صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

اداره ملی احصاییه و معلومات طالبان اعلام کرد که افغانستان در ۹ ماهه اول سال جاری به ارزش یک میلیارد و ۳۵۵ میلیون دلار کالا صادر و به ارزش ۶ میلیارد و ۲۲۸ میلیون دلار کالای تجارتی وارد کرده است.

به گزارش شهرآرانیوز، این اداره روز دوشنبه، ۳۰ بهمن با انتشار اعلامیه‌ای ارقام صادرات و واردات افغانستان را در  ۹ ماهه اول سال جاری جمع‌آوری و تحلیل کرده است.

به گفته طالبان، صادرات کشور در این مدت ۲۰ میلیون دلار کاهش یافته، اما واردات حدود یک میلیارد و ۱۰۵ دلار افزایش داشته است.

در اعلامیه طالبان آمده است: «بیش‌ترین اقلام صادراتی کشور در سه ربع اول سال روان به پاکستان بوده که در مجموع ارزش آن به ۶۸۹ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار می‌رسد. پس از آن هندوستان با ۴۶۳ میلیون و امارات متحده عربی با ۳۲ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار در جایگاه دوم و سوم قرار دارند.»

به گفته این اداره، بیشترین بخش اقلام صادراتی کشور را امسال میوه‌های خشک تشکیل می‌دهد. به گفته این اداره در  ۹ ماهه اول سال جاری به ارزش ۳۴۲ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار صادر شده است.

پس از آن نباتات طبی، مواد معدنی و میوه‌های تازه به ترتیب در جایگاه دوم، سوم و چهارم اقلام صادراتی افغانستان قرار دارند.

اداره ملی احصاییه و معلومات طالبان گفته است: «بیش‌ترین اقلام وارداتی کشور در سه ربع اول سال روان از ایران بوده که در مجموع ارزش آن به یک میلیارد و ۳۱۸ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار می‌رسد. پس از آن پاکستان با یک میلیارد و ۱۵۶ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار و چین با یک میلیارد و ۱۴۷ میلیون دلار در جایگاه دوم و سوم قرار دارند.»

این در حالی است که ارزش صادرات افغانستان در سه ربع نخست سال ۱۴۰۱ به یک میلیارد و ۳۷۵ میلیون دلار و ارزش واردات این کشور به پنج میلیارد و ۱۲۴ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار می‌رسید.

پیش از این بانک جهانی با نشر گزارشی گفته بود که افغانستان در سال ۲۰۲۳ میلادی، ۱.۹ میلیارد دلار صادرات و ۷.۸ میلیارد دلار واردات داشت.

به گفته بانک جهانی، رشد واردات افغانستان بیشتر از رشد صادرات آن است که سبب افزایش فاحش کسر بیلانس تجارتی کشور می‌گردد.

منبع: هشت صبح

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.