به گزارش شهرآرانیوز، رضامراد صحرایی در نشست با معاونان و مدیران مناطق چهلگانه آموزشوپرورش خوزستان که امروز (۲۱ بهمنماه) در ادارهکل آموزشوپرورش خوزستان برگزار شد، با تبریک دهه فجر، اظهار کرد: این سفر، تنها یک سفر کاری برای برگزاری جلسات نیست بلکه با هدف بازدید از اردوهای راهیان نور و پیشرفت انجام شده است و روز گذشته، به صورت پیوسته جلسات و بازدیدهای متعدد داشتیم.
وی با اشاره به اهمیت نقش معلمان افزود: ما همواره باید مرور کنیم که چه نقشی در منطقه، شهر، استان و آینده کشور و انقلاب خود ایفا میکنیم. راهبرد کلان آموزشوپرورش که دائما باید آن را یادآوری کرد در دو عبارت خلاصه میشود؛ اول اینکه آموزشوپرورش باید در صدر تحول و گفتمانسازی قرار گیرد. هیچ تحولی رخ نمیدهد مگر اینکه بذر آن در آموزشوپرورش کاشته شود.
وزیر آموزشوپرورش با اشاره به شعار مدرسه قوی ایران قوی، گفت: اقتصاد، فرهنگ، جامعه و سیاست قوی نمیشود مگر در مدرسه، با مدرسه و از مدرسه باشد. امروز در حال جراحیهای سختی در کشور هستیم و هیچکدام نمیتواند موفق شود مگر اینکه در مدرسه شکل بگیرد بنابراین واقعا ایران قوی از مسیر مدرسه قوی عبور میکند.
وی با بیان اینکه بزرگترین چالش ما در کسری بودجه، کسری ناشی از یارانههای پنهان و آشکار است، افزود: مدرسه و آموزشوپرورش باید روی میز کار همه مسئولان کشور قرار بگیرد. راز اجرایی نشدن سند تحول بنیادین، کمبود منابع بودجه نیست اگر چه این موضوع مهم است؛ اما راز دست نیافتن به اهداف سند، یکی نشدن ما از درون و برون است. نقش وزارتخانههای دیگر در آموزشوپرورش کم نیست، اما به صورت جدا کار میکنند در حالی که در سند تحول بنیادین هدف این است که همگی با هم کار کنند.
صحرایی عنوان کرد: بزرگترین آتشسوزیها در بدو وقوع میتوانند با یک فنجان آب خاموش شوند، اما اگر آتشسوزی بزرگ شود دیگر به راحتی خاموششدنی نیست. این مسئله، مدیریت کنشگر فعال را نشان میدهد که پیش از وقوع اتفاق و در بدو وقوع آن باید تدبیر و اندیشه کرد. مدیریت فعال کنشگر نمیگذارد اتفاقی بیفتد و یا پیش از وقوع، آن را پیشبینی میکند.
وی ادامه داد: اگر آموزشوپرورش را به یک درخت تشبیه کنیم، ریشه آن کودکستانها و دوره ابتدایی، تنه آن دوره متوسطه اول و میوه آن متوسطه دوم و دانشگاه است. هر چه توجه به بخش پایینی بیشتر باشد، بخش بالایی نیز نتیجه بهتری میدهد. پول را برای آسیبهای اجتماعی و اشتغال بیکاران، هزینه میکنیم در حالی که این آسیب میتوانست از دوره مدرسه رخ ندهد.
وزیر آموزشوپرورش با اشاره به دومین راهبرد کلان آموزش و پرورش، گفت: اصل دوم، اصل و قانون توان است؛ اگر دستگاههای اجرایی بهترین کارکرد را داشته باشند، اما دور از هم کار کنند، مادامی که دور از هم کار میکنند رویکردشان نقطهای است، اما اگر با هم و شبکهای کار کنند به توان میرسند؛ دستگاهها و سازمانهای موفق به این شکل عمل میکنند.
وی عنوانکرد: راز بهرهوری بخش خصوصی و بهرهوری مدارس غیر دولتی به دلیل به هم پیوسته بودن اجزای آن است. اگر با هم کار کنیم به توان هم میرسیم. قانون پارکینسون این است که کارها به اندازهای که وقت دارند، کش پیدا میکنند. یکی از تفاوتهای بخش خصوصی و دولتی در این است؛ بخش خصوصی، چون خود باید درآمدزایی کند، زمان را کم میکند.
صحرایی ادامه داد: باید با هم و سریع آموزش و پرورش را بالا ببریم و این موضوع، با اتحاد و انسجام از درون و تعیین دستور کار ممکن است. در این راستا، اولین شریک ما، خانوادهها هستند بنابراین رفت و آمد پدر و مادرها به مدرسه باید افزایش یابد.
وی با بیان اینکه در بسیاری از کشورهای پیشرفته، استفاده از موبایل در کلاس درس ممنوع است، زیرا اختلالگر یادگیری است، افزود: باید با هم و با اتحاد، دقیق و سریع آموزش و پرورش را روی سطح قرار دهیم. ماهیت کار آموزش و پرورش کاری جمعی و با مشارکت ذینفعان است. خیلیها به ما بد و بیراه گفتند، اما این یک واقعیت است که کیفیت آموزش ما خوب نیست و پنهان کردن واقعیت، کمکی به حل مساله نمیکند.
منبع: ایسنا