نعیمه زمانی
دبیر شهرآرا محله
دومین مرحله المپیاد کشوری نانوفناوری در پژوهشسرای دانشآموزی ملاصدرا همزمان با دیگر استانهای کشور برگزار شد.
به گزارش شهرآرامحله، مدیر پژوهشسرای دانشآموزی ملاصدرا در این برنامه اظهار کرد: برگزاری المپیاد کشوری نانوفناوری با هدف توسعه دانش نانو و اجرای ایدهها و خلاقیت دانشآموزان است تا بتوانند به کمک علم نانوفناوری محصولاتی را برای رفاه حال مردم کشور تولید کنند.
هما کاکری افزود: 2سال است که استانداری دبیرخانه ستاد فناوری نانوی استان را با هماهنگی دانشگاه فردوسی در خراسان رضوی تشکیل داد و تمام اعضای دخیل در پروسه توسعه و ترویج نانوفناوری در کل استان شامل افرادی که در دانشگاهها و مدارس فعالیت داشتند، دور هم جمع کرد.وی ادامه داد: ما نیز در پژوهشسرا بهعنوان قطب نانوفناوری استان سعی کردهایم در راستای ترویج آشنایی فراگیر دانشآموزان در 3دوره تحصیلی برنامههایی ارائه دهیم که از آن میتوان به طراحی و تولید پکهای آموزشی با نام « سیاره نانو»، فلشکارتها، خطکش نانو و آزمایشهای مختلف اشاره کرد که از طریق آن دانشآموزان با مفهوم نانوفناوری آشنا میشوند.
کاکری با اشاره به آزمون المپیاد نانو گفت: دانشآموزان در مرحله دوم آزمون المپیاد باید به تهران میرفتند و رفتوآمد برایشان سخت و هزینهبر بود ضمن اینکه از نظر اسکان نیز با مشکل روبهرو بودند. براین اساس از سال گذشته با ستاد نانوی استان هماهنگ شد تا مرحله دوم را در استان خراسانرضوی برگزار کنند و مدیریت برگزاری را پژوهشسرا بهعنوان کمیته دانشآموزی به عهده بگیرد. این موضوع باعث شد خراسانرضوی بهعنوان قطب استانهای خراسان شمالی، رضوی و جنوبی انتخاب شود و دانشآموزان این 3استان در این مرکز حضور یابند و زیرنظر ناظر ستاد توسعه فناوری نانو از تهران آزمون بدهند.
وی افزود: سال گذشته 2مدال نقره و 1مدال برنز نانو فناوری ازسوی دانشآموزان استان کسب شد. امسال نیز در مرحله مقدماتی 130دختر و70پسر شرکت کردند که از میان آنها 10دختر و 4پسر توانستند به مرحله دوم راه یابند. پس از این برگزیدگان میتوانند به مرحله سوم که کشوری و عملی است راه یابند و در آنجا طی 10 تا 15روز به صورت پروژهای در حوزه نانو کار کنند و رتبه به دست آورند.
مدیر پژوهشسرای دانشآموزی ملاصدرا افزود: افرادی که در این مسیر قدم میگذارند از این فضای علمی لذت میبرند و آن را ادامه میدهند. علاوهبراین افرادی که در رشتههای علوم پزشکی و رشتههای مهندسی گرایش دارند میتوانند در حوزه نانو اختراعاتی داشته باشند.
وی رقابت در المپیاد امسال را سخت و محتوا را باکیفیتتر از گذشته دانست و گفت: از همان ابتدا برای دانشآموزان منتخب دورههای آموزشی گذاشته شد و استادان علم نانو به آنها مباحثی شامل آشنایی، آزمایشها و معرفی و نحوه کار با دستگاهها را ارائه دادند. همچنین کتاب و جزوههایی در اختیار آنها قرار داده شد.
کاکری ادامه داد: بنیاد نخبگان به دنبال این است که از دانشآموزان حمایت کند. در کنار آن ستاد توسعه فناوری نانو ریاست جمهوری نیز پیگیر این موضوع است و اعتباراتی برای آن در نظر گرفته است و اگر دانشآموزان ایدهها و طرحهای خوبی ارائه دهند از آنها حمایت خواهد کرد.
وی خاطرنشان کرد: چندین سال قبل دستگاههایی باعنوان دستگاههای آموزشی ازسوی ستاد نانو فناوری نهاد ریاست جمهوری با مشارکت آموزش و پرورش برای بعضی پژوهشسراهای کشور خریداری شد. این دستگاهها هزینه زیادی دارد اما هزینه نگهداری آن بیشتر است.
کاکری افزود: در حال حاضر بیشتر دستگاهها معیوب و از کارافتادهاند و قابلیت استفاده ندارند. هربار دستگاهی خراب میشود هزینه زیادی برای تعمیر آن باید پرداخته شود که برای آموزش و پرورش بهصرفه نیست. به همین دلیل بهتر است که ستاد نانو تا انتها حمایت خود را ادامه دهد و دستگاهها را بهروزرسانی کند. زیرا تمام این اعمال در راستای ترویج و توسعه علم نانو است و باید برای رفع این مشکل فکری کرد تا یک دستگاه بهدلیل یک قطعه کوچک بیاستفاده نماند.
وی ادامه داد: پژوهشسرا بهعنوان قطب نانو در منطقه یک دایر است اما هیچ اطلاعاتی از آن در منطقه وجود ندارد. درحالیکه ایدهها و خلاقیتهای زیادی داریم که نیاز به حمایت شهرداری منطقه دارد. مانند استفاده از نمادهای مختلف در شهر برای ترویج علم نانوفناوری یا ایجاد تونل علمی نانو فناوری در شهر تا افراد با ورود به آن در چند دقیقه اطلاعات خوبی در این زمینه به دست آورند.
کاکری از برگزاری کلاس کوادکوپتر در مردادماه نیز خبر داد و گفت: کوادکوپتر مانند پهپاد است و تصویربرداری یکی از ویژگیهای آن است. دانشآموزان با یادگیری آن میتوانند در نهایت روباتهای پرنده بسازند و در این زمینه نیز از علم نانو کمک بگیرند.