به گزارش شهرآرانیوز، زنگ آغاز سال تحصیلی را در حالی نواختند که عدد کلاسهای بدون معلم به چندهزار رسیده بود و نه فقط از مناطق حاشیه، بلکه حتی از مدارسی در نواحی مرکزی و مناطق برخوردار نیز خبر کلاس بدون درس به گوش میرسید. صدای اعتراضات که بالاگرفت، وزارتخانه فکری برای تسکین موقت این درد کرد و هرطور که بود، با واردکردن نیروهای استخدامی یا خرید خدمات، کلاسهای درس را پر کرد، اما صورت مسئله هنوز باقی مانده است. سؤالی که کسی به آن پاسخ روشنی نمیدهد این است که تکلیف کلاسهای درس سال ۱۴۰۳-۱۴۰۴ چه میشود؟
نیمه مهرماه آمار حدودی کمبود معلم از زبان سیدامیر شوشتری، مدیرکل آموزش و پرورش، منتشر شد: «۲ هزار و ۵۰۰ معلم در مشهد و اطراف آن کم داریم.» این رقم برای ۱.۵ میلیون دانش آموز استان چیزی فراتر از واژه نگران کننده بود. آقای مدیرکل همچنین نیمه مهرماه از کمبود ۳۰ هزار نیروی انسانی در بدنه آموزش و پرورش گفت و وعده آیندهای را داد که نیروها مرحله به مرحله به مجموعه اضافه خواهند شد.
آمارها میگوید که استان خراسان حدود ۹ درصد جمعیت دانش آموزی کشور را دارد و البته مروری بر لایحه برنامه هفتم توسعه در حوزه آموزش و پرورش نشان میدهد این نگرانی کشوری است، اما مشخص نیست چرا راه حل قطعی برایش پیش بینی نمیشود. در بخشی از ماده ۸۷ آن به موضوع تأمین نیرو این گونه اشاره شده است: «هرگونه به کارگیری نیروی جدید از طریق خرید خدمات آموزشی، حق التدریس آزاد و آموزشیار نهضت سواد آموزی در مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی دولتی ممنوع است» و البته آمده است که «مقررات این حکم مانع از مشارکت افتخاری نخبگان بدون ایجاد هرگونه تعهد استخدامی برای دولت نیست.»
تازمانی که مسئله کمبود معلم در نظام آموزش وپرورش جدی است و سند جامع سرمایه انسانی تدوین، اجرا و ابلاغ نشده، برنامههای توسعه نمیتوانند درصد درخورتوجهی از برنامه را محقق کنند. نرخ بالای بازنشستگی هرسال در آموزش و پرورش، مبالغ پایین حق التدریس و تأخیر در پرداختیها تمایلی ایجاد نمیکند که نیرویهای بازنشسته به کار برگردند یا نیروهای خدمات از وضعیت رضایت داشته باشند.
حسین محمدزاده در جایگاه رئیس اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان فقط پاسخگوی برخی از سؤالات ماست و تعدادی دیگر را به وزارتخانه و تصمیمات آینده مرتبط میداند. به گفته او برای تأمین کمبود معلمان، امسال بیش از ۴ هزار و ۲۰۰ نیروی استخدامی یا به اصطلاح ماده ۲۸ و بیش از ۲ هزارنفر نیروی خرید خدمات به کلاسهای درس اضافه شده اند و همه دانش آموزان معلم دارند.
او درعین حال بلافاصله جمله اش را با این کلمات تکمیل میکند که «از جمعیت بیش از ۷۰۰ هزار نفر معلمی که در اختیار آموزش و پرورش است ممکن است مشکلاتی همچون کسالت هم برای عدهای ایجاد شود که این مسئله نیروها را کم و زیاد خواهدکرد.»
محمدزاده درباره نیروهای خرید خدمات برای سال تحصیلی آینده اظهار بی اطلاعی میکند و میگوید: برای سال بعد برنامهای نداریم. سؤالاتی که شما مطرح میکنید موضوعات وزارتی است، نه مربوط به استان. درواقع باید ببینیم وضعیت تصمیمات کشوری چطور خواهد بود. درعین حال پایان سال هم یک آزمون استخدامی داریم که درباره آن اطلاع رسانی خواهد شد.
شنیدهها درباره رفع مشکلات کمبود معلم چندان گویا و واضح نیست. ممکن است هر چیزی را بشود تأمین و تجهیز کرد، اما به نظر میرسد با این روند، آنچه در سالهای آینده وزارت آموزش وپرورش را با مشکلات بسیار جدیتر از امسال مواجه خواهد کرد، کمبود شدید نیروی انسانی است.