها سرگرم‌کننده هستند، ولی تعداد زیادی از آن‌ها اطلاعات نادرستی منتشر می‌کنند.

به گفته Nikkei Asia، سه سازنده ژاپنی دوربین به عکاسان اجازه خواهند داد امضای دیجیتالشان را از طریق فناوری‌ای که بخشی از خود دوربین خواهد بود، درج کنند. این امضا‌ها - که حاوی اطلاعاتی مانند نام عکاس، زمان و مکان عکسبرداری است - می‌توانند از طریق یک برنامه رایگان مبتنی بر وب به نام Verify که توسط اتحاد جهانی رسانه‌ها، سازندگان دوربین و کمپانی‌های تکنولوژی ساخته شده احراز هویت شوند.

اگر تصویری با هوش مصنوعی تولید شده باشد یا از آن برای تغییر تصویر واقعی استفاده شده باشد، Verify آن را به‌عنوان «بدون اعتبار» علامت‌گذاری می‌کند.

گامی دیگر در مبارزه با دیپ فیک‌ها

انتظار می‌رود این فناوری امسال در دسترس قرار بگیرد. سونی با قول انتشار به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری برای سه دوربین حرفه‌ای خود تا بهار ۲۰۲۴ پیشتاز این فناوری است. هنوز مشخص نشده است که کدام مدل‌ها برای دریافت فناوری امضای دیجیتال آماده هستند.

کانن نیز به طور مشابه، این فناوری را در برخی از دوربین‌های حرفه‌ای خود و همچنین در مدل جدیدی که در سال ۲۰۲۴ عرضه می‌شود، ارائه می‌دهد. 

سونی و کانن در نظر دارند ویژگی احراز هویت مشابهی را برای ویدیو‌ها ارائه دهند، اما جزئیات زیادی درباره این ویژگی منتشر نشده است.

از سوی دیگر، نیکون قصد دارد این ویژگی را در تمام دوربین‌های بدون آینه خود عرضه کند، اما هنوز هیچ جدول زمانی‌ای برای این به‌روزرسانی در دسترس نیست.

دوربین‌های نیکون، سونی و کانن اولین دوربین‌هایی نیستند که که فناوری احراز هویت را ارائه می‌کنند. Leica M۱۱-P در حال حاضر قابلیتی به نام Content Credentials در تنظیمات خود دارد که در صورت فعال‌بودن، اطلاعاتی مانند دستگاه، مالک، تاریخ و زمان را در تصویر درج می‌کند.

در واقع، نیکون بخشی از «ائتلاف منشأ و اصلات محتوا» Coalition for Content Provenance and Authenticity (C۲PA) است که ویژگی «اعتبار محتوا» را در سال ۲۰۲۳ منتشر کرد. این ائتلاف یک سازمان بین‌صنعتی است که آدوبی (Adobe) آن را تأسیس کرد.

سایر شرکت‌های فناوری نیز برای مبارزه با انتشار عکس‌های جعلی مبارزه می‌کنند. برای مثال، گوگل SynthID را در سال ۲۰۲۳ منتشر کرد که یک واترمارک دیجیتالی را به تصاویر تولیدشده با هوش مصنوعی اضافه می‌کند. اینتل هم روی روشی نوآورانه برای تجزیه و تحلیل تغییرات رنگ پوست ناشی از جریان خون کار می‌کند تا شناسایی دیپ فیک‌ها را آسان کند.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.