به گزارش شهرآرانیوز، رضا مراد صحرایی، روح و هدف انقلاب اسلامی را پیادهسازی «عدالت» خواند و افزود: انقلابها در سراسر دنیا در جستجوی هدفی هستند، اما مولفه اصلی انقلاب ما متفاوت از سایر انقلابهاست چراکه بهدنبال ایجاد عدالت و توزیع آن در بین آحاد مردم است.
وی با تاکید بر اینکه توجه اصلی دولت در توزیع امکانات در مناطق محروم است، اظهار کرد: ۱۰۷۳ مدرسه کانکسی دارای بیش از ۱۰ دانشآموز در کشور وجود دارد که اهتمام و تمرکز ما بر جمعآوری این مدارس تا قبل از پایان کار دولت سیزدهم بود، اما با اقدامات صورت گرفته، تا مهر سال آینده (۱۴۰۳) این مدارس جمعآوری و این کار را به سرانجام میرسانیم.
وزیر آموزشوپرورش با اشاره به تاثیر قطعی ۴۰ درصدی امتحانات نهایی در کنکور افزود: مصوبه اخیر این امکان را ایجاد کرد تا از منطقه جنوب کرمان و جازموریان دانشآموزی در کنکور رتبه ۲۶ کسب کند، این در حالیست که پیش از این موسسات کنکوری، کتابهای کمک آموزشی و معلمان کنکوری نقش بسیار ممتازی در موفقیت دانشآموزان در کنکور نقش داشتند، اما نکته مهم این بود که همه بچهها به این سطح از امکانات و معلم و کتابها دسترسی نداشتند.
صحرایی ادامه داد: درحالیکه دارای برنامه درس ملی بودیم و باید دانشآموزان را در ۶ ساحت تربیت میکردیم، اما نحوه ورود به دانشگاه باعث شده بود دانشآموزان به سمت کنکور تستی و چهار گزینهای بروند لذا به جای علم، فن تستزنی میآموختند و همین امر عاملی شده بود تا برنامه درس ملی ما که حاصل زحمات زیادی بود، از بین برود.
وی با حضور در برنامه پرسشگر که با عنوان عدالت آموزشی برگزار شد، با تاکید بر افزایش کیفیت آموزش در سراسر کشور گفت: با مصوبه جدید تاثیر امتحانات در کنکور امسال ۴۰ درصد، سال آینده ۵۰ و سال پس از آن ۶۰ درصد است. نتیجه امتحانات نهایی حاصل عملکرد معلم بر اساس کتاب درسی و تلاش مستمر دانشآموز است حال آنکه ما در همه کشور معلم، کتاب درسی و مدرسه کافی داریم.
وزیر آموزشوپرورش در ادامه به مصوبه اخیر دولت در خصوص بورسیه دانشآموزان سمپادی ۵ دهک اول درآمدی اشاره و در این باره یادآور شد: بر این اساس تمامی دانشآموزان دهکهای اول تا پنجم اگر در مدارس سمپاد قبول شوند، همه هزینههای تحصیلی آنها تحت عنوان هدیه رئیسجمهور، توسط دولت تقبل میشود. نتیجه چنین مصوبهای رشد ۳۵ درصدی سهم دانشآموزان این دهکها در ورود به مدارس تیزهوشان در آزمون امسال بود.
صحرایی اشارهای هم به یکی شدن آزمون مدارس نمونه دولتی و سمپاد داشت و تاکیدکرد: همچنین مقرر شد به جای آنکه دانشآموزان متقاضی مدارس یاد شده سراغ موسسات بروند، وارد برنامه هوشیار شوند و در آزمونهای این برنامه شرکت کنند.
وی در ادامه با بیان اینکه مدارس جنوب کرمان نسبت به گذشته بسیار بهتر شده است که این حقیقت را نمایان کرد که باید در چنین مناطق محرومی متمرکز شویم، عنوان کرد: ویژگی دولت تمرکز بر مناطقی همچون جنوب کرمان و شمال هرمزگان است. حتی ایجاد دانشگاه فرهنگیان در جنوب کرمان در دستور کار و پیگیریهای آن در حال انجام است.
وزیر آموزشوپرورش در ادامه با تشکر از رئیس جدید بنیاد مستضعفان بهدلیل تمرکز بر آموزش دانشآموزان مناطق محروم خبر داد: با توافقات صورت گرفته با بنیاد مذکور، مقرر شد به جای اینکه بنیاد، بسته غذایی و کیف برای مدارس محروم ارسال کند، آموزش در مناطق محروم را تقویت کنند و در این راستا تقویت بنیه علمی دانشآموزان، تقویت بنیه مهارتی معلمان و همچنین تاسیس هنرستانهای شبانهروزی در دستور کار قرار گرفته است.
وی با تاکید بر اینکه در همین راستا مقرر شد بنیاد مستضعفان به تغذیه و بهداشت مدارس روستا مرکزی کمک کند، گفت: تاسیس مدارس شبانهروزی سمپاد هم در دستورکار قرار گرفته است تا دانشآموزان تیزهوش مدارس محروم که بهدلیل بعد مسافت نمیتوانستند وارد این مدارس شوند، از این امکان بهرهمند شوند.
وزیر آموزشوپرورش با بیان اینکه سرانههای دانشآموزی ما الان محدود است، گفت: سرانه ۱۰ هزار تومانی که عنوان شده واقعیت دارد و باید مدیریت کنیم؛ دستور داده شده این سرانه محدود قرار نیست مساوی بین همه تقسیم و توزیع شود چراکه عدالت نیست لذا بین مدارس روستا مرکز و محروم، عشایری توزیع و البته بخشی نیز برای تجهیز وارد هنرستانها میشود.
منبع: ایسنا