به گزارش شهرآرانیوز همچون سالهای گذشته، نمایشگاه بین المللی مشهد در آخرین ماههای سال میزبان یک رویداد غیرتخصصی است که این بار برخلاف تولیدکنندگان دانش بنیان، صاحبان صنایع یا شرکتهای واردکننده، به طور مستقیم مردم را مخاطب قرار داده است.
لیزینگ مفهومی است که شاید بیشتر در حوزه خرید خودرو مطرح شده باشد، اما شانزدهمین نمایشگاه عمومی خرید اقساطی یا همان لیزینگ که در سالنهای فردوسی، عطار، بهار، ابوسعید، مولوی و انوری و سرجمع ۱۰ هزار مترمربع زیربنای نمایشگاهی از ۱۱ تا ۱۴ بهمن ماه، همه روزه از ساعت ۱۶ تا ۲۲ پذیرای بازدیدکنندگان است، فرصتی مناسب برای خانوادههای مشهدی محسوب میشود تا در حوزههای مبلمان و دکوراسیون داخلی، لوستر و تأسیسات روشنایی، فرش و موکت، لوازم خانگی و کالای خواب بتوانند از خرید شرایطی بهره ببرند.
«قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده و در این شرایط، فروش اقساطی تنها راهکار قابل اجرا در بازار است.» این جمله، حرف دل همه غرفهدارانی است که در این رویداد نمایشگاهی با آنها هم کلام شدیم. همه بر این باورند که بازار باید بتواند همین حداقل قدرت خرید مردم را قدر بداند و شرایطی ایجاد شود که واحدهای فعال بتوانند حتی در شرایط سخت اقتصادی هم به تولید ادامه دهند. بااین حال ۱۴۵ شرکت تولیدکننده در این نمایشگاه که از چهار استان کشور حضور دارند، مطالباتی را هم مطرح میکردند، ازجمله گرانی مواد اولیه، نوسانات اخیر ارز و فعالیت بی حساب وکتاب زیرپلهای ها.
ناصر اکرامی که به عنوان تولیدکننده مبلمان از استان آذربایجان شرقی در این رویداد نمایشگاهی حضور دارد، با اشاره به موضوع گرانی مواد اولیه میگوید: متأسفانه این حقیقت حاکم بر بازار مبلمان است که مردم دوست دارند جنس گرانتر بخرند و با این کار فکر میکنند گرانی الزاما مترادف با کیفیت است. من به عنوان تولیدکنندهای که ۲۲ سال در کار مبلمان است، با قطعیت به شما میگویم که امکان ندارد مبلمان ۴۰ میلیون تومانی ترک در بازار پیدا شود، اما برای یک سرویس هفتخوابه مثلا به قیمت ۵۰ میلیون تومان، اگر بگوییم محصول تبریز است مشتری بی رغبت میشود، اما اگر بگوییم پارچه، چوب و ابر وارداتی دارد و ترک است، همان را میخرد!
گلایه درباره فعالیت تولیدکنندگان زیرپله ای، موضوعی بود که بیش از همه از زبان واحدهای فعال در بخش کالای خواب مطرح میشد. تقریبا همه غرفه داران تأکید میکردند که افزایش نجومی نرخ اجاره بها برای تولیدکنندگان باعث شده تا واحدها به حاشیه شهرهای بزرگ رانده شوند و این موضوع به طور غیرمستقیم به افزایش قارچگونه فعالیتهایی منجر شده که در آن، یک تولیدکننده محصولی را به دور از هر گونه نظارت و استاندارد تولید میکند، بسته بندی یک نام تجاری سرشناس و معتبر را جعل و آن را به کار میگیرد و در نهایت، اقلامی را به بازار میفرستد که اعتبار تولیدکنندگان مطرح بازار را مخدوش خواهد کرد.
رضا جعفرزاده، تولیدکننده تشک، لحاف و اقلام خواب که غرفهای در تالار مفاخر این نمایشگاه برپا کرده است، در این باره میگوید: اگرچه مواد اولیه اخیرا به طور جهشی افزایش قیمت داشته، اما چون کالای خواب جزو جدانشدنی از جهیزیه زوجهای جوان و یکی از ضرورتهای موردنیاز مردم است، بازار همچنان گرم است و رکودی در این حوزه نداریم.
بااین حال، آنهایی که توان اداره یک واحد تولیدی در داخل شهر و زیرنظارت مستقیم بازرسان کنترل کیفیت را ندارند، وقتی به خارج شهر کوچ کردند، کارگاههای مخفیانهای را به کار گرفتند که اتحادیه شاید حتی اطلاعی هم از فعالیتشان نداشته باشد، اما محصولی را به بازار میفرستد که از همان نام تجاری موجود در دست ما و نصف قیمت آن است. بدیهی است مشتری هم به سراغ آن محصول برود، اما غیراستاندارد بودن تولید، وجهه فروشگاههای معتبر، نامهای تجاری مطرح و اصل بازار را تخریب میکند.
به موازات طرح چالشهای حوزه تولید، گلایههای متعددی درباره نحوه برگزاری رویداد از سوی غرفه داران مطرح شد. هادی باغشنی، مسئول غرفه عرضه یخچال، اجاق گاز، ماشین لباس شویی و اقلام مختلف لوازم خانگی که از مشهد در این نمایشگاه حضور دارد، در این باره میگوید: برای ۶۰ مترمربع فضا، ۶۰ میلیون تومان به نمایشگاه بین المللی پرداخت کرده ایم، اما به تفکیک برای نصب تجهیزات روشنایی، فضاسازی غرفه و حتی داخل آوردن نمایشگرهای معرفی کالا به صورت جداگانه از ما پول گرفته اند. همه اینها به کنار، تبلیغات نیز بسیار ضعیف است و انتظار ما این بود که حجم بازدیدکنندگان بسیار بیشتر از اینها باشد.
وی درباره مدت زمان برپایی نمایشگاه نیز بیان میکند: پیش از این رویداد، نمایشگاه تخصصی کشاورزی و سیستمهای آبیاری هوشمند به مدت چهار روز برگزار شد و نمایشگاه ما را هم در همین بازه برپا کرده اند، اما سؤال اینجاست که آیا مخاطب این دو رویداد یکی هستند؟
رضا صفری، سرپرست مجموعه نمایشگاههای بین المللی مشهد، با اشاره به تقویم فشرده نمایشگاهی تأکید کرد که مشهدالرضا (ع) به عنوان دومین قطب نمایشگاهی کشور با حجم زیادی از مطالبه فعالان بخشهای مختلف اقتصادی روبه روست که خواهان برپایی رویدادهای خود هستند و بر همین اساس، بیش از ۶۰ رویداد نمایشگاهی در تقویم سال ۱۴۰۲ تدارک دیده شده است. به گفته وی در این شرایط اگر مدت زمان برپایی یک رویداد از چهار روز فراتر برود، مطالبه دیگران باعث میشود که تنوع برگزاری کاهش پیدا کند و عدالت مناسب نیز میان اصناف مختلف وجود نداشته باشد.