فیسبوک، مسنجر و اینستاگرام شرکت متا در سراسر جهان از کار افتاده است و صدها هزار کاربر قادر به دسترسی به این شبکههای اجتماعی نیستند.
شهرآرانیوز - از دقایقی پیش برنامههای شرکت متا - اینستاگرام، فیسبوک و مسنجر - از دسترس کاربران جهانی - از جمله کاربران ایرانی - خارج شده است.
DownDetector که قطعیهای آنلاین را رصد میکند، نشان میدهد که تا این لحظه بیش از ۲۰۰۰۰۰ کاربر فیسبوک و بیش از ۳۰۰۰۰ کاربر اینستاگرام در قاره آمریکا این اختلال را گزارش گزارش کردهاند. ۸۰۰۰ گزارشِ اختلال هم برای مسنجر ثبت شده است.
نت بلاکس، سرویس پایش ترافیک جهانی اینترنت و برآورد خسارت ناشی از قطع آن، هم این اختلال را تأیید کرده است.
این اختلال برای کاربران فیسبوک و مسنجر به این شکل بوده است که آنها از حسابهای کاربریشان خارج شدهاند و دیگر نتوانستهاند دوباره وارد شوند. آنها با پیغام رمز و نام کاربری اشتباه مواجه شدهاند درصورتی که اطلاعات ورودشان درست بوده است. متا درباره اختلال به وجود آمده در فیسبوک گفته است نیازی به تغییر رمز عبور نیست چون این تنها یک اختلال در خدماترسانی این شرکت است.
از همان زمان کاربران اینستاگرام پیام خطای بهروزرسانی فید دریافت کردهاند. برخی دیگر هم مشکل بارگذاری استوریها و نظرات را داشتهاند.
هنوز دلیل این مشکل مشخص نیست ولی به نظر میرسد مشکلی فنی در توسعه این پلتفرمها بهوجود آمده است. اندی استون، مدیر ارتباطات متا، در پستی در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) قطعی را تایید کرده و گفته است: «از مشکل کاربران در دسترسی به خدماتمان مطلعیم. درحال حاضر داریم روی این موضوع کار میکنیم.»
اختلال اینستاگرام و فیسبوک برطرف شد
اختلال سرویسهای شرکت متا بعد از حدود دو ساعت برطرف شد. اندی استون، سخنگوی متا، در توییتی اعلام کرد:
اوایل امروز، یک مشکل فنی باعث شد مردم در دسترسی به برخی از خدمات ما با مشکل مواجه شوند. ما این مشکل را در اسرع وقت برای همه کسانی که تحت تأثیر قرار گرفتند حل کردیم و برای هر گونه ناراحتی عذرخواهی میکنیم.