دستگیری ۴ شرور در بولوار رسالت مشهد وسوسه‌ای که ممکن است به قیمت جانمان تمام شود | مثلث خطر صورت کجاست؟ پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (۱۳ تیر ١۴٠٣) | افزایش دو تا چهاردرجه‌ای دما در سطح استان حوالی یک استخر پرماجرا | روایت شهرآرانیوز از چالش‌های مربوط به بوستان کوهسنگی پیش‌بینی حضور بیش از ۵ میلیون زائر ایرانی در مراسم اربعین ۱۴۰۳ اهدای ۴۰ هزار بسته معیشتی به محرومان خراسان‌رضوی به‌مناسبت چهلم شهدای خدمت+ فیلم شهید رئیسی ویترین خدمت به محرومان بود آمادگی بیمارستان شهید کامیاب مشهد برای خدمت‌رسانی به زائران و مجاوران حرم امام‌رضا(ع) استعمال سالانه بیش از ۲۰ پاکت سیگار فرد را در معرض ابتلا به سرطان ریه قرار می‌دهد «گیسو»؛ یوزپلنگ جدید در پارک ملی توران ۶ نکته کاربردی که در خرید سیسمونی باید رعایت کنیم ماه خودمراقبتی: بیدارکردن توانایی بالقوه افراد برای مراقبت از خود اجرای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان در صندوق آینده‌ساز | سه میلیون تومان علی‌الحساب پرداخت شد (۱۳ تیر ۱۴۰۳) اوقات گران‌قیمت فراغت | چطور کلاس‌های تابستانه ارزان پیدا کنیم؟ راز تیغ زنی مامور قلابی از دلالان ارز خیابان امام خمینی(ره) مشهد سفر به مشهد گران‌تر از قبل شد! در نشست هم‌اندیشی با کارشناسان تغذیه در مشهد مطرح شد: ۵۰ درصد بیماری‌ها با رژیم غذایی مرتبط هستند
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

آموزش منهای آموزش!

  • کد خبر: ۱۹۳۱۳۶
  • ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۴
آموزش منهای آموزش!
این روز‌ها کمبود معلم یکی از مشکلات جدی آموزش و پرورش است به طوری که این مسئله به دغدغه اول سیستم آموزشی کشور تبدیل شده است.

«ریشه بسیاری از بحران‌ها در بحران‌های فلسفی نهفته است»
برگرفته از اندیشه افلاطون

این روز‌ها کمبود معلم یکی از مشکلات جدی آموزش و پرورش است به طوری که این مسئله به دغدغه اول سیستم آموزشی کشور تبدیل شده است. سؤال اینجاست که برفرض اگر از چند روز آینده این مشکل برطرف شود وکلاس‌ها به تعداد کافی معلم داشته باشند، دیگر مشکل آموزشی کشور برطرف می‌شود؟  یا اینکه کمبود معلم ریشه در بحران نظام آموزشی کشور دارد که اکنون به این صورت در حال نشان دادن است؟

به نظر می‌رسد، یکی از مهم‌ترین ریشه‌های بحران آموزش و پرورش در ایران سوق یافتن دانش اندوزی از حوزه عمومی به خصوصی است. به طوری که کار به جایی رسیده که هر خانواده‌ای که در دهک‌های درآمدی برخوردارتری قرار داشته باشد، می‌تواند از ابتدایی تا پایان تحصیلات دانشگاهی فرزندان خود را مورد حمایت قرار دهد. این در حالی است که آموزش و پرورش سازمانی عمومی است که باید زمینه‌های در اختیار قرار گرفتن آن برای همگان آن هم در سطوح پایه فراهم شود.

آموزش در سطوح ابتدایی و پایه به حدی مهم است که دسترسی همگانی به آن را می‌توان با تأمین زیرساخت‌های اساسی برای شهر‌ها مقایسه کرد. هر شهری برای اینکه به رشد و توسعه برسد، سیستم حمل و نقل عمومی مناسب، خیابان‌های استاندارد و پیاده رو‌های بهسازی شده و ده‌ها مورد دیگر را باید به عنوان حوزه‌های زیرساخت دارا باشد تا بعد از آن مدیران شهری بتوانند بر پایه آن‌ها رسیدن به توسعه را میسر کنند. در حالی که آموزش پایه زیرساخت توسعه کشور محسوب می‌شود و در حال سوق یافتن به حوزه خصوصی است.

بدیهی است که این مسئله سبب می‌شود تا دانش آموزان به گروه‌های برخوردار و حتی فوق برخورداری تقسیم شوند که به دلیل دسترسی به منابع مالی می‌توانند، بدون دغدغه به بهترین امکانات و زیرساخت‌های آموزشی دسترسی داشته باشند و از طرفی سایر دانش آموزان به دلیل دسترسی نداشتن به امکانات مادی حتی از تأمین حداقل‌های ممکن نیز محروم می‌مانند.

به نظر می‌رسد امروز آموزش و پرورش دچار بحرانی فلسفی شده که نمی‌تواند از سطح ابتدایی ریل گذاری مناسبی برای رشد دانش آموزان فراهم کند. در این میان آن‌هایی که توانایی مالی کافی دارند، سعی می‌کنند تا با بردن آموزش به حوزه خصوصی (مدارس غیردولتی، معلم خصوصی و...)، از تأثیر منفی وضع موجود بر فرزندانشان بکاهند، اما آن‌هایی که توانایی مالی ندارند باید مدام با طوفان‌های نظام آموزشی کشور لرزیده و صبوری کنند به امیدی که شاید گشایشی شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->