صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

اهمیت مشارکت در انتخابات و ایجاد مجلسی اثرگذار

  • کد خبر: ۲۱۴۴۸۶
  • ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵
مجلس کارآمد با ریل‌گذاری‌های قانونی، نظارت و پیگیری بر اجرایی شدن قانون، قابلیت بهبود وضعیت آموزش و پرورش و آموزش عالی، رفع نابسامانی‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی، پاسخ به چالش‌های زیست محیطی، قضایی، عمرانی و حوزه صنعت و معدن را دارد. هچنین مجلس اثرگذار تعاملات بین المللی کارآمد را مدیریت و امنیت و ایمنی حوزه‌های غذایی، آب، درمان و انرژی را تامین خواهد نمود.

دکتر علی اکبر حداد مشهدریزه، عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد و دبیر مجمع عالی دانشگاه‌های استان خراسان رضوی، در خصوص مجلس شورای اسلامی و اهمیت مشارکت در انتخابات می‌توان با پاسخ به سئوالاتی از بعد نیاز‌های جامعه موضوع را تبیین نمود:

بهبود وضعیت آموزش و پرورش و آموزش عالی چگونه امکان پذیر است؟

راهکار رفع نابسامانی‌های فرهنگی و اجتماعی چیست؟

مشکلات اقتصادی و چالش‌های حوزه صنعت و معدن چگونه توسط نمایندگان مجلس ساماندهی خواهد شد؟

شیوه اثرگذاری در تعاملات بین المللی کارآمد آیا به مجلس ارتباط دارد؟

امنیت و ایمنی حوزه‌های غذایی، آب، درمان و انرژی چه ارتباطی با مجلس اثرگذار دارد؟

آیا رفع ناهنجاری‌های زیست محیطی، قضایی و عمرانی را می‌توان با انتخاب نمایندگان توانا پاسخ داد؟

همانگونه که از متن سئوالات فوق قابل نتیجه‌گیری می‌باشد، مجلس کارآمد با ریل‌گذاری‌های قانونی، نظارت و پیگیری بر اجرایی شدن قانون، قابلیت بهبود وضعیت آموزش و پرورش و آموزش عالی، رفع نابسامانی‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی، پاسخ به چالش‌های زیست محیطی، قضایی، عمرانی و حوزه صنعت و معدن را دارد. هچنین مجلس اثرگذار تعاملات بین المللی کارآمد را مدیریت و امنیت و ایمنی حوزه‌های غذایی، آب، درمان و انرژی را تامین خواهد نمود.

از سویی دیگر و با توجه به تاریخ یازده دوره مجلس شورای اسلامی پس از انقلاب، سئوالی که مطرح می‌شود این است که چنانچه مجلس چنین اهمیت و کارایی دارد، وضعیت موجود ناشی از چیست؟ در این راستا موضوع را بایستی از چند منظر به شرح زیر مورد توجه قرار داد:

آیا نمی‌توان بسیاری از دستاورد‌ها و پیشرفت‌ها در حوزه‌های مختلف در طول این مدت را به قوانین مصوب مجلس ارتباط داد؟

آیا نمی‌توان برخی از مشکلات را ناشی از نبود مصوبات قانونی و یا ضعف قانون با گذر زمان دانست؟

آیا تصویب قوانین با چالش‌های علمی و میدانی همراه نمی‌باشد؟

پیگیری و نظارت بر اجرای قوانین را نمی‌توان عامل برخی از نابسامانی‌ها موجود دانست؟

در این راستا و با توجه به شرایط و وضعیت کنونی و با نگاه منصفانه می‌توان استنباط نمود که عامل بسیاری از دستاورد‌ها و پاسخ به نیاز‌های جامعه تا کنون ناشی از تصویب قوانین و از سویی دیگر مشکلات موجود در جامعه ناشی از ناکارآمدی برخی قوانین و یا عدم اجرا در نتیجه کوتاهی عمل نمایندگان در خصوص وظیفه پیگیری و نظارتی ایشان می‌باشد؛ بنابراین چنانچه در مجلس نمایندگانی کارآمد که به مفهوم اصلح مطرح می‌شود، داشته باشیم، مجلسی قوی و اثرگذار خواهیم داشت که موجب اصلاح امور جامعه خواهد شد؛ لذا شرکت در انتخابات هم حق است و هم وظیفه که در صورت انتخاب گزینه‌های اصلح منجربه مصون‌سازی و توسعه همه جانبه کشور خواهد شد.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.